مقالات

رزومه تحصیلی

اگه می­خواین برای پذیرش تحصیلی یا شغلی اقدام کنید، شما به یه رزومه تحصیلی قوی و خوب نیاز دارید که یکی از مهم­ترین فاکتورها برای گرفتن پذیرش هست. در این مقاله قصد داریم بهتون بگیم اصلا رزومه چیه و چطوری یه رزومه قوی بنویسیم؟!

 در ابتدا شما باید بدونید یه رزومه از چه بخش­هایی تشکیل میشه و چه اطلاعاتی رو باید وارد کنیم و چه اطلاعاتی رو لازم نیست بگیم و نحوه چیدمانشون چطوریه.

رزومه تحصیلی یا Curriculum Vitae چی هست؟

رزومه تحصیلی تا یه حدی مثل رزومه عمومی هست و اطلاعاتی در مورد سوابق تحصیلی و شغلی فرد ارائه میده و البته رزومه تحصیلی کامل­تر از رزومه معمولیه و میتونه خیلی طولانی باشه. اینکه رزومه تحصیلی شما چقد طولانی باشه به خودتون بستگی داره‌ و محدودیتی در اون ‌وجود نداره ولی باید روی سوابق علمی و تجربه‌های حرفه‌ای‌تون متمرکز باشه نه چیزه دیگه. چیزی که عرف هست و به شما توصیه میشه که رعایت کنین، اینه که رزومتون حدود ۲ الی ۳ صفحه باشه. 

سعی نکنید به خاطر اینکه میخواین یه رزومه طولانی بنویسید، اطلاعات بی‌ربط و بی‌اهمیت رو داخلش قرار بدید. یه رزومه مختصر و مفید ولی جامع خیلی بهتر از یه رزومه طولانی با اطلاعات بی‌ربط هست.

تفاوت رزومه تحصیلی (CV) با رزومه (Resume) چیه؟

اصولا برای نوشتن رزومه از خلاصه­‌ای از سوابق استفاده میشه و بیشتر در حیطه تجربه شغلی و کاری تعریف میشه، اما رزومه تحصیلی خیلی جامع‌تره و جزئیات سوابق تحصلیتون رو هم شامل میشه. رزومه‌ها معمولا دو صفحه و یا حتی کمتر هم هستن ولی همونطور که بالاتر گفتیم، در مورد رزومه تحصیلی ما‌ محدودیتی نداریم ولی شما ۲ الی ۳ صفحه رو مد نظر قرار بدین. 

برای موقعیت‌های دانشگاهی و آموزشی از رزومه تحصیلی و برای موقعیت‌های کاری و شغلی از رزومه استفاده میکنیم که الگوهای استاندارد خودش رو داره.

قوانین قالب‌بندی رزومه تحصیلی:

یکی از راحت­ترین کارها اینه که از قالب‌بندیهای آماده در اینترنت با یه سرچ ساده در گوگل استفاده کنید اما اگر دوست دارید صفر تا صدش با خودتون باشه با ما همراه باشید:

  • از چهار طرف برگه ۱.۵ تا ۲.۵ سانتی‌متر فاصله داشته باشین
  • سایز فونتتون ۱۱ تا۱۲ باشه و فاصله بین خطوط بهتره که ۱ باشه
  • اندازه فونت‌تون رو تغییر ندین و تمام نوشته‌هاتون باید در یک سایز فونت مشخص باشه، بجز اسم خودتون که بالای صفحه مینویسید اونم نهایت نهایتش ۱۶ باشه
  • در رزومه‌های انگلیسی همه‌­ی عناوین­تون باید بولد و با حروف بزرگ باشه (عنوان زیر شاخه‌ها فقط بولد باشه)
  • شما فقط می­تونید عنوان کتاب­ها و مقالاتی که می­خواین نام ببرید رو ایتالیک بنویسید
  • بین بخش‌هایی که می­نویسید حداقل یک سطر فاصله بزارید
  • در مورد تاریخ انجام فعالیت­های مختلف، فقط سالش رو بنویسید کافیه
  • از شرح دادن طولانی وظیفه‌هاتون و داستان‌سرایی(خصوصا داستان زندگیتون) دوری کنید
  • در‌ مورد کارهای پژوهشی‌تون یا پروژه‌های مرتبط یا … به یه توضیح کوتاه اکتفا کنید

نحوه نگارش رزومه تحصیلی:

از سربرگ رزومه‌تون شروع می­کنیم، اول اسم خودتون رو با فونت ۱۴ تا ۱۶ وسط خط بنویسید. زیر اسمتون ایمیلتون رو بنویسید و اگر در فضاهایی مثل LinkedIn یا اسکایپ هم فعالیت دارید، بهتره که اونا رو هم بیارید. نیازی نیست از عبارات CV یا Curriculum vitae یا رزومه تحصیلی استفاده کنید چون کاملا واضح هست. {می‌تونید در هدر(Header) بنویسید CV  و در فوتر(Footer) اسم و فامیل خودتون و همچنین شماره صفحه بزنید}

تاريخ تولد، تلفن و آدرس نیاز نیست مگه اینکه سی وی شما واقعا کوتاهه و دو صفحه بیشتر نمیشه!

جنسیت و وضعیت تاهل رو قید نکنید!

آدرس ریسرچ گیت هم میتونید در کنار ایمیل بذارید.

یک ایمیل کافیه، چرا دوتا میذارید؟

از ایمیل حرفه ­ای و استاندارد استفاده کنید که به چند صورته:

اسم و فامیلتون Maryan.nori@gmail.com

مخفف اسم و فامیل کاملM.nori@gmail.com

اسمتون کامل و مخفف فامیلیMaryam.n@gmail.com

یک ایمیل عمومی با دامنه سایت که به اسم خودتونهInfo@maryamnori.com

(ایمیلتون باید شامل بخش‌های معنادار باشه نه عدد و رقمای تصادفی و اینم بدونید که با داشتن ایمیل حرفه‌ای نصف مسیرو رفتین)

یه نکته بسیار مهم هم اینه که حتما لازم نیست ایمیلتون آکادمیک باشه. بعضیا خیلی دنبال این هستن که با ایمیل آکادمیک مکاتبه کنن یا حتی در رزومه تحصیلی‌شون قرارش بدن که هیچ تفاوتی با یک ایمیل عادی نداره.

۱.سوابق تحصیلی (Education):

اگه دارین یه سی‌وی انگلیسی مینویسین، در لیست سوابق از بالاترین مدرک شروع کنید به پایین‌ترین، یعنی از دکتری ( یا اگه فقط ارشد دارید) به لیسانس.

حالا اول مقطع تحصیلی و اسم رشته و ‌سال شروع و اتمام تحصیلتون رو می­نویسید و در خط بعدی دانشگاه یا موسسه‌ای که از اونجا مدرکتون ‌رو گرفتین می­نویسین. اگه معدلتون خوب بود(16 به بالا) معدل رو به همراه معادلش در سیستم صفر تا چهاری بنویسید(تحت عنوان GPA) ولی اگه خوب نبود، در سیستم WES معدلتون رو محاسبه کنید و اگه معدلتون 3 به بالا میشد میتونید فقط جلوی GPA بنویسید 3 و دیگه حرفی از معدل زیر 16 تون نزنید. اگه در این سیستم هم معدلتون زیر 3 شد؛ کلا اسمی از معدل نیارید. می­تونید در خط بعدی عنوان پایان‌نامه و خط بعدش اسم استاد راهنماتون رو هم بنویسید ولی بیش­تر از این دیگه چیزی ننویسین.

۲.علایق تحقیقاتی(Research Interests) 

یک فهرست شیش تا هشت بخشی در دو یا سه ستون درست کنید و زمینه‌هایی که علاقه به تحقیق راجع بهشون دارید رو بصورت چند کلمه بنویسید. به اصطلاح، To the point بنویسید.

جمله ننویسید! کلیدواژه بنویسید.

خیلی خیلی عمومی و خیلی خیلی تخصصی هم توصیه نمیشه، چون مجبور میشید برای بعضی اساتید سی‌وی تون رو عوض کنید(عوض می‌کنید تا علایقتون بهم نزدیک بشه).

همین هفت هشت کلیدواژه هم خیلی نباید از هم دور و پرت باشند! مثلا عجیبه که همزمان که به باتری علاقه مندید، به اثرات گلخانه‌ای هم علاقه‌مند باشید!

۳.دروس منتخب(Selected Courses)

این قسمت انتخابیه ولی اگه دروسی دارید که نمره‌های خیلی خوبی در اونها گرفتید میتونید تا حداکثر شش تا از اون درس هارو به همراه نمره‌ای که گرفتید اینجا بنویسید.

ترجیحا از دروس پایه‌ای رشته‌تون باشه.

تا اینجا ترتیب همین باید باشه از اینجا به بعد میتونه کمی ترتیب‌ها متغیر باشه با توجه به نکته زیر:

یک نکته کلی در رابطه با ترتیب چیدمان عناوین بهتون بگیم اونم اینکه سعی کنید جوری بچینید که صفحه اول سی‌وی شما،  خیلی شما رو خوب و توانمند نشون بده یعنی اگه سابقه کاری‌تون از مقالاتتون با ارزش‌تره، بعداز بخش «تحصیلات»، «سابقه کاری» رو بیارید و بعدش «مقالات» و یا اگه چند سال «حل تمرین و دستیار پژوهش» بودید و این فعالیتتون از مقالاتتون بهتره اول اونارو بیارید.

۴.سوابق علمي و پژوهشي (Publications and Articles)

فهرست کارهای تحقیقاتی ، كتابها و مقالاتي كه منتشر كرده و يا در كنفرانس‌ها یا ژورنال‌های داخلی و خارجی ارائه کردید به اضافه زمان انتشارشون رو در اين بخش بيارید.

اسم خودتون رو بین اسامی نویسندگان بولد کنید.

عنوان دقیق مقاله یا کتاب رو قید کنید.

فکر کنید دارید به مقاله خودتون رفرنس میدید. پس باید اسم مجله و سال چاپ و جلد چندم مجله و اینا همه آورده بشه:

 نام نویسنده یا نویسندگان؛ “عنوان مقاله”، محل چاپ یا ارائه، و سال انتشار. 

خیلی از مواقع پیش میاد که موقع اپلای ما هنوز مقاله در دست چاپ یا حتی اکسپت شده نداریم! در ادامه بهتون یاد میدیم چجوری مقالاتی که حتی در حال نگارش هستن هم تو رزومه ذکر کنید.

 از زمان حال به گذشته بنویسید! یعنی چی؟

یعنی مقاله‌ای که سال ۲۰۲۱ چاپ کردید اول باشه بعد کتابی که سال ۲۰۲۰ نوشتید یا ترجمه کردید باشه بعد مقاله‌ای که سال ۲۰۱۹ چاپ کردید.

علتش هم اینکه استاده میخواد ببینه الان علایق شما چیه و چکارا میکنید

یک ایده دیگه هم هست که میگه اگه یک مقاله خیلی خفن داری حتی اگه مال چند سال پیشه، اول اونو بیار تا نظر استاد رو جلب کنه بعدش بقیه رو بیار

۵.عناوین و افتخارات (Honors and Awards) 

اینجا باید تمامی جوایز و افتخاراتی که درمراحل زندگی و تحصیل به دست آورده‌اید رو از آخرین و جدید‌ترین‌شون بنویسید.

مثلا می‌تونید به این موارد اشاره کنید: کسب رتبه‌های بالا در قبولی دانشگاه در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد ، کسب رتبه‌های بالا در فارغ التحصیلی در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد(مثلا نفر اول تا پنجم شدم در بین ورودی‌هامون یا جزوه ده درصد اول ورودی‌هامون شدم) ، کسب افتخارات در المپیادهای علمی دانش‌آموزی و دانشجویی در سطح ملی و بین المللی، انجام اختراع و ثبت اون، در مسابقات والیبال دانشگاهی تو تیم دانشگاه بودید و تیمتون اول شد و…

اگه دانشگاه دولتی درس خوندید و اصرار دارید بنویسید بورسیه گرفتید، باید بنویسید Tuition waiver.

در اینجا نیز همچنان از فعل گذشته ساده استفاده کنید.

۶.پروژههای درسی(Academic Projects)

از اسمش مشخصه دیگه.

در حد سه چهار خط راجع به پروژه و اینکه حین پروژه چی یاد گرفتید هم توضیح بدید.

اگه پروژه‌تون منجر به مقاله شده ذکر کنید حتما.

۷.سمینارها و ورکشاپها و مدارک(Workshops/Seminars/Certificates)

سمینار‌ها و ورکشاپ‌هایی که شرکت کردین رو باید لیست کنین

همچنان با فعل گذشته ساده بهشون اشاره کنید.

۸.تجربهها(Experiences)

اینجا میتونید تجربه‌ها رو به سه قسمت تجربه‌های کاری و تجربه‌های تحقیقاتی و تجربه‌های تدریس تقسیم‌بندی کنید:

 تجربه‌های کاری (Work Experiences)  

 اينجا بايد كل سوابق شغليتون، اعم از تمام‌وقت يا پاره‌وقت، سمت شغلی‌تون در شرکت یا ارگان مربوطه و همچنین بازه زمانی اشتغال فهرست بشه (از زمان حال به گذشته).

مواردی که تو این بخش باید معرفی بشه عبارتند از: 

عنوان فعالیت، سمت، نوع فعالیت (قراردادی، پیمانی، رسمی …)، محل کار (و یک توضیح بسیار خلاصه در صورت نیاز) و دوره زمانی کار.

اگه هنوز سرکار میرید، از زمان حال استمراری استفاده کنید.

اگه همکاریتون تموم شده، از زمان گذشته ساده استفاده کنید.

جمله نباید بنویسید! باید عبارت بنویسید مثلا:

I worked on X project to evaluate the effect of Y on Z (2016) (This is wrong

Worked on X project to evaluate the effect of Y on Z (2016) (This is correct

تجربههای تدریس کردن(Teaching Experiences)

اگه حل تمرین بودید یا به استاد در صحیح‌کردن اوراق امتحانی کمک می‌کردید اینجا بنویسید و زمان و اسم درس رو بنویسید.

تجربههای پژوهشی (Research Experiences)

اگه در آزمایشگاه کار می‌کردید و یا راجع به موضوع خاصی به استادتون کمک می‌کردید اینجا بنویسید و در یک یا دو خط بگید راجع به چی تحقیق می‌کردید و از کی تا کی مشغولش بودید.

۹.مهارتها(Skills)

این قسمت شامل دوره‌های تخصصی-کاری، مدارک تخصصی مرتبط و توانایی‌های کامپیوتری و نرم‌افزاری مرتبط و میزان سطح توانایی شما در هر یک از این موارد میشه

بهتره بنویسید در هر تخصص و نرم افزار چقدر مهارت دارید.

برای هر دوره‌ای که رفتید زمان شرکت در دوره رو هم بنویسید و ترتیب زمانی از زمان حال به گذشته‌ست.

اگه تو آزمایشگاه یک مهارت خاصی رو بلدید، میتونید همینجا ذکر کنید ولی اگه چندتا مهارت آزمایشگاهی بلدید بهتره یک بخش تحت عنوان “مهارت های آزمایشگاهی”(انگلیسیش چی میشه؟) درست کنید و اونجا بنویسیدشون.

۱۰.مهارتهای زبانی(Language Skills)

ذکر کنید با چه زبان‌هاي خارجی آشنا هستيد و تا چه حد؟ نمراتتون رو هم داخل پرانتز بنویسید.

جی آر ای(GRE) آزمون زبان حساب نمیشه چون علاوه بر قسمت وربال و ریدینگ که دانش زبان شما رو میسنجه ریاضیات هم داره. پس اگه جی آر ای دادین میتونید اسم این قسمت رو بنویسید Test Scores  و هم نمرات زبان و هم جی آر ای رو با هم بنویسید (پیشنهاد ما).

اگه آزمون ندادید، بنویسید To be taken soon و یا زمانی که قراره آزمون بدید رو(یک مثال نوشته بشه) بنویسید.

۱۱.عضویتها(Memberships)

اگه عضو انجمن‌های علمی یا واحد‌های پژوهشی بودید یا هستید می تونید اینجا ذکر کنید. همچنین اگه عضو انجمن‌های علمی و تخصصی مربوط به حیطه‌ کاری مرتبط هم بودید بیاریدش.

مثلا: عضویت انجمن علمی دانشگاه، عضویت نظام مهندسی، عضو انجمن خبرنگاران ورزشی و… .

۱۲. کارهای داوطلبانه (Volunteer)

کارهایی مثل آموزش به بچه‌های ابتدایی یا عضو سازمان هلال احمر بودن…

۱۳.سرگرمی‌ها(Hobbies)

کارهایی که در اوقات فراغت انجام می‌دید.

ذکر چند مورد کافیه

۱۴ .معرف‌ها (References)

تو سی وی باید افرادی رو بعنوان معرف‌تون در انتهای رزومه با مشخصات کامل و نحوه تماس بیارید.

 به این صورت: نام ، رتبه‌ علمی، آدرس يا تلفن و ایمیل.

اين معرف‌ها باید همون معرف‌هایی باشند كه توصيه‌نامه‌هاي شما رو تكميل کردن یا میکنن یا حداقل یکی دوتاشون اشتراک داشته باشن.

اسم استادی رو بدون اطلاعش در سی‌وی‌تون نیارید.

تو عکس پایین چند مورد از مواردی که خیلی رایج نیست ولی درسته هم بعنوان رفرنس آورده شده.

بازگشت به لیست