مقالات

تحصیل در نروژ – راهنمای اپلای

تحصیل در نروژ

دانشجویان بین المللی  بسیار زیادی مایل به تحصیل در نروژ هستن. به طوری که این کشور در شمال اروپا هر سال از بیش از 25000 دانشجوی بین المللی تو این سرزمین سردسیر استقبال می کنه.

با فرض اینکه شما هم می خواید یکی از این 25000 نفر افراد خوشبخت باشید و مزایای تحصیل در نروژ مثل بسیاری دیگه از دانشجویان بین المللی رو تجربه کنید، می خوایم تو این مطلب یک راهنمای جامع برای اپلای تحصیل در نروژ به شما ارائه بدیم. پس بریم سر اصل مطلب.

بهترین دانشگاه های نروژ برای ادامه تحصیل

نروژ دارای 7 دانشگاه دولتی معتبر، 9 موسسه دانشگاهی تخصصی معتبر، 22 کالج دانشگاهی معتبر، 2 کالج ملی هنر معتبر و چندین موسسه آموزش عالی خصوصی، با اعتبار نهادی یا برنامه ایه.

برای کمک به شما تو انتخاب، یه لیست کوچیک از بهترین دانشگاه های نروژ رو به همراه لینک سایت شون براتون اینجا تهیه کردیم:

تحصیل در کشور نروژ

آمادگی برای اپلای تحصیل در نروژ

اولین قدم شما برای اپلای تحصیلی نروژ باید تحقیق باشه. با توجه به تعداد دانشگاه هایی که می تونید از بین شون انتخاب کنید و هر کدوم هم دارای لیستی از برنامه های تحصیلی و لیست مشخصی از مدارک لازم برای اپلای هستن، باید قبل از انتخاب، تمام معیارها رو بررسی کرده و در نظر بگیرید.

نروژ یک وب سایت اختصاص داده شده به دانشجویان بین المللی داره که مایل به ثبت نام در یک برنامه دانشگاهی در داخل مرزهای این کشور هستن. تو این سایت مدارک لازم برای تحصیل در نروژ به همراه جزئیات خاص به طور مرتب در جداولی سازماندهی شده.

تا حد امکان سعی کنید برای اپلای تحصیل در نروژ از این وب سایت که برای کمک به دانش آموزانی مثل شما ساخته شده استفاده کنید. همچنین هر سوالی که داشته باشید یا هرگونه شک و عدم اطمینان رو می تونید به راحتی با یک ایمیل ساده یا یک تماس تلفنی مطرح کنید. مجموعه اپلای فور فری هم با تکیه به کارشناسانی که قبلا خودشون دقیقا همین مسیر رو طی کردن، آمادس تا تو این مسیر هر کمکی که از دستش بر بیاد رو برای شما انجام بده.

بیشتر بخوانید: مشاوره اپلای نروژ

کجا اپلای کنیم؟

دانشگاه های نروژ، مدارس بازرگانی و سایر موسسات آموزش عالی  در این کشور، قوانین و معیارهای اپلای خودشون رو دارن. اگه از وب‌ سایت ‌های رسمی این دانشگاه ها بازدید کنید، می تونید فهرست کاملی از مدارک و دوره هایی که ارائه می دن رو مشاهده کنید. روی هر کدوم از این برنامه ها یا دوره ها که کلیک کنید، مهلت ‌اپلای و شرایط مورد نیاز برای اپلای رو می تونید پیدا کنید و همون جا هم می تونید فرآیند اپلای برای تحصیل در نروژ رو به صورت رسمی آغاز کنید.

یکی دیگه از گزینه های عالی برای پیدا کردن دوره تحصیل مناسب در نروژ استفاده از این دو تا پورتاله که پایین براتون اوردیم. این پورتال ها با ارائه خدمات رایگانی مثل best-fit (بهترین انتخاب برای شما) و ابزار مقایسه به شما کمک می کنن تا تعیین کنید که آیا شرایط پذیرش رو دارید یا خیر و اینکه به راحتی بتونید تفاوت بین برنامه های تحصیلی مختلف رو مشاهده کنید.

دوره های کارشناسی در نروژ

دور های کارشناسی ارشد در نروژ

ادامه تحصیل در نروژ

بیشتر بخوانید: اهمیت مشاوره برای اپلای

الزامات زبانی برای اپلای تحصیل در نروژ

نیازی به یادگیری زبان نروژی ندارید،  اما برای تحصیل در نروژ به مدرک زبان انگلیسی نیاز دارید. دانشگاه های نروژ معمولا این مدارک مربوط به مهارت در زبان انگلیسی رو قبول می کنن:

  • تافل iBT
  • آیلتس آکادمیک
  • C1 پیشرفته
  • PTE آکادمیک

برای اینکه در طول اپلای برای تحصیل در نروژ با مشکل مواجه نشید، همیشه باید بررسی کنید که کدوم آزمون زبان انگلیسی توسط دانشگاه مورد نظر شما پذیرفته می شه و اینکه چه نمره ای باید توی این آزمون داشته باشید.

در این مورد داشنجویان نروژی هم به گواهی مهارت زبان نیز دارن. برای تحصیل در نروژ مدرکی که نشون بده می تونید به زبانی که برنامه به اون زبان آموزش داده می شه صحبت کنید، برای همه، صرف نظر از ملیت یا مدرک تحصیلی شون، لازمه.

مدارک لازم برای تحصیل در نروژ

  • مدرک دبیرستان/ لیسانس یا معادل حداقل 4 سال تحصیل (باید شامل دوره هایی معادل حداقل 1.2 سال تحصیلی به صورت تمام وقت در یه رشته مرتبط با برنامه ای باشه که قصد اپلای براش رو دارید
  • آزمون مهارت زبان انگلیسی

مهلت اپلای برای تحصیل در نروژ

می تونید مهلت اپلای برای هر دوره مشخص رو تو صفحه همون برنامه پیدا کنید. اما به عنوان یک راهنمای کلی، این تاریخ ها رو مد نظر داشته باشید:

دسامبر تا مارس: مهلت اپلای برای دانشجویان بین المللی که می خون پاییز بعدی تحصیل در نروژ رو شروع کنن

آگوست: دوره های پاییز شروع می شن

همچنین، برخی از دانشگاه ‌های نروژ دارای مهلت ‌های “پیش ارزیابی” هستن که زودتر از دوره‌ های ذکر شده در بالان، بنابراین باید حواس تون به این دوره ها هم باشه.

دانشگاه اسلو

پس از دریافت نامه پذیرش

شما به مجوز  برای اقامت دانشجویی نیاز دارید. ویزای دانشجویی نروژ برای اقامت تا 90 روز صادر می شه.

مدارک اپلای اقامت دانشجویی نروژ

مدارک لازم برای اپلای برای اقامت دانشجویی در نروژ یا تمدیدش عبارتند از:

  • فرم اپلای ویزای دانشجویی با عکس پاسپورت
  • یک کپی از پاسپورت
  • مدارک پذیرش در یک موسسه آموزشی معتبر
  • طرح مطالعه
  • فرمی که پیشرفت تحصیلی شما رو نشون می ده
  • اسناد مربوط به اسکان

دقت داشته باشید که این یک راهنمای کلی برای اپلای تحصیل در نروژ هست. بنابراین تمام تصمیمات و برنامه های خودتون رو تنها بر اساس این مقاله قرار ندید. همیشه الزامات خاصی که برای برنامه تحصیلی خاص شما اعمال می شه رو بررسی کنید و از افراد متخصص و با تجربه در این زمینه کمک و مشورت بگیرید.

اپلای فور فری می تونه تو این مسیر، مشاور و کمک خوبی براتون باشه. کافیه با ما تماس بگیری. راستی می دونستی ما تو اپلای فور فری مدارک اپلای شما رو به صورت رایگان ویرایش می کنیم تا وقت و هزینه شما برای ارسال درخواست های ناقص یا مواردی که شانسی برای برنده شدن ندارن هدر نره؟

بیشتر بخوانید: انگیزه نامه تحصیلی

هزینه تحصیل در نروژ

تحصیل تو دانشگاه های اروپایی معمولا هزینه بالایی داره. اما در مورد تحصیل در نروژ این طوری نیست، جایی که بودجه عمومی، آموزش رایگان رو برای دانشجویان نروژی و بین المللی تضمین می کنه.

اکثر دانشگاه‌ ها و کالج‌ های دولتی نروژ دارای بودجه عمومی هستن و دولت نروژ دسترسی به آموزش عالی رو برای همه افراد، رکن مهمی از جامعه نروژ می ‌دونه. بنابراین، به عنوان یک قاعده کلی، موسسات دولتی نروژ شهریه ای دریافت نمی کنن. این امر در مورد دانشجویان بین المللی هم صدق می کنه و اصلا مهم نیست که شما از کدوم کشور برای تحصیل به نروژ اومده باشین.

موسسات خصوصی برای برنامه های تحصیلی شون شهریه دریافت می کنن، اما این هزینه ها معمولاً به طور قابل توجهی کمتر از هزینه های مطالعات مشابه در بسیاری از کشورهای دیگه است. همچنین، با دانشجویان بین ‌المللی هم مثل دانشجویان نروژی رفتار می ‌شه و هزینه‌ های بالاتری ازشون دریافت نمی‌ شه.

دانشجویان بین المللی در نروژ

با این حال، باید در نظر داشته باشید که هزینه های زندگی تو نروژ بالاست. دانشجوهای بین المللی از خارج از اروپا برای تحصیل در نروژ باید ثابت کنن که هزینه معیشت و زندگی تو این کشور رو دارن تا بتونن مجوز اقامت دانشجویی رو دریافت کنن.

در صورتی که یک سری پیش نیازهای خاص برآورده بشه، می تونید واجد شرایط دریافت حمایت مالی هم باشید که می تونه برخی از هزینه های زندگی شما رو بپردازه.

از طریق برنامه ها و طرح های مختلف بورسیه تحصیلی یا وام های دانشجویی، دانشجویان بین المللی می تونن برای یک دوره کامل تحصیلی یا تعدادی از ترم های دانشگاه شون بودجه دریافت کنن. باید توجه داشته باشید که این فرصت های تامین مالی کم هستن و در بیشتر موارد کل هزینه های اقامت شما در نروژ رو پوشش نمی دن. در بیشتر موارد برای تحصیل در نروژ، کمک مالی از کشور خودتون یا استفاده از وجوه شخصی ضروری خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بورسیه اراسموس موندوس

با این حال، بسیاری از دانشجویان بین المللی در نروژ کار پاره وقت دارن، اما شما نباید به این گزینه اعتماد کنید چون دامنه این موقعیت هم محدوده.

کار پاره وقت در نروژ

بسیاری از دانشجویان بین المللی حین تحصیل در نروژ مشاغل پاره وقت دارن. این یه راه خوب برای یادگیری و تمرین زبان نروژی و همچنین افزایش بودجه است. با این حال، باید توجه داشته باشید که به دلیل اینکه شما یک دانشجوی تمام وقت هستید، محدودیت‌ هایی برای میزان کار شما وجود داره.

به طور کلی، اجازه اقامت دانشجویی نروژ، حق کار در نروژ رو پوشش نمی ده. با این حال، اگه مجوز تحصیل به شما داده بشه، به طور خودکار به شما اجازه کار پاره وقت هم داده می شه.

  • دانشجویان اتحادیه اروپا نیازی به مجوز کار ندارن و پس از ثبت نام تو مراکز پلیس نروژ می تونن تو نروژ کار کنن.
  • دانشجویان غیر اتحادیه اروپا می تونن 20 ساعت در هفته در طول سال اول تحصیل در نروژ کار کنن. مراقب باشید که هنگام تمدید مجوز تحصیل، مجوز کار پاره وقت به طور خودکار تمدید نمی شه. برای تمدید مجوز کار، دانشجویان باید پیشرفت رضایت بخشی رو در فرایند تحصیل خودشون ثابت کنن.
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

سلام شماره واتساپ موسسه رو میدین من روی ایکون واتساپ میزنم وارد نمیشه

ھانیە
ھانیە
2 سال قبل

دانشجویانی کە در نروژ مشغول تحصیل ھستند واقعا شرایط خوبی رو تجربە میکنند از ھر لحاظی و امکانات بسیار بالایی در اختیار دارن. درستە کە ھزینە معیشت بالاست ولی اگر کسی کار پارە وقت ھم داشتە باشە مثلا حتی اگر فقط اخر ھفتەھا ھم کار کنە کلی کمک میکنە چون شما مجبور نیستید کرایە خونە و پول برق بدید و در خونەھای دانشجویی زندگی میکنید.