مقالات

مشاوره اپلای نروژ

اپلای نروژ

مشاوره اپلای نروژ خدمتیه که در صورتی که شما هم علاقه مند به تحصیل در این کشور فوق العاده هستین حتما بهش نیاز دارید. اینجا می خوایم در مورد زیر و بم اپلای نروژ با هم بیشتر صحبت کنیم.

 

سیستم آموزش عالی نروژ

نروژ به عنوان یک کشور دانش محور، نیاز زیادی به افرادی با مهارت های حرفه ای سطح بالا داره و این یک هدف کلی برای دولت این کشوره که دانشجویان نروژی و بین المللی به آموزش عالی با کیفیت دسترسی داشته باشن. سیستم آموزشی نروژ بر این اصل استواره که همه باید بدون توجه به پیشینه اجتماعی خودشون بتونن تحصیل کنن.

نروژ در حال حاضر 9 دانشگاه، 8 کالج دانشگاهی و 5 کالج علمی متعلق به دولت داره. نروژ همچنین دارای تعداد زیادی مؤسسه آموزش عالی خصوصیه که بودجه عمومی دریافت می کنن.

ساختار

به استثنای برخی از کالج های دانشگاهی خصوصی، همه موسسات آموزش عالی نرژ دولتی هستن. نروژ از سال 2003 اهداف فرآیند بولونیا رو در آموزش عالی اروپا دنبال می کنه و سه دوره مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رو به دانشجو ها ارائه می ده. دوره کارشناسی 3 سال، دوره ارشد 2 سال و دوره دکتری 3 سال تکمیل کردن شون طول می کشه.

استثناها عبارتند از: مدرک دو ساله کالج دانشگاهی قدیمی، مدرک کارشناسی ارشد پنج ساله متوالی، برنامه های حرفه ای شش ساله، مدرک کارشناسی ارشد به مدت یک تا یک سال و نیم، مدارک لیسانس چهار ساله در اجرای موسیقی و هنر و برنامه های چهار ساله در آموزش معلمان.

تمامی مؤسسات آموزش عالی، به ویژه دانشگاه ها، علاوه بر فعالیت های آموزشی خودشون، مسئول انجام تحقیقات پایه و همچنین آموزش پژوهشگران، عمدتاً از طریق تحصیلات تکمیلی و برنامه های درجه دکترا هستن. دانشگاه ها می تونن برنامه های تحصیلی رو بدون نیاز به مجوز از خارج موسسه ارائه بدن، در حالی که کالج های دانشگاهی باید برای برنامه های تحصیلی خودشون درخواست مجوز بدن.

در مورد اکثر برنامه های تحصیلی، از جمله تمام مدارک کارشناسی ارشد، برای اپلای نروژ شما مستقیماً به دانشگاه یا کالج دانشگاه درخواست می دید. این یعنی اینکه ممکنه مجبور باشید با زمان های اپلای متفاوت و مهلت ‌های متفاوت در هنگام پذیرش مواجه بشید.

اگرچه مؤسسات آموززشی نروژ در مقایسه با دانشگاه ‌های بسیاری از کشورهای دیگه جهان کم تر و نسبتاً کوچک ترن، اما استانداردهای بالایی دارن و آموزش با کیفیت ارائه می ‌دن. در برخی زمینه ها، موسسات نروژی یا جوامع دانشگاهی حتی در کلاس جهانی هم جزو بهترین ها در نظر گرفته می شن.

پذیرش دانشجویان بین ‌المللی، هم برای خود مؤسسه دارایی محسوب می ‌شه و هم ابزاری برای افزایش کیفیت موسسات و آموزش نروژی قلمداد می شه. طیف گسترده ای از دوره ها و برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی تو دانشگاه های نروژ ارائه می شن.

اپلای نروژ

لیست موسسات ارائه دهنده برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی

سال تحصیلی

سال تحصیلی در دانشگاه های نروژ معمولاً از اواسط آگوست تا اواسط ژوئن ادامه داره.

اپلای دانشگاه های نروژ

اپلای نروژ و پذیرش در آموزش عالی توسط هر موسسه به صورت جداگانه انجام می شه و موسسات مختلف ممکنه شرایط و مهلت های متفاوتی داشته باشن.

حتما تمام اطلاعات لازم در مورد الزامات، اسناد و مهلت های برنامه های تحصیلی و موسسات مختلف رو از سایت خودشون به دست بیارید. در ادامه شرایط معمول برای اپلای نروژ رو مشاهده خواهید کرد.

اپلای برای لیسانس نروژ

تکمیل تحصیلات متوسطه، معادل قبولی در امتحانات در پایان دوره دبیرستان نروژ، شرط اولیه عمومی برای اپلای برای لیسانس نروژ هست که توسط آژانس تضمین کیفیت در آموزش نروژ (NOKUT) تعیین شده. برای دانشجویان برخی از کشورها حداقل یک سال تحصیلات تکمیلی در سطح دانشگاه هم لازمه.

برخی از برنامه های تحصیلی دارای شرایط پذیرش ویژه هستن که معمولاً مربوط به موضوعات تخصصیه. لطفاً برای اطلاعات دقیق تر در مورد اپلای برای لیسانس نروژ با دانشگاه مورد نظرتون تماس بگیرید.

اپلای ارشد نروژ

متقاضیان اپلای ارشد نروژ معمولاً باید مدرک کارشناسی / لیسانس یا معادل اون رو با تحصیل برای حداقل 3 سال در دانشگاه دریافت کرده باشن. این مدرک باید شامل دوره های تحصیل تمام وقت در موضوعی مرتبط با برنامه مورد درخواست باشه.

برای دوره هایی که زبان آموزشی اون ها انگلیسیه، چه در مورد اپلای برای لیسانس نروژ و چه در مورد اپلای ارشد نروژ همه متقاضیان باید مهارت های زبانی خودشون رو مطابق با الزامات تعیین شده توسط موسسات آموزشی نروژ مستند کنن. دقت داشته باشید که شرایط ممکنه از موسسه ای به موسسه دیگه و گاهی حتی از برنامه تحصیلی به برنامه تحصیلی دیگه متفاوت باشن و ممکنه آزمون ها و نمرات انگلیسی متفاوتی توسط موسسات مختلف مورد نیاز باشن.

برای دوره هایی که زبان آموزشی اون ها نروژیه، تسلط به زبان نروژی الزامیه و باید مستند باشه.

اپلای دکترا نروژ

اپلای دکترا نروژ

متقاضیان اپلای دکترا نروژ باید دارای مدرک کارشناسی ارشد در زمینه موضوعی مرتبط باشن.

الزامات خاص بین مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی مختلف متفاوته. شما همیشه باید این مورد رو با دانشگاه مورد نظر خودتون چک کنید یا از مشاوره اپلای نروژ بهره ببرید.

معمولاً از داوطلبان اپلای دکترا نروژ خواسته می شه که یک پروپوزال تحقیق یا شرح پروژه خوب بنویسن و فرم های درخواست مربوطه رو تکمیل کنن. همچنین ممکنه از شما خواسته بشه که سایر مدارک معمولی اپلای دکتری رو هم ارائه بدید. برخی از موارد اضافی که ممکنه برای اپلای دکترا نروژ مورد نیاز باشه می تونه شامل موارد زیر باشه:

• کپی تایید شده از کلیه مدارک مرتبط با سوابق تحصیلی شما

• یک برنامه بودجه برای مطالعات شما (برای 3-4 سال کامل مطالعه تمام وقت، به علاوه اطلاعاتی در مورد منبع و نوع بودجه)

• بیانیه ای که هر گونه نیاز علمی یا منابع مادی مهم رو توصیف می کنه

• نام حداقل یک استاد راهنما پیشنهادی (مگر اینکه خلاف انجام این کار تصریح شده باشه)

الزامات زبان

اکثر برنامه های دکترا در نروژ به زبان انگلیسی تدریس می شن. داوطلبان اپلای دکترا نروژ از کشورهای غیر بومی انگلیسی زبان باید نمرات آزمون های زبان انگلیسی رو ارائه بدن. آزمون و نمرات مورد نیاز می تونه بین مؤسسات تحقیقاتی مختلف نروژ متفاوت باشه و حتی ممکنه بسته به برنامه دکترا متفاوت باشه.

برخی از برنامه های دکترا ممکنه به زبان نروژی تدریس بشن. به طور مشابه، نمرات آزمون های زبان نروژی باید برای افراد غیر بومی نروژی در این موارد برای اپلای دکتری نروژ ارائه بشن. نمرات مورد نیاز بسته به موسسه تحقیقاتی و برنامه تحصیلی متفاوته.

فرآیند اپلای

در نروژ، برنامه‌های دکترا  در واقع درخواست ‌های شغلی رسمی هستن. برای تکمیل پذیرش، باید یک قرارداد کتبی بین نامزد دکترا، استاد راهنما، و دانشگاه یا شورای تحقیقات نروژ (یا شریک صنعتی / سرمایه‌گذار، در صورت لزوم) امضا بشه.

می‌ تونید فرصت ‌های اپلای دکترا نروژ رو تو وب‌ سایت ‌های دانشگاهی نروژ پیدا کنید یا پروژه‌های فعلی دکترا در نروژ رو مرور کنید.

زمان اپلای دانشگاه های نروژ

برای اکثر برنامه های تحصیلی در نروژ، تنها یک دوره پذیرش وجود داره.

درخواست خودتون رو باید قبل از 1 مارس برای تحصیل در ترم پاییز (سپتامبر) ارسال کنید.

اگه نتونستید تمام مدارک رو قبل از اول مارس ارسال کنید چه اتفاقی می افته؟

به شما این فرصت داده می شه که درخواست خودتون رو قبل از 1 جولای تکمیل کنید. لطفاً از دانشگاه یا کالج مورد نظر خودتون در مورد این گزینه سوال کنید.

بیمه درمانی برای دانشجویان بین المللی

حق شما به عنوان دانشجوی بین المملی خارج از اتحاده اروپا از خدمات بهداشتی در نروژ به وضعیت شما به عنوان مقیم نروژ بستگی داره. اگه مدت اقامت شما در نروژ بیش از یک سال باشه، هنگام ثبت نام به عنوان دانشجو در یک موسسه آموزش عالی نروژ و دریافت مجوز اقامت دانشجویی در نروژ، به طور خودکار تحت طرح بیمه ملی بیمه می شید.

برای سایر موارد شما باید بیمه دیگه ای برای پوشش هر گونه هزینه پزشکی که ممکنه در نروژ متحمل بشید داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تحصیل در نروژ

مشاوره اپلای نروژ

سوالات رایج مشاوره اپلای نروژ

می تونم در نروژ به صورت رایگان تحصیل کنم؟

دانشگاه های دولتی در نروژ بدون توجه به کشور مبدأ دانشجو، شهریه دریافت نمی کنن. این یک فرصت منحصر به فرد برای دریافت مدرک در یک دانشگاه با کیفیت بدون هزینه ست و یکی از دلایلیه که نروژ به کشوری جذاب برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده.

می تونم حین تحصیل خانوادم رو هم به نروژ بیاورم؟

در صورتی که مجوز تحصیل به شما اعطا بشه، به طور خودکار به شما اجازه کار پاره وقت تا 20 ساعت در هفته علاوه بر تحصیل و تمام وقت در تعطیلات هم داده می شه. همسر و فرزندان شما معمولاً می تونن برای مهاجرت و زندگی با شما در نروژ درخواست بدن.

آیا آیلتس برای اپلای نروژ لازمه؟

در حالی که نیازی به یادگیری زبان نروژی ندارید، برای تحصیل در نروژ به مدرک زبان انگلیسی نیاز دارید.

آیا می تونم بعد از فارغ التحصیلی در نروژ بمونم؟

دانشجویان بین المللی می تونن تا یک سال پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه یا کالج در نروژ بمونن. این در صورتیه که قصد جستجوی کار رو داشته باشن.

ارزون ترین دانشگاه های نروژ کدومن؟

• شماره 1. دانشگاه اسلو

• شماره 2. NTNU: دانشگاه علم و صنعت نروژ

• شماره 3. دانشگاه برگن

• شماره 4. دانشگاه قطب شمال نروژ (دانشگاه ترومسو)

• شماره 5. دانشگاه نورد (دانشگاه سابق نوردلند)

• شماره 6. دانشگاه استاوانگر

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها