مقالات

بیانیه شخصی (Personal Statement) + نمونه

بیانیه شخصی

دانشگاه ها اغلب از دانشجوها می خوان که یک بیانیه شخصی یا personal statement برای تحصیل در مقطع دکترا ارائه بدن. اگه شما هم قصد تحصیل در مقطع دکترا به عنوان یه دانشجوی بین المللی رو دارید، احتمالا نوشتن بیانیه شخصی بخش مهمی از درخواست دکتری شما خواهد بود.

درسته که پروپوزال تحقیقاتی شما درباره پتانسیل پروژه تون توضیح می ده، اما این بیانیه شخصی شماست (که به عنوان بیانیه هدف دکترا یا PhD statement of purpose هم شناخته می شه) که شایستگی شما رو برای شرکت تو دوره دکتری به طور کلی نشون می ده.

نوشتن بیانیه شخصی دکترا می تونه یک کم چالش برانگیز به نظر برسه، اما در واقع یک فرصت ارزشمنده برای بیان اونچه که می خواید ارائه بدید و متقاعد کردن افراد برای قبول این حقیقت که شما یک نامزد فوق العاده برای شرکت در دوره دکتری مورد نظرتون هستید.

تو این مقاله توضیح می‌ دیم که یک بیانیه شخصی باید چه مواردی رو پوشش بده و چه ساختاری داشته باشه.

بیشتر بخوانید: بیانیه تحقیق برای مصاحبه دکتری

بیانیه شخصی (Personal Statement) چیه؟

بیانیه شخصی اطلاعات بیشتری در مورد پیشینه تحصیلی متقاضی دکترا، تجربیات مرتبط و انگیزه های انجام تحقیقات ارائه می ده.

باید دقت داشته باشید که بیانیه شخصی با پروپوزال دکترا که یک موضوع تحقیقاتی خاص رو مشخص می کنه و اهداف، روش شناسی و ارزش علمی یا علمی اون رو توضیح می ده، متفاوته.

به زبان ساده، اگه دوره دکترا در واقع یک پروژه منحصر به فرد باشه (که باید همینطور هم باشه)، بیانیه شخصی شما نشون می ده که شما یک شخص منحصر به فرد هستید که می تونید این دوره رو تکمیل کنید.

شکل و فرم بیانه شخصی می تونه متفاوت باشه. دانشگاه ها ممکنه فضای مشخصی رو برای بیانیه شخصی در مواد درخواستی خودشون در نظر بگیرن، یا ممکنه از شما بخوان که بیانیه شخصی رو به عنوان یک سند جداگانه یا به عنوان یک cover letter ارسال کنید.

نوشتن بیانیه شخصی

حتما باید برای دکترا بیانیه شخصی بنویسم؟

برخی از برنامه های دکترا ممکنه از شما بیانیه شخصی نخوان. این ممکنه به این دلیل باشه که می‌خوان بیشتر روی پروپوزال تحقیقاتی شما تمرکز کنن (و جزئیات دیگه رو برای سؤالات مصاحبه بگذارن).

اما اگه برای یک پروژه تحقیقاتی با اهداف و مقاصد از پیش تعریف شده درخواست می دید، به احتمال زیاد بیانیه شخصی ازتون درخواست می شه. در این شرایط، بیانیه یا اظهارنامه شخصی شانس اصلی شما خواهد بود برای اینکه توضیح بدید چرا شما بهترین دانشجو برای این موقعیت هستید.

چه کسی بیانیه شخصی رو می خونه؟

بیانیه شخصی دکتری شما ممکنه توسط افراد مختلفی خونده بشه و مورد توجه قرار بگیره:

ناظرین پذیرش بررسی خواهند کرد که آیا شما دارای تجربه و صلاحیت های مرتبط برای شرکت در این برنامه دکتری هستید و آیا این تجارب و صلاحیت ها مطابق با استانداردهای مورد انتظار از یک داوطلب دکترا هستن یا خیر.

اساتید راهنمای بالقوه به پیشینه تحصیلی شما و همچنین انگیزه هاتون برای کار در گروه تحقیقاتی شون علاقه مند هستن.

اعضای پنل مصاحبه (که ممکنه شامل اساتید و ناظران پذیرش باشه) احتمالاً هنگام تهیه سؤالات مصاحبه برای شما، به بیانیه شخصی تون توجه خواهند کرد.

بیانیه هدف دکترا (PhD Statement of Purpose) چیه؟

ممکنه از شما خواسته بشه “بیانیه هدف دکترا” ارائه بدید.

بیانیه هدف دکترا (SOP) فرصت شما برای نشون دادن اینه که برای دانشگاه مورد نظر انتخاب مناسبی هستید.

SOP اساساً معادل بیانیه شخصیه، اما باید جزئیات برنامه دکتری رو برای مؤسسه مورد نظر خودتون بررسی کنید تا مطمئن شید که همه موارد مورد نیاز رو پوشش می دید.

بیانیه شخصی باید شامل چه مواردی باشه؟

محتوای دقیق بیانیه شخصی دکتری شما به نوع پروژه ای که براش اپلای می کنید و الزامات تعیین شده توسط دانشگاه تون بستگی داره.

به خصوص مورد دوم رو باید به دقت بررسی کنید. اگه دستورالعمل ‌های پذیرش تصریح می کنن که بیانیه شخصی شما به جزئیات مشخصی (مثل انگیزه ‌ها، اهداف شغلی، انتخاب دانشگاه شما و غیره) اشاره داشته باشه، حتما باید بیانیه شخصی شما این اطلاعات رو ارائه بده.

به طور کلی، بیانیه شخصی دکتری شما باید موضوعات زیر رو پوشش بده.

اظهار نامه شخصی

پیشینه شما

این بخش باید مرتبط باشه و نسبتاً مختصر. اساتید و ناظران پذیرش می خوان دلیل شما رو برای انتخاب دوره دکترا بدونن، اما نیازی به دونستن داستان زندگی شما ندارن.

مثلا اگه علاقه شما به موضوع مورد نظرتون از دوران کودکی الهام گرفته شده، بهش اشاره کنید. اما روی علاقه تمرکز کنید، نه دوران کودکی.

بیشتر بخوانید: انتخاب استاد راهنمای دکتری

چرا می خواید توی این تحقیق / دوره دکترا شرکت کنید

بیانیه شخصی باید در مورد انگیزه شما برای شرکت در دوره دکترا توضیح بده.

اگه یه پروپوزال تحقیقاتی هم به صورت جداگانه ارسال می کنید، احتمالاً باید توی بیانیه شخصی بیشتر روی دلایل تون برای شرکت در دوره دکترا تمرکز کنید تا موضوع خاصی که برای تحقیق پیشنهاد می دید (چون این کار قراره توسط پروپوزال تحقیق شما انجام بشه).

اگه برای یک پروژه تحقیقاتی مشخص شده اپلای می کنید (و تحقیقات خودتون رو پیشنهاد نمی دید)، باید در مورد دلایل علاقه تون به این پروژه بگید: چه چیزی در مورد این پروژه تحقیقاتی شما رو علاقه مند کرده و شما چه چیزی می تونید به این پروژه اضافه کنید.

تجربه تحصیلی

بیانیه شخصی شما، رزومه تحصیلی نیست، بنابراین صرفاً لیست کردن مدارکی که قبلا به داشتن شون اشاره کردید (مثلاً توی CV) کافی نخواهد بود.

بیانیه شخصی شما فرصتی برای اظهار نظر و ارائه توضیحات لازم در مورد رزومه تحصیلی و توضیح اهمیت مدارکی که دریافت کردید برای اپلای دکتری شماست. اگه می ‌خواید از بقیه متقاضیان برنامه دکتری مورد نظر متمایز بشید، این امر حیاتیه.

اکثر متقاضیان دکترا از نظر علمی عالی هستن. به نتایج خودتون افتخار کنید، اما توضیح بدید که این مدارک (از جمله واحدهای خاص و پروژه های پایان نامه) در مورد موضوعی که اکنون می خواید در موردش تحقیق کنید، چه چیزی به شما آموختن

تجارب فوق برنامه

یکی دیگه از راه‌ های تقویت مدارک تحصیلی تون اینه که به تجربیات دیگه ای که مهارت ‌های مرتبط برای دوره دکترای شما در نظر گرفته می شن هم اشاره کنید.

می تونید یک یا دو نمونه از تجربیات و دستاوردهای گسترده تر خودتون رو وارد کنید، اما تمرکز باید بر مناسب بودن شما برای تحصیل در مقطع دکترا باشه.

اشاره به ویژگی‌ های شخصیتی شما ممکنه برای برخی از پروژه ‌های تحقیقاتی دکترا مرتبط باشه – به ‌ویژه پروژه ‌هایی که تمرکزشون روی امور خیریه، زاویه منافع انسانی یا منافع اجتماعیه. به طور کلی، سعی کنید به مهارت های مرتبطی مثل سازماندهی، مدیریت پروژه مستقل، خودانگیختگی و غیره اشاره کنید

اهداف و انگیزه های گسترده تر شما

خوبه به اینکه چطور این دوره دکترا با اهداف گسترده تر و اهداف شغلی شما مطابقت داره هم اشاره کنید.

ممکنه خصوصیات کاری که قصد دارید بعد از دوره دکتری انجام بدید برای اساتید راهنمای شما مهم نباشه، اما این واقعیت که شما برنامه هایی دارید و می تونید نشون بدید که این دوره دکترا با اهداف و برنامه هاتون مطابقت داره، نشون می ده که شما به طور جدی در مورد دکترا فکر کردید و احتمالاً متعهد به انجامش هستید.

بیشتر بخوانید: نحوه برقراری ارتباط با استاد راهنما

در حال نگارش بیانیه شخصی

سایر مسائل مرتبط با CV

بیانیه شخصی شما یک فرصت عالی برای گسترش رزومه تحصیلی تونه.

این می تونه به معنای ارائه جزئیات بیشتر در مورد مدارک تحصیلی (همونطور که قبلا اشاره شد) باشه. همچنین می تونه به معنای توضیح هرگونه وقفه یا بی نظمی و پیش بینی برخی از سوالاتی باشه که ممکنه ایجاد بشه.

مثلا شاید اونطوری که در مقطع لیسانس از خودتون انتظار داشتید، موفق نبودید، اما در ادامه تونستید جایگاه خودتون رو پیدا کنید و تو دوره کارشناسی ارشد تخصصی، موفق بشید. قبول کردن این مسئله و ارائه توضیح در موردش اشکالی نداره – به خصوص اگه کارشناسی ارشد شما ارتباط نزدیکی با دکتراتون داره.

به طور مشابه، اگه وقفه ای در رزومه شما وجود داره، بهتره در موردش توضیح بدید – به ویژه اگه دلیل کاملاً خوب و قانع کننده ای براش وجود داشته باشه.

طول بیانیه شخصی دکترا چقدر باید باشه؟

بیانیه شخصی دکترا باید 400 تا 500 کلمه باشه. دانشگاه ممکنه تعداد کلمات خاص یا حداکثر طول رو تعیین کنه، بنابراین حتما جزئیات درخواست رو بررسی کنید.

ساختار بیانیه شخصی

با یک مقدمه شروع کنید و توضیح بدید که کی هستید و پیشینه شما چیه. سعی کنید این مسیر پیشرفت رو به طور طبیعی به علایق تحقیقاتی و انتخاب رشته دکترا و دانشگاه ربط بدید.

سپس می‌ تونید به توضیح در مورد مهارت‌ها و تجربیات خودتون ادامه بدید و اینکه چطور داشتن این مهارت ها و تجربیات شما رو به یک انتخاب مناسب برای دوره دکترای مورد نظر تبدیل می کنه. اگه می ‌خواید در مورد سایر بخش های رزومه تون توضیح بدید، تو همین قسمت باید این کار رو بکنید.

در نهایت، می تونید با پرداختن به اهداف و آرزوهای بلند مدت تون نتیجه گیری کنید.

نمونه های موفق بیانیه شخصی

اینجا می تونید بیش از 500 مورد بیانیه شخصی موفق رو مشاهده کنید که برای رشته های مختلف هستن. کافیه رشته مورد نظر خودتون رو انتخاب یا جستجو کنید تا بتونید نمونه های بیانیه شخصی رو ببینید.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mmmmm
mmmmm
1 سال قبل

هیچ سایتی یک نمونه نمیاره همه فقط باید ها و نباید هارو میگن- واقعا کاربردی نیست. مثل این میمونه تیوری توضیح بدی چه جوری اسکات بزنی!