مقالات

مشاوره اپلای ایتالیا

تحصیل رایگان در ایتالیا 2022

چرا ایتالیا؟

ایتالیا با طیف گسترده ای از موسسات آکادمیک با کیفیت در سرتاسر این کشور، از دانشجویان بین المللی برای مطالعه تقریباً هر موضوع و رشته ای که تصورش رو می شه کرد استقبال می کنه. ایتالیا نقش مهمی رو به عنوان یکی از کاتالیزورهای آکادمیک در اصلاح آموزش عالی اروپا ایفا کرده. دانشجویان بین المللی با دریافت مشاوره اپلای ایتالیا و تحصیل در این کشور، می تون دانش ارزشمندی رو نه تنها در کلاس های درس، بلکه از طریق زندگی روزمره در این کشور پویا و باورنکردنی به دست بیارن.

سیستم آموزش عالی ایتالیا

یکی آموزش عالی ایتالیا در یک سیستم متشکل از دو بخش اصلی ساختاردهی شده:

  • بخش دانشگاه
  • بخش غیر دانشگاهی

در حال حاضر، بخش دانشگاه از 89 موسسه دانشگاهی تشکیل شده که به این شکل طبقه بندی می شن:

  • 58 دانشگاه دولتی
  • 17 دانشگاه غیر دولتی (توسط دولت ایتالیا به رسمیت شناخته شده هستن)
  • 2 دانشگاه مخصوص دانشجویان بین المللی
  • 6 موسسه آموزش عالی تخصصی در سطح تحصیلات تکمیلی دانشگاهی
  • 6 دانشگاه تحصیل از راه دور

بخش غیر دانشگاهی شامل 4 نوع موسسه و آموزشه:

  • دانشکده های عالی طراحی: پلی تکنیک های هنر، آکادمی های هنرهای زیبا، موسسات عالی هنرهای کاربردی، هنرستان های موسیقی و موسسات موسیقی معتبر، موسسات عالی مطالعات موسیقی و رقص و آکادمی های ملی
  • آموزش عالی زبان: مدارس عالی د زمینه زبان
  • آموزش عالی یکپارچه (FIS): برنامه های آموزش عالی فنی و آموزش (IFTS)
  • چند رشته خاص (مانند بایگانی، دیپلماسی، مرمت، مطالعات نظامی و غیره) که به همراه نهادهای مربوطه تحت نظارت وزارت خانه هایی غیر از وزارت آموزش و پرورش قرار دارن.

بیشتر بخوانید: تحصیل در ایتالیا – شرایط و هزینه ها

تحصیل رایگان در ایتالیا در مقطع کارشناسی

مشاوره اپلای ایتالیا – تقویم تحصیلی

سال تحصیلی در ایتالیا از دو ترم تشکیل شده. ترم اول از سپتامبر / اکتبر شروع می شه و در ژانویه / فوریه به پایان می رسه. ترم دوم از فوریه شروع می شه و در ماه جولای به پایان می رسه. تاریخ واقعی شروع و پایان در دانشگاه های مختلف متفاوته، اما هر ترم حدود 20 هفته طول می کشه و شامل یک دوره آموزشی حدود 14 هفته و یک دوره امتحانی حدود 6 هفته هست.

آموزش و یادگیری در ایتالیا

بیشتر جلسات تدریس در ایتالیا هنوز در سالن های سخنرانی بزرگ انجام می شه، اما این بستگی زیادی به دوره تحصیلی و رشته و دانشگاه شما هم داره. همچنین انتظار م ی‌ره که دانشجوها مقدار قابل ‌توجهی از مطالعه خودشون رو خارج از کلاس انجام بدن تا برای امتحانات آماده بشن.

مشاوره اپلای ایتالیا – ارزیابی

امتحانات بعد از دوره تدریس برگزار می شن و عمدتاً امتحانات شفاهی هستن، اگرچه برخی از دروس دارای آزمون کتبی هستن که در طول ترم یا قبل از امتحان شفاهی برگزار می شن. هر امتحان دارای چند تاریخ برگزاری در طول دوره امتحاناته و دانشجو می تونه تاریخ مورد نظر خودش رو برای امتحان انتخاب کنه. همچنین در صورت عدم رضایت از نتیجه، دانشجو حق داره نمره رو رد کرده و مجدداً در آزمون شرکت کنه. البته قوانینی هم در مورد اینکه دانشجو چند بار می تونه در یک دوره امتحانی امتحان بده اعمال می شه.

سیستم های نمره دهی

امتحانات بر اساس یک مقیاس از 0 تا 30 با نمره 18 به عنوان نمره قبولی درجه بندی می شن.

تمام نتایج امتحانات برای محاسبه نمره کلی در مقیاس 0 تا 110 استفاده می شن. نمره قبولی 66 هست.

آزمون زبان برای ایتالیا

زبان ایتالیایی

دانشجوها باید دانش کافی در مورد زبان ایتالیایی رو داشته باشن. به طور کلی، شما باید حداقل سطح زبان ایتالیایی مربوط به B2 رو در طبقه بندی گذرنامه زبان Europass داشته باشید. اگه سطح دانش شما در زبان ایتالیایی با C1 یا C2 در طبقه بندی گذرنامه زبان Europass مطابقت داشته باشه، از شرکت در آزمون زبان ایتالیایی معاف خواهید شد. مگر اینکه سطح دانش شما در زبان ایتالیایی مطابق با C1 یا C2 باشه، همونطور که قبلا توضیح داده شد، باید تو آزمون زبان ایتالیایی شرکت کنید. این آزمون توسط موسسه ای که در اون تحصیل خواهید کرد، معمولا در ماه سپتامبر برگزار می شه.

زبان انگلیسی

اگه برنامه تحصیلی یا دوره شما به زبان انگلیسی تدریس می شه، باید با ارائه نتایجی که کسب کردید، سطح تسلط خودتون رو به زبان انگلیسی ثابت کنید. لطفاً همیشه با دانشگاه خودتون بررسی کنید که آیا تحصیلات انگلیسی شما برای برآورده کردن این شرایط کافی هستن یا خیر. اگه انگلیسی زبان اول شما نیست یا اگه زبان آموزشی برای مدرک اول شما انگلیسی نبوده، از شما خواسته می شه مدرکی دال بر تسلط خودتون به زبان انگلیسی ارائه بدید. رایج ترین مدرک، آزمون آیلتسه.

حداقل نمره مورد نیاز

دانشجو ها ممکنه بر اساس معدل شون تو دوره های تحصیلی قبلی رتبه بندی بشن. بنابراین، همیشه با دانشگاه یا کالج مورد نظر خودتون در مورد حداقل نمره ای که برای واجد شرایط بودن برای برنامه تحصیلی انتخابی خودتون نیاز دارید، چک کنید.

مشاوره اپلای ایتالیا – محل اقامت

یکی از سخت ترین تصمیماتی که هر مهاجری باید بگیره محل زندگی یا اقامت تو کشور جدیده. قیمت خانه در ایتالیا برابر با کشورهای اروپایی مانند سوئد و اتریشه اما به طور کلی ارزان تر از املاک در بریتانیا و فرانسه هست. با این حال، با جمعیتی بیش از 60 میلیون نفر و فضای محدود، خود ایتالیایی ها هم برای زندگی در شهرها باید هزینه بالایی پرداخت کنن.

انواع مسکن در ایتالیا

ایتالیا کشور بلوک های آپارتمانیه. جمعیت بسیار زیادی از آدم ها در هزاران ساختمان رنگارنگ پاستلی که در هر شهر و شهرک ایجاد شده زندگی می کنن. خانه های مستقل در ایتالیا عموما برای ویلاها و مزارع در نظر گرفته شدن و اکثرشون صدها سال قدمت دارن و با یک قطعه زمین بزرگ و قیمت به همان اندازه بزرگ عرضه می شن.

آپارتمان های معمولی ایتالیایی دو اتاق خواب با یک حمام دارن. اندازه آپارتمان ها به شهر بستگی داره، اما می تونید انتظار داشته باشید که خیلی بزرگ نباشه. محدودیت های ارتفاع وضع شده تضمین می کنن که اکثر بلوک های آپارتمانی سه یا چهار طبقه بیشتر ارتفاع نداشته باشن. شرایط در کل خوبه. مستاجرها حق دارن تقاضای رفع خرابی یا تعمیرات کنن و از هر 10 بار 9 بار، صاحبخانه صورتحساب رو پرداخت می کنه.

بسیاری از دانشجوها ترجیح می دن به جای زندگی در خوابگاه دانشگاه، آپارتمان پیدا کنن. آپارتمان های اجاره ای یک تجربه فرهنگی رو ارائه می دن که با خوابگاه ها متفاوته و همچنین احساس آزادی برای دانشجوها در این آپارتمان ها بیشتره.

بسیاری از دانشگاه ها مسکن مناسبی برای همه دانشجوهای خودشون ارائه نمی دن. پیدا کردن یک آپارتمان مستقل از دانشگاه ها اغلب مقرون به صرفه تره. دانشجوها می تونن برای اجاره آپارتمان با چند تا هم اتاقی اقدام کنن. دانشگاه‌ ها دارای ساختمان ‌های آپارتمانی با آپارتمان ‌های یک خوابه، دو، سه یا حتی چهار خوابه در مرکز ایتالیا هستن.

بیشتر بخوانید: دانشگاه های برتر برای تحصیل در ایتالیا

رتبه دانشگاه های برتر ایتالیا 2022

شهریه و هزینه های زندگی

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی بین 400/2000 یورو در ساله. دانشگاه های خصوصی گرون تر هستن و شهریه شون حدود 10000 یورو می شه.

هزینه زندگی در ایتالیا بسته به اینکه در شمال یا جنوب زندگی می کنید می تونه بسیار متغیر باشه. بخش شمالی کشور چکمه ای شکل بسیار ثروتمندتر از همتای جنوبی خودشه و بنابراین قیمت ها در شهرهای بزرگی مثل میلان به میزان قابل توجهی بالاتر از مناطق روستاییه.

هر کسی که قصد زندگی در ایتالیا رو داره، به ویژه دانشجوها، باید مراقب باشن که هزینه زندگی رو دست کم نگیرن اگرچه تفاوت زیادی بین هزینه و استاندارد زندگی در مناطق مرفه شمالی و مرکزی ایتالیا، و جنوب نسبتاً فقیر وجود داره.

مشاوره اپلای ایتالیا –  نحوه درخواست

اگه قصد دارید برای اولین بار در دوره کارشناسی تمام وقت (دوره اول) در یک موسسه آموزش عالی در ایتالیا ثبت نام کنید و دانشجوی اتحادیه اروپا نیستید، باید درخواست خودتون رو به این ترتیب ارسال کنید:

  1. برنامه تحصیلی رو جستجو کنید که به بهترین وجه با انتظارات شخصی و مشخصات علمی شما سازگاری داره.
  2. با مؤسسه آموزشی که انتخای کردید تماس بگیرید و سوال کنید که آیا برای برنامه تحصیلی انتخابی خودتون واجد شرایط هستید یا خیر.
  3. اگه مؤسسه آمورشی به شما اطلاع داد که واجد شرایط هستید، شما باید با ارائه مدارک زیر یک درخواست پیش از اپلای رو به سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور محل اقامت خودتون ارسال کنید:

فرم درخواست پر شده برای دریافت نامه صلاحیت و شایستگی تحصیلی (به ایتالیایی، Dichiarazione di Valoro in Loco (DV)). DV گواهینامه ایه که صلاحیت شما رو قبل از درخواست برای تحصیلات دانشگاهی در ایتالیا تایید می کنه.

فرم تکمیل ‌شده پیش ‌ثبت‌ نام (مدل A) (preinscrizione modello A) یا فرم تکمیل‌ شده پیش‌ ثبت ‌نام برای تحصیل در مؤسسات هنر، طراحی، موسیقی و رقص (AFAM) (مدل A-bis)

یک کپی از گواهی پایان تحصیلات و گواهی نتایج امتحانات ورودی دانشگاهی که در کشور خودتون توشون شرکت کرده اید. لطفاً توجه داشته باشید که این اسناد باید به طور رسمی به ایتالیایی ترجمه شده و از نظر قانونی شده باشن.

دو قطعه عکس در اندازه پاسپورت که یکی از بون ها باید توسط شما امضا بشه.

4. بعد از اینکه سفارت یا کنسولگری ایتالیا تمام مدارک لازم رو دریافت کرد، درخواست و مدارک شما رو به موسسه آموزش عالی ایتالیایی که انتخابش کردید ارسال می کنه.

تا پایان ماه آگوست، سفارت یا کنسولگری ایتالیا لیستی از کاندیداهای پذیرفته شده رو منتشر خواهد کرد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها