مقالات

توصیه‌ نامه تحصیلی

اگه از اون دسته افرادی هستین که تصمیم به اپلای و تحصیل در خارج از کشور دارین یا تا حالا بهش فکر کردین، حتما اسمی از توصیه‌ نامه تحصیلی به گوشتون خورده. پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌های خارجی به مجموعه‌ای از الزامات و مدارک بستگی داره که در نهایت رزومه کلی شما رو تشکیل میده. یکی از مهم‌ترین‌ها، توصیه‌ نامه تحصیلی هست. در بسیاری از موارد توصیه‌ نامه به اندازه انگیزه‌نامه و رزومه تحصیلی میتونه تاثیرگذار باشه.

آیا می دونین یک توصیه‌ نامه خوب چه ویژگی‌هایی داره؟ چه تاثیری در اخذ پذیرش داره؟ و چطوری باید نوشته بشه؟

در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ تک تک سوالاتتون برسید.

توصیه‌ نامه چیست؟

توصیه‌ نامه، سند و نوشته اداری از طرف فردی متخصص مثل استاد دانشگاه، سرپرست یا مدیر شماست که ویژگی‌ها، توانایی‌های آکادمیک یا شغلی و سوابق قابل توجه شما رو نشون میده. به طور کلی اثباتِ اهمیت فعالیت‌های شما از زبان این افراد متخصصه.

 آیا توصیه‌ نامه برای دانشگاه‌های مختلف تفاوت داره؟

به طور کلی فرقی نداره توصیه‌ نامه رو برای چه دانشگاهی میخواین، چه بهترین دانشگاه جهان، چه دانشگاهی با سطح متوسط. برای همه باید یه اصولی رعایت بشه.

یک توصیه‌ نامه حرفه‌ای چطور به قبولی ما کمک میکنه ؟

 عملکرد تحصیلی شما تا حد زیادی توسط نمراتتون قابل مشاهده است اما برای کمیته دانشکده و اساتید به تنهایی کافی نیست! توصیه‌ نامه‌ای قوی، که خوب نوشته شده باشه، بازتابی از شخصیت دانشجو و چشم‌اندازی از آینده آکادمیک شما رو به اعضای کمیته و اساتید دانشگاه مقصد نشون میده، یه متن توصیه‌ ی حرفه‌ای باعث میشه با وجود اینکه اساتید شما رو شخصا ملاقات نکردن و در عمل فعالیت‌هاتون رو ندیدن، با ویژگی‌های مهمی مثل علاقه مندی به یادگیری، سخت‌کوشی و تلاش شما آشنا شن، از طرفی وقتی این نکات مثبت از زبان اساتید قبلی شما نوشته بشه تضمینی بر وجود این خصیصه‌های ارزشمند و مهر تاییدی بر عملکرد قوی شما در طول دوره تحصیلیتون خواهد بود. چه برای کالج توصیه‌ نامه نیاز داشته باشین، چه تحصیلات تکمیلی یا درخواست برای دستیاری اساتید، یک توصیه‌ نامه‌ ی خوب می‌تونه به قبولی و رسیدن به اهداف آکادمیک شما کمک بسیار ارزشمندی باشه. پس ادامه متن رو با دقت بیشتری بخونید و استفاده از نکات زیر رو در نوشتن توصیه‌ نامه در نظر داشته باشید.

افراد مناسب برای نوشتن توصیه‌ نامه

 اینکه چه کسی با چه مقام و جایگاهی در دانشگاهتون برای شما توصیه‌ نامه رو نوشته مهمه، چون در این صورته که شما جواب بهتری از دانشگاه مقصد می‌گیرید. استادتون حتما باید دکتری داشته باشه و عضو هیئت‌علمی باشه تا توصیه‌ نامه‌ تون رسمیت داشته باشه. اگه جایی درس خوندین که اساتیدتون دکتری نداشتن نوشتن توصیه‌ نامه اونا ممکنه تاثیر خوبی نداشته باشه براتون. 

اساتیدی که در طول دوره تحصیل با اون‌ها در ارتباط  بودین و شناخت خوبی نسبت به شما و کارهاتون دارند، سرپرستی پژوهش‌هاتون رو به عهده داشتن، از جمله استاد راهنما یا رییس و معاون دانشگاه(دانشکده) گزینه‌های مناسبی هستن. می تونید از قبل، لیستی از نکات مهم شامل ویژگی‌ها و دستاورد هاتون رو تهیه کنید و در اختیار استاد قرار بدید.

برای تهیه لیست اطلاعات مهم به نکات زیر توجه کنید:

۱. لیستی از کلاس‌هایی که زیر نظر استاد مربوطه شرکت کردید همراه با نمرات دروس

۲. لیست فعالیت‌های پژوهشی مربوطه از جمله مقالات

۳. لیست دوره‌ها، کارگاه‌ها و کلاس‌های معتبری که خارج از دانشگاه گذروندید.

۴.  لیست مقام‌ها، مدال‌ها و افتخارات آکادمیک

۵. توضیح کوتاه در مورد اهداف تحصیلی و دانشگاه‌های هدف

۶. اگر رشته و تخصص خاصی برای ادامه تحصیل در نظر دارید حتما بهش اشاره کنید!

قالب کلی توصیه‌ نامه

 در این قسمت مرحله به مرحله پیش میریم و طبق فرمت کلی، نوشتار و نکات مهم نگارش متن توصیه‌ نامه رو با هم یاد می‌گیریم. حواستون باشه سیصد الی چهارصد کلمه، استانداردِ تعداد واژه‌ها در متن شماست (بعد از خوندن این قسمت حتما نمونه توصیه‌ نامه‌هایی که واستون گذاشتیم رو بخونید و برای تمرین بیشتر با قالب کلی تطبیق بدید).

۱. مقدمه : این بخش شامل ذکر نام و خطاب قرار دادن گیرنده توصیه‌ نامه‌ س

معرفی توصیه‌ کننده(استاد،سرپرست علمی یا…)، توضیح در مورد ارتباط کلی توصیه کننده با شما، شرح دیدگاه کلی توصیه‌کننده نسبت به دانشجو.

۲. محتوا و متن اصلی : با ذکر ویژگی‌های شخصیتی خوب و قابل‌توجه، بیان مهارت‌ها، ویژگی‌های قابل‌ تقدیر آموزشی و آکادمیک شما و ارائه مثال‌ها و دلایل واقعی، نشون بدین چرا شما و نه کس دیگه‌ای، بهترین گزینه برای انتخاب شدن هستین.

 در ادامه متن اصلی، در پاراگراف نهایی نویسنده باید مستقیما از مخاطب درخواست کنه شما رو برای دریافت جایگاه خاصِ مورد نظر انتخاب کنه. در پایان راه‌های ارتباطی مثل ایمیل کاری، شماره تماس و… رو بنویسن.

۳. اختتامیه : متن پایانی توصیه‌ نامه، اصولا با نوشتن جمله ی : “با احترام” و اضافه کردن نام و نام‌ خانوادگی و امضای نویسنده تموم می‌شه.

چطوری توصیه‌ نامه‌ ام رو ارسال کنم؟

اینجا می‌خوایم ۴ روش بهتون معرفی کنیم:

۱. ارسال آنلاین توصیه‌نامه.

اینجوری که بعد از اپلای توی سایت دانشگاه یه ایمیل برای استادتون ارسال میشه و استادتون باید به چنتا سوال کوتاه جواب بده و توصیه‌ نامه رو در انتها آپلود کنه. این روش تقریبا متداول‌ترین روش برای کشورهای آمریکا و کاناداست. ایمیل استادی که وارد می‌کنید حتما باید آکادمیک (دانشگاهی) باشه و با جیمیل یا یاهو نمیشه. 

۲.ایمیل توصیه‌نامه.

چون یه سری از دانشگاه‌ها قسمت ثبت توصیه‌نامه توی سایتشون ندارن پس استاد توصیه‌ نامه‌ تون رو تایپ میکنه و برای قسمت پذیرش دانشگاه مقصد ایمیل میکنه. این روش اصولا متداول نیست. 

۳.پست‌کردن توصیه‌ نامه.

استاد توصیه‌ نامه‌ تون رو مهر و موم شده تحویل میده و شما اونو به آدرس پستی دانشگاه مقصد می‌فرستید، البته این روش برای ماهایی که داخل ایرانیم امکان پذیر نیست و دانشگاه‌ها اصولا به سمت اینترنتی‌شدن پیش میرن. 

۴.بارگذاری آنلاین توصیه‌ نامه توسط دانشجو.

توصیه‌ نامه‌ تون رو از استاد می‌گیرید و موقع پذیرش و تکمیل فرم توصیه‌ نامه‌ تون رو بارگذاری می‌کنید. توی دانشگاه‌های اروپا اصولا این مورد رایجه و اکثرا خود بچه‌ها توی سایت قرار میدن.

این نکته رو هم بدونین که مهم نیست چطوری توصیه‌ نامه‌ تون رو ارسال می‌کنید، مهم اینه که به موقع به دست دانشگاه مورد نظرتون تا موعد مقرر برسه. این روش‌ها رو برای اطلاعات بیشترتون توضیح دادیم.

تعداد توصیه‌ نامه برای هر دانشگاه 

برای دانشگاه‌های آمریکا و کانادا اصولا سه توصیه‌ نامه لازمه ولی اروپا کمتره. یعنی اگه سه تا استاد قراره بهتون توصیه‌ نامه بدن و شما میخواین  برای ۵ تا دانشگاه توی آمریکا اپلای کنید ، این اساتید هر کدوم باید به صورت آنلاین ۵ تا توصیه‌ نامه رو براتون آپلود کنن. اگه تعداد بیشتری دانشگاه بخواین اپلای کنین باید حواستون باشه و با اساتید هماهنگ کنین چون ممکنه اساتید یه سقفی بزارن و بگن که ما فقط برای ۳ تا دانشگاه توصیه‌ نامه میدیم مخصوصا اساتید توی دانشگاه‌های تاپ ایران. اما اگه خودتون نیاز باشه که آپلود کنین توی سایت دانشگاه میتونین یه توصیه‌ نامه رو برای کلی دانشگاه استفاده کنین. 

 خطاهایی که از طرف اساتید شکل میگیره

 گاهی ممکنه، استادی که بهش مراجعه کردید، توصیه‌کننده خوبی نباشه و سوابق تحصیلی شما رو معتبر نشون نده، و یا ممکنه با لحن خیلی و خشک و جدی دانشگاه رو خطاب قرار بده که انگار به صورت اجباری توصیه‌ نامه رو نوشته و اساتید و کمیته پذیرش رو اونجور که باید تحت تاثیر قرار نده.

نکته!! خیلی خوبه که استاد بتونه با بعضی مثال‌ها، توانمندی‌های شمارو به خواننده توصیه‌ نامه نشون بده و از دانشجو به درستی حمایت کرده باشه. مثلا اگه فلان پروژه رو به بهترین نحو انجام دادین و نتیجش خیلی خوب بود. بهتره توی توصیه‌ نامه کلی گویی نشه. 

 خطاهایی که از طرف دانشجو شکل میگیره

دو خطا وجود داره که دانشجو ممکنه اتفاقی انجام بده، اول اینکه استاد خودشو به درستی انتخاب نمیکنه دوم اینکه زمان کافی در اختیار استاد قرار نمیده.

شمایی که میخوای اپلای کنی باید با حوصله و‌ تایم کافی مدارکتو جمع کنی، چون اپلای یه کار خیلی مهم و حساسه. نوشتن توصیه‌ نامه رو به آخرین لحظات موکول نکنید.

Dear Admissions Committee Members,

I am writing this letter to give my highest recommendation for Mr.X, owing to his outstanding academic accomplishments. I know X as he has been doing research under my supervision at X University for two years. The first project he worked on with one of my Ph.D. candidates was focused on the healing of tibia shaft fracture. In this project, which was his bachelor thesis, he demonstrated great enthusiasm, hard work and dedication. He was so disciplined and motivated and reported his results regularly, and he finally got the mark he deserved (20 out of 20). As his comprehensive thesis was of high quality, we wrote an article based on his work.  At that time, I got surprised by his writing capabilities, and finally, the article was published in a prestigious Elsevier journal.

After finishing this work, I found him a high achiever, smart, and eager to learn. So, when he came to me to start working on more research articles, I was confident that he would do an excellent job, and he did. He is currently working on several research articles related to bone biomechanics and mechanobiology, in which he shows great patience and interest and follows the procedures as I tell him. He got an outstanding grasp of concepts such as bone biomechanics, computational biomechanics and mechanobiology, which will arm him as an exceptional applicant for any graduate positions.

X will be an outstanding asset as a graduate student since he is fully expert at researching, ambitious at publishing papers and eager to learn. Apart from his intellectual and academic superiorities, X is polite, disciplined, self-oriented, a student who is easy to communicate with, and who has a friendly and very courteous manner. I think getting on with others and attracting others through his warm and cooperative behavior has helped him be successful in his social relations.

In summary, X is one of the best students I have worked with, and I can confidently and wholeheartedly give him my highest recommendation for any research assistant positions.

Sincerely,

X, Professor
Department of Mechanical Engineering
Faculty of Engineering
X University
P.O.Box 91775-1111, Mashhad, Iran
Tel.: +98-51-1111-1111
Fax:  +98-51-1111-1111
Email: x

To whom it may concern,

 

This letter of recommendation has been written in support of Mr. X’s application for admission to your graduate program. He has taken a couple of courses with me: “Unit Operation (I),” “Measuring Methods of Engineering Quantities,” and “Research & Technical Report writing Methods.” In these courses, he was among the best students and he showed a great contribution to the classes. All of these three courses included several individuals and team projects that he managed to finish them successfully. At last, he took 4 out of 4 in all of these courses (mark A), and his performance during the semester was satisfying to the point that he earned the top mark in “Measuring Methods of Engineering Quantities” due to his remarkable hard work.

I found him a high achiever, smart, and eager to learn. So, when he came to me to start working on his B.Sc. thesis “Hospital Laundry Wastewater Treatment and Recycle” under my supervision, I was certain that he will do a good job, and he did. He was so disciplined and motivated and reported the summary of his works regularly. In order to work on this project, he spent about one year in the laboratory under my supervision and during that time, he showed great patience and interest and followed the procedures as I told him. As a B.Sc. project, his total work and the final results from his work were satisfying and thus, he got 19 out of 20 for his bachelor project, which is considered as a very high score for this course.

Apart from his intellectual and academic superiorities, X is a polite, disciplined, self-oriented and diligent student who is easy to communicate with, and who has a friendly and very courteous manner. I think getting on with others and the ability to attract others through his friendly and cooperative behavior has helped him to be successful in his social relations.

If I can be of any further assistance, or provide you with any additional information, please do not hesitate to contact me.

Kind Regards,

X,

Associate Professor,

Department of Chemical Engineering, X University of Technology,

E-mail: X

Office: +9821111111

بازگشت به لیست