مقالات

درخواست مجوز تحصیل در کانادا

مجوز تحصیل کانادا

مجوز تحصیل کانادا چیه؟

بدون شک کانادا یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویان بین المللی از سراسر جهانه. اگه شما هم علاقه مند به تحصیل در کانادا هستید، ابتدا باید مجوز تحصیل در کانادا یا Study Permit رو دریافت کنید.

دستورالعمل های گام به گام ما رو دنبال کنید تا بتونید مجوز تحصیل کانادا خودتون رو هر چه سریع تر دریافت کنید!

اپلای برای دریافت مجوز تحصیل

مجوز تحصیل، مجوز قانونی برای تحصیل در یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) در کانادا رو به فرد اعطا می کنه. هنگام درخواست برای مجوز تحصیل، یک تبعه خارجی باید بدونه که ملاک های واجد شرایط بودنی وجود داره که باید هنگام ارائه درخواست مجوز تحصیل رعایت شده باشن. همچنین، شرایط خاصی وجود داره که باید در طول مدت حضور دانشجو در کانادا رعایت بشن.

مراحل زیادی برای درخواست مجوز تحصیل وجود داره و زمان‌های پردازش از کشوری به کشور دیگه بسیار متفاوته، بنابراین بهتره از قبل برنامه‌ریزی کنید تا اطمینان حاصل کنید که مجوز شما قبل از شروع دوره تحصیلی تون بررسی می‌شه. اکثر برنامه‌های تحصیلی پس از دبیرستان در کانادا در سپتامبر، ژانویه یا می شروع می شن، اگرچه تعدادی از برنامه‌ها خارج از این تاریخ‌ها پذیرش دارن.

از اون جایی که دانشجویان بین المللی نمی تونن بدون نامه پذیرش (Acceptance Letter) برای مجوز تحصیل اقدام کنن، باید تاریخ شروع و روند درخواست برای مراکز آموزشی و برنامه های مورد علاقه خودتون رو از قبل بررسی کنید تا مطمئن بشید که زمان کافی برای دریافت نامه پذیرش و تکمیل مجوز تحصیل دارید.

مراکز آموزشی کانادا اغلب مهلت های درخواست متفاوتی رو برای دانشجویان بین المللی نسبت به دانشجویانی که از داخل کانادا درخواست می دن، تعیین می کنن. مطمئن شید که از مهلت اقدام صحیح برای برنامه خودتون آگاه هستید!

بیشتر بخوانید: راهنمای تحصیل در کانادا در سال 2022

شرایط مجوز تحصیل

هنگام درخواست مجوز تحصیل کانادا، دو دسته از الزامات وجود دارن که باید در نظر داشته باشیدشون: الزامات واجد شرایط بودن، و الزامات هنگام تحصیل در کانادا.

الزامات واجد شرایط بودن مجوز تحصیل کانادا

برای اینکه واجد شرایط درخواست مجوز تحصیل باشید، باید این معیارها رو داشته باشید:

  • نامه پذیرش: برای درخواست مجوز تحصیل در کانادا باید نامه پذیرش از یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) داشته باشید.
  • اثبات حمایت مالی: شما باید مدارکی ارائه بدید که ثابت کنه بودجه کافی برای پوشش هزینه شهریه سال اول تحصیل خودتون و همچنین هزینه زندگی (مسکن، غذا و غیره) خودتون و اعضای خانواده همراه تون رو دارید. برای سال اول تحصیل لطفاً توجه داشته باشید که این وجوه می تونه به نام شما یا به نام یکی از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک تون باشه.
  • مدارک پشتیبان: معمولا مدارک پشتیبان زیادی باید همراه با تمام درخواست های مجوز تحصیل ارائه بشه. این مدارک از کشوری به کشور دیگه متفاوته. به منظور تعیین مدارک مورد نیاز برای کشور ایران، می تونید به وب سایت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) مراجعه کنید، یا می تونید برای مشاوره با ما تماس بگیرید، تا یکی از مشاوران ما که خودش تجربه مهاجرت تحصیلی به کانادا رو داشته، به شما راهنمایی های لازم رو ارائه بده.

وقتی که برای مجوز تحصیل در کانادا درخواست می کنید، افسر ویزا تأیید می کنه که آیا شرایط لازم رو دارید یا نه. اگه افسر ویزا از شرایط راضی نباشه، درخواست شما رو رد می کنه.

شرایط تحصیل در کانادا

شرایط تحصیل در کانادا

اگه مجوز تحصیل شما تایید شده باشه و به عنوان یک دانشجوی بین المللی وارد کانادا بشید، برای حفظ اعتبار مجوز تحصیل خودتون باید شرایط زیر رو داشته باشید. در حین تحصیل در کانادا تحت مجوز تحصیل، یک تبعه خارجی باید:

  • همیشه در یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) ثبت نام کنه
  • در جهت تکمیل برنامه تحصیلی خودش پیشرفت کنه
  • به شرایط مندرج در مجوز تحصیل خودش احترام بگذاره
  • در صورتی که دیگه شرایط لازم رو نداشته باشن، مطالعه و تحصیل رو متوقف کنه
  • زمانی که مجوز تحصیل به پایان می رسه، کانادا رو ترک کنه

فرآیند دریافت مجور تحصیل در کانادا

برای اخذ مجوز تحصیل کانادا چهار مرحله وجود داره:

  1. واجد شرایط بودن تون رو بررسی کنید. مطمئن شید که الزمانات واجد شرایط بودن برای مجوز تحصیل کانادا رو دارید. شما نیاز به نامه پذیرش از DLI، مدرک حمایت مالی، و همچنین طیف وسیعی از اسناد دارید که بسته به کشور شهروندی و اقامت شما متفاوته.
  2. درخواست تون رو آماده کنید. در صورتی که تمام الزامات واجد شرایط بودن رو دارید، می تونید درخواست مجوز تحصیل خودتون رو آماده کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام اسناد مورد نیاز برای کشور خودتون رو جمع آوری کردید. این حق برای افسران مهاجرت محفوظه که در صورتی که احساس می کنن متقاضی تمام شرایط لازم رو نداره، از موافقت برای اعطای مجوز تحصیل کانادا خودداری کنن، بنابراین خوبه قبل از اینکه بیشتر هزینه کنید، یک کارشناس واجد شرایط مهاجرت درخواست شما رو قبل از ارسال بررسی کنه. ما تو اپلای فور فری این کار رو به صورت رایگان برای شما انجام می دیم.
  3. درخواست مجوز تحصیل تون رو ارسال کنید. هنگام ارسال درخواست تون دو گزینه دارید: ارسال یک درخواست الکترونیکی: یک حساب کاربری تو وب سایت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) ایجاد کنید و با استفاده از کپی های اسکن شده یا الکترونیکی مدارک لازم، درخواست تون رو به صورت الکترونیکی ارسال کنید. ارسال یک درخواست کتبی: درخواست خودتون رو به صورت کتبی گردآوری کنید و اون رو به مرکز درخواست ویزا (VAC) اختصاص داده شده به کشورتون ارسال کنید.
  4. اگه مجوز تحصیل شما تایید شد، می تونید برای تحصیل به کانادا برید! باید توجه داشته باشید که تا زمانی که به کانادا نرسیدید، مجوز تحصیل در کانادا رو دریافت نمی کنید. در صورتی که مجوز شما تایید بشه، دولت کانادا برای شما یک معرفی نامه ورود به کشور رو صادر می کنه. شما باید این نامه رو نگه دارید و هنگام ورود به کانادا به مسئول مهاجرت نشون بدید تا مجوز تحصیل خودتون رو دریافت کنید.

همچنین باید توجه داشته باشید که مجوز تحصیل شما ویزا نیست. این یعنی اینکه برای وارد شدن به کانادا، هنوز به ویزای مسافرتی نیاز دارید.

  • کشورهای معاف از ویزا: این کشورها برای ورود به کانادا نیازی به ویزا ندارن. شما می تونید برای دریافت مجوز تحصیل تون مستقیماً به کانادا بیاید. لطفاً توجه داشته باشید که ممکنه برای سفر به کانادا همچنان به مجوز الکترونیکی سفر (eTA) نیاز داشته باشید.
  • کشورهای غیر معاف از ویزا: این کشورها از جمله ایران برای ورود به کانادا نیاز به ویزا دارن. هنگامی که درخواست مجوز تحصیل شما تایید شد، افسر ویزا باید ویزای سفر رو برای شما ارسال کنه تا به شما اجازه سفر به کانادا رو بده.

در صورتی که قبلاً به طور قانونی به کانادا وارد شدید، می تونید از داخل کشور درخواست مجوز تحصیل بدید. در صورتی که مجوز تحصیل شما تایید بشه، برای شما پست خواهد شد.

پس دقت داشته باشید که سندی که به دانشجویان بین المللی اجازه می ده تو کانادا تحصیل کنن، مجوز تحصیل نامیده می شه نه ویزای تحصیلی. اصطلاح “ویزا” به سندی اطلاق می شه که به شما اجازه ورود به کانادا رو می ده، در حالی که “مجوز” به شما اجازه می ده تو فعالیت های خاصی در طول اقامت در کانادا شرکت کنید، مثلا کار یا تحصیل!

معافیت های مجوز تحصیل

معافیت های مجوز تحصیل

همه اتباع خارجی برای تحصیل در کانادا نیاز به مجوز ندارن. موارد زیر رایج ترین معافیت ها از الزام مجوز تحصیل هستن:

مطالعات کوتاه مدت

در صورتی که دانشجویان بین المللی در حال تکمیل یک برنامه تحصیلی با مدت زمان شش ماه یا کمتر هستن، به مجوز تحصیل نیازی ندارن. در صورتی که بیش از شش ماه طول بکشه تا چنین برنامه ای تکمیل بشه، باید قبل از گذشت شش ماه اولیه مجوز تحصیل رو بگیرن.

افراد زیر 18 سال

افراد زیر 18 سال (minor)، (سن minor بودن بسته به استان مورد نظرتون متفاوته)، در صورت داشتن یکی از شرایط زیر، برای حضور در مهدکودک، پیش دبستانی، دبستان یا دبیرستان نیازی به مجوز تحصیلی ندارن:

  • خودشون (یا والدین شون) پناهنده یا متقاضی پناهندگی هستن
  • در کانادا به همراه والدینی هستن که مجاز به کار یا تحصیلن

اعضای نیروهای مسلح خارجی

اعضای نیروهای مسلح خارجی که تو کانادا در حال انجام وظیفه هستن نیازی به مجوز برای تحصیل ندارن. با این حال، اعضای خانواده این افراد ممکنه به مجوز تحصیل نیاز داشته باشن. اگه مطمئن نیستید که آیا به مجوز تحصیل برای کانادا نیاز دارید یا نه، می تونید با ما تماس بگیرید تا در این زمینه راهنمایی تون کنیم.

بیشتر بخوانید: تحصیل MBA و DBA در کانادا

تحصیل در کبک

کسانی که علاقه مند به دنبال کردن یک برنامه آموزشی در استان کبک هستن، باید قبل از درخواست برای مجوز تحصیل، گواهینامه پذیرش کبک (CAQ) رو دریافت کنن.

اپلای تحصیلی کانادا

اپلای فور فری چطور می تونه کمک تون کنه؟

ادامه تحصیل به عنوان یک دانشجوی بین المللی در کانادا می تونه فرایند سخت و گیج کننده و استرس زایی باشه. مراکز آموزشی و برنامه‌های زیادی برای انتخاب وجود داره و درخواست‌های مجوز تحصیل به دلیل برآورده نکردن الزامات دولتی به طور مرتب رد می‌شن. خوشبختانه، تیم اپلای فور فری اینجاست تا به شما کمک کنه تا این مسیر رو ساده تر طی کنید. به همین منظور مشاورانی رو برای شما در نظر گرفیتم که خودشون قبلا این مسیر رو طی کردن. همچنین پکیج معلم خصوصی اپلای کانادا هم می تونه تو این راه خیلی کمک تون کنه.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها