مقالات

تحصیل پزشکی در آمریکا – بخش اول

تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل پزشکی در آمریکا از نظر زمان، هزینه و تلاش بسیار چالش برانگیزه. معیارهای پذیرش بسیار دقیق و آموزش بسیار فشرده است، اما پس از فارغ التحصیلی دانشجوها مهارت هایی به دست میارن که می تونن با استفاده از اون ها به نیازمندان و بیماران کمک کنن و تو زندگی مردم تغییرات واقعی ایجاد کنن. این به خودی خود ارزش ساعت ها کار و تلاش سخت رو داره.

دانشجویان بین المللی که کمک کردن به دیگران رو دوست دارن و مشکلی با مواجه شدن با تجربیات جدید و چالش برانگیز ندارن، می تونن تحصیل پزشکی در آمریکا رو به عنوان یک گزینه در نظر بگیرن. مسیر طولانی و سخته، اما پاداش اون دسته از دانشجویانی که می خوان در رشته پزشکی در آمریکا تحصیل کنن، یه شغلی مطمئن و پردرآمده که می تونن بهش افتخار کنن.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا برای ایرانیان

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا

برخلاف تحصیل پزشکی در اروپا، تحصیل پزشکی در آمریکا معمولاً پس از اتمام چهار سال تحصیل در مقطع لیسانس آغاز می ‌شه که شامل برآورده کردن شرایط دوره پیش‌ پزشکی همراه با اخذ مدرک لیسانسه. الزامات (پیش نیازها) برای تحصیل پزشکی در آمریکا از دانشگاهی به دانشگاه دیگه متفاوته، اما تقریباً همیشه شامل داشتن تحصیلات کافی در زمینه های زیست شناسی، شیمی عمومی و شیمی آلی به عنوان دروس علوم پایه می شه.

برخی از دانشگاه ها همچنین ممکنه نیاز داشته باشن که شما در دوره های درسی علوم انسانی، زبان انگلیسی و ریاضی هم شرکت کرده باشید، بنابراین مطمئن شید که در مقطع کارشناسی به دانشگاه هایی مراجعه می کنید که شامل دوره ها و واحدهای درسی لازم در این رشته ها هستن.

تحصیل پزشکی در آمریکا یک دوره 4 ساله است که به دو بخش تقریباً مساوی تقسیم می شه: پیش بالینی (شامل دروس آموزشی در علوم پایه) و بالینی (کارآموزی متشکل از چرخش در بخش های مختلف یک بیمارستان آموزشی). این برنامه تحصیلی نهایتا به شما اجازه می ده که مدرک Doctor of Osteopathic Medicine (D.O.) یا Doctor of Medicine (M.D.) رو دریافت کنید. هر دو مدرک به دارنده این امکان رو می دن که پس از کسب اقامت، به طبابت بپردازن. پیش نیاز اصلی تحصیل پزشکی در آمریکا داشتن مدرک لیسانس در زیست شناسی، شیمی یا سایر رشته های مرتبط با پزشکیه.

تحصیل پزشکی در آمریکا

بیشتر بخوانید: تحصیل پزشکی در کانادا

برخی از دانشکده‌های پزشکی برنامه ‌های محدودی رو پس از دوره دبیرستان ارائه می ‌دن که تحصیل در مقطع کارشناسی رو با آموزش پزشکی ترکیب می ‌کنه. دانشجوها بر اساس مدارک و نمرات دبیرستان شون در این برنامه ها پذیرفته می شن و در صورت رضایت بخش بودن عملکردشون، اجازه پیشرفت تا مدرک M.D رو هم دارن. این برنامه به طور کلی شش یا هفت سال طول می کشه و پذیرش در اون برای دانشجویان خارجی به شدت رقابتیه.

داوطلبان تحصیل در آمریکا در رشته پزشکی همچنین باید آزمون MCAT رو هم که مخفف آزمون پذیرش کالج پزشکیه، تکمیل کرده باشن. این آزمون توانایی تفکر انتقادی، حل مسئله، نوشتار واضح و همچنین میزان دانش دانشجو از مفاهیم مختلف علمی رو سنجش می کنه. داشتن یه نمره خوب تو آزمون MCAT کلید ورود به یک دانشکده پزشکی خوب تو آمریکاست.

در مقایسه با شهروندان آمریکا، فرصت های کم تری برای دانشجویان خارجی برای اخذ مدرک دکترای پزشکی در ایالات متحده وجود داره. بسیاری از دانشکده‌ های پزشکی تحت حمایت عمومی هم طبق قانون موظفند فقط شهروندان آمریکا رو بپذیرن.

دانشجویان بین‌المللی متقاضی تحصیل  پزشکی در آمریکا باید در نظر داشته باشن که کالج‌ های دارای بودجه عمومی ملزم هستن که بخشی یا تمام بودجه دولتی خودشون رو برای دانشجویان ساکن اون ایالت در نظر بگیرن. این کار عمدتاً برای اطمینان از وجود پزشکان کافی در هر ایالت انجام می شه. شما همیشه می تونید برای دانشگاه های خصوصی درخواست بدید، اما، البته، شهریه و هزینه تحصیل در این دانشگاه ها گران تر خواهد بود. هر دانشجو باید مزایا و معایب انتخابات در دسترس برای تحصیل پزشکی در آمریکا را بسنجد و برای تحصیل در دانشگاهی که برای شرایط خاص او مناسب است اپلای کند.

اپلای فور فری آماده است تا در این مسیر مشاوره و راهنمایی های لازم رو در اختیار شما قرار بده. همین حالا با ما تماس بگیرید تا در مورد اهداف و شرایط تون بیشتر با هم صحبت کنیم.

بعضی از موسسات آموزشی هم از دانشجویان خارجی می خوان که حداقل دو سال آخر تحصیل در مقطع کارشناسی خودشون رو در دانشگاه های ایالات متحده گذرونده باشن. تعداد فزاینده ای از دانشکده های پزشکی نیاز به مدرک لیسانس از یکی از دانشکده های ایالات متحده دارن و مهم ترین چیزی که باید بدونید اینه که نرخ پذیرش برای دانشجوهای بین المللی نسبت به دانشجوهای بومی پایین تره.

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا

بیشتر بخوانید: تحصیل پزشکی در آلمان

ساختار رشته پزشکی در آمریکا

تحصیل پزشکی در آمریکا در مقایسه با سایر کشورهای غربی نیازمند 4 سال تحصیل در مقطع کارشناسیه. به دنبال اوت 3 تا 4 سال دیگه هم باید تو دانشکده پزشکی تحصیل کنید.

برنامه دکترای پزشکی (MD)

برنامه MD با 2 سال دوره علوم پایه شروع می شه که اغلب شامل کلاس هایی در موضوعاتی مثل زیست شناسی، فیزیولوژی، آناتومی، بیوشیمی، میکروبیولوژی، آسیب شناسی، و ایمنی شناسی می شه. تو دانشگاه هایی مثل دانشگاه هاروارد، موضوعات مرتبط با توسعه حرفه ای هم ارائه می شن.

به غیر از این کلاس ها، دانشگاه ها در طول دو سال اول برنامه های تعامل با بیماران رو هم به دانشجوها ارائه می دن. تو این برنامه ها، دانشجوها در مورد حرفه ای بودن، ارتباط موثر و رابطه بیمار و پزشک آموزش می گیرن.

سال سوم شامل کارآموزی بالینیه که شامل حضور در مراکز پزشکی داخلی، جراحی، اطفال، زنان و زایمان، پزشکی خانواده و روانپزشکی می شه. برخی از دانشگاه ها ممکنه نیاز داشته باشن که دانشجو تو بخش های رادیولوژی، اورژانس پزشکی، نورولوژی و مراقبت های ویژه هم حضور داشته باشه.

سال آخر تحصیل پزشکی در آمریکا، مستلزم کارآموزی های بالینی بیشتریه، از جمله مرحله ای که به عنوان کارآموزی فرعی (sub-internship) شناخته می شه. در این مرحله، دانشجوها نقش کارآموزی فعال رو در زمینه‌های جراحی، اطفال، داخلی، یا زنان و زایمان به عهده می ‌گیرن. فعالیت های یک کارآموز فرعی شامل مستندسازی، نوشتن دستورات، ارائه گزارش ها و برقراری ارتباط با سایر متخصصان حوزه پزشکی و سلامته.

برنامه دکترای پزشکی استئوپاتی (DO)

از طرف دیگه، برنامه استئوپاتیک بر مراقبت جامع و درمان استئوپاتیک تمرکز داره. اگرچه برنامه درسی در DO به نوعی شبیه به برنامه سنتی تر MD هست.

به عنوان مثال، در دانشگاه NSU فلوریدا، دو سال اول شامل موضوعات آناتومی، بافت شناسی، بیوشیمی، میکروبیولوژی، فیزیولوژی، پزشکی بالینی، و روش های پزشکیه.

همانند دانشجویان MD، دانشجویان DO هم فعالیت های بالینی خودشون رو در سال سوم آغاز می کنن. در دانشگاه های مثل NSU فلوریدا، برخی از این دوره ها در مناطق روستایی و سایر مناطق محروم هم انجام می شن.

بیشتر بخوانید: تحصیل رایگان در آمریکا

برنامه تخصصی پزشکی

متقاضیان تحصیل پزشکی در آمریکا همچنین می تونن یک دوره MD-Ph.D دوگانه رو هم تکمیل کنن. این دوره که به عنوان برنامه تخصصی پزشکی هم شناخته می شه، تو مراکزی مثل دانشگاه دوک ارائه می شه. اما از اون جایی که بودجه این برنامه 7-8 ساله از سوی مؤسسه ملی بهداشت آمریا تأمین می شه، این برنامه فقط شهروندان آمریکایی و افراد مقیم دائم رو می پذیره.

دانشگاه های پزشکی در آمریکا

172 دانشکده پزشکی تو آمریکا وجود داره که مدرک دکترای پزشکی (MD) یا دکترای پزشکی استئوپاتیک (DO) رو ارائه می دن – بنابراین اگه به فکر تحصیل پزشکی در آمریکا هستید، می تونید از بین این مراکز آموزشی یکی رو انتخاب کنید. دانشگاه های زیر از نظر تحقیقات پزشکی بالاترین رتبه رو دارن:

1. دانشگاه هاروارد

2. دانشگاه استنفورد

3. دانشگاه جان هاپکینز

4. دانشگاه کالیفرنیا

5. دانشگاه پنسیلوانیا

6. دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس

7. دانشگاه ییل

8. دانشگاه کلمبیا

9. دانشگاه دوک

10. دانشگاه واشنگتن

برای پیدا کردن برترین دانشکده های پزشکی در آمریکا برتی اپلای تحصیلی سال 2023 و انتخاب دوره مناسب می تونید به این سایت مراجعه کنید.

پزشکی آمریکا

شرایط تحصیل پزشکی در آمریکا

شرایط لازم برای تحصیل پزشکی در آمریکا در دانشکده های مختلف پزشکی متفاوته، بنابراین بهتره حتما این موارد رو با خود دانشگاه مورد نظرتون چک کنید. با این حال، تمام دانشکده‌ های پزشکی ایالات متحده نیاز به تکمیل یک مدرک کارشناسی پیش‌ پزشکی چهار ساله در یک رشته مرتبط دارن و از شما انتظار دارن که بتونید دانش علمی خودتون رو در زمینه ‌های زیست ‌شناسی، شیمی عمومی و شیمی آلی نشون بدید. به همین دلیل، بسیاری از دانشجوهای متقاضی تحصیل پزشکی در آمریکا دوره‌ های کارشناسی زیست ‌شناسی یا شیمی رو انتخاب می‌ کنن (این کار به دست آورن یه نمره خوب تو آزمون MCAT رو هم برای شما راحت تر می‌کنه.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا

به عنوان مثال، دانشگاه کالیفرنیا از داوطلبان تحصیل در رشته پزشکی می خواد که در طول دوره پزشکی خودشون، شیمی عمومی رو به مدت یک سال با آزمایشگاه، شیمی آلی رو حداقل برای دو فصل، فیزیک رو برای یک سال با آزمایشگاه و زیست شناسی عمومی رو برای حداقل یک سال با آزمایشگاه، شامل مطالعه جانورشناسی مهره داران رو بگذرونن. بنابراین برای بررسی الزامات دانشکده پزشکی که می خواید براش درخواست بدید، بهترین کار اینه که وب سایت خود دانشگاه رو بررسی کنید.

یک نمره MCAT خوب هم یک شرط بسیار مهم برای تحصیل پزشکی در آمریکا است و پذیرش شما رو تو یک دانشگاه خوب تضمین می کنه. تست MCAT توانایی شما در تفکر انتقادی و سطح دانش علمی شما رو ارزیابی می کنه، بنابراین بسیار مهمه که برای به دست آوردن یک امتیاز خوب تو این آزمون تلاش کنید. شما باید این آزمون رو یک سال قبل از شروع به تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا پشت سر بگذارید – بنابراین حتما مطمئن شید که به موقع برای ثبت نام در آزمون MCAT اقدام می کنید.

تحصیل پزشکی در آمریکا – بخش دوم

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها