مقالات

تحصیل در آمستردام – راهنمای جامع سال 2022

تحصیل در آمستردام

تو این مقاله قصد داریم شما رو با روند ادامه تحصیل در آمستردام که یکی از هیجان انگیزترین شهرهای جهانه آشنا کنیم. هرچقدر بتونید تو این فرایند اطاعات خودتودن رو افزایش بدید و آمادگی بیشتری داشته باشید، حرکت تو این مسیر براتون راحت ‌تره. یادتون باشه که مشاوران اپلای فور فری هم تو این مسیر آماده کمک به شما و ارائه راهنمایی های لازم هستن.

اپلای برای تحصیل در آمستردام

فهرست بالا رو مرور کنید. دوره های مورد علاقه خودتون رو پیدا کنید و شرایط اپلای و ورود رو بررسی کنید. بسیاری از مؤسسات آموزشی تو آمستردام جلسات بازدید آزاد برگزار می کنن که تو این جلسات می تونید در مورد زندگی دانشجویی تو محوطه دانشگاه احساس دقیق تری داشته باشید، بنابراین اگه می تونید تو این جلسات شرکت کنید. پس از سنجیدن همه موارد و انتخاب دانشگاه برای ادامه تحصیل در آمستردام، باید ثبت نام کنید.

1. بررسی شرایط ادامه تحصیل

همه دوره‌های تحصیل در آمستردام مجموعه‌ای از الزامات ورود رو دارن، بنابراین همیشه این موارد رو با دقت بررسی کنید و به تاریخ‌های ددلاین درخواست یا اپلای دقت کنید. به عنوان مثال، مدارس هنر برای ادامه تحصیل در آمستردام ممکنه نمونه کار شما رو درخواست کنن. می تونید مدارک کشور خودتون رو با معادل هلندی اونها از طریق وب سایت Nuffic مقایسه کنید تا مطمئن شید که همه الزامات و شرایط ادامه تحصیل در آمستردام رو دارید.

2. الزامات زبان

دانشگاه های آمستردام، دوره های زیادی رو به زبان انگلیسی ارائه می دن. برای داشتن شرایط شرکت تو این دوره ها، ضروریه که زبان انگلیسی رو در سطح بالایی بدونید، صحبت کنید و بنویسید. وقتی انگلیسی زبان اول شما نیست، معمولاً مدرکی مبنی بر قبولی در آزمون های سنجش مهارت در زبان انگلیسی مثل آیلتس مورد نیازه.

3. یک سال مقدماتی رو در نظر بگیرید

در صورتی که کاملا همه شرایط لازم برای ادامه تحصیل در آمستردام رو نداشته باشید، اخذ نامه پذیرش مشروط به شما این امکان رو می ده که برای گذروندن یه دوره مقدماتی یک سال قبل از تحصیل به هلند بیاید. این یک سال مقدماتی می تونه به شما کمک کنه تا سطح زبان انگلیسی یا هلندی خودتون رو ارتقا بدید یا میزان دانش تون در مورد موضوعات مورد نیاز برای دوره های پایه رو بهبود ببخشید. یادتون نره که برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در این مورد حتما باید با موسسه آموزش عالی هلندی مورد نظر خودتون تماس بگیرید.

دوره مقدماتی تحصیل در آمستردام

4. بورسیه ادامه تحصیل در آمستردام

با درخواست برای بورسیه تحصیلی در آمستردام، می تونید برای تامین هزینه های دوره های آموزشی تون کمک بگیرید. می تونید با سفارت هلند تماس بگیرید تا ببینید امکان استفاده از کدوم بورسیه های تحصیلی و امکانات مالی برای شما بازه. بورسیه های تحصیلی برای ادامه تحصیل در آمستردام رو جستجو کنید و گزینه های مالی مختلف رو بررسی کنید.

5. تاییدیه ثبت نام دریافت کنید

تو صندوق ورودی ایمیل تون برای اخبار هیجان انگیز گوش به زنگ باشید. دانشگاه با ارسال ایمیل شما رو از تاریخ شروع دوره و نحوه پرداخت اولین قسط شهریه تون مطلع خواهد کرد.

برای ویزا و اجازه اقامت اقدام کنید

تو بیشتر موارد، بعد از ثبت نام برای ادامه تحصیل در آمستردام، دانشگاه به شما کمک می کنه تا ویزا و اجازه اقامت تون (در صورت نیاز) رو برنامه ریزی کنید. برای اینکه این اتفاق راحت تر بیفته، باید از داشتن مدارک صحیح مطمئن بشید.

قبل از ورود به آمستردام

حالا که قلب شما برای ادامه تحصیل در آمستردام می تپه، باید برای سفر هیجان انگیز پیش رو آماده بشید.

1. آمستردام رو بشناسید و به دنبال مسکن باشید

پیدا کردن خونه جدید تو آمستردام ممکنه کمی طول بکشه، بنابراین بهتره کارتون رو زودتر شروع کنید. تقاضا برای مسکن دانشجویی تو آمستردام معمولاً از عرضه بیشتره و توصیه می‌شه قبل از رسیدن به آمستردام، محل اقامت خودتون رو مشخص کرده و ترتیب داده باشید.

2. مدارک مهم رو چک کنید

قبل از هر چیز، مطمئن شید که پاسپورت شما حداقل برای شش ماه آینده معتبره. تو قرار ملاقات ثبت نام برای تحصیل در آمستردام، باید گواهی تولد خودتون رو ارائه بدید. این گواهی ممکنه نیاز به تایید رسمی داشته باشه. قطعا انجام این کار قبل از ترک کشور خودوتون بسیار آسون تره. گواهینامه رانندگی خودتون رو به همراه داشته باشید و بررسی کنید که آیا گواهینامه رانندگی کشور شما برای رانندگی وسیله نقلیه در هلند معتبره یا نه – خوبه که تمرین دوچرخه سواری رو هم شروع کنید، چون بهترین راه برای رفت و آمد تو شهره!

مدارک رو چک کنید

3. رویدادهای هفته معرفی رو بررسی کنید

هفته معرفی بخش مهمی از تحصیل در خارج از کشوره. این یه فرصت عالی برای پیدا کردن دوستان جدید و ثبت خاطرات قبل از شروع تحصیله. ببینید دانشگاه یا کالج شما چه برنامه‌ریزی کرده. ظرفیت ثبت نام برای شرکت تو رویدادهای معرفی می‌تونه به سرعت تکمیل بشه چون بسیاری از فعالیت‌ها تعداد شرکت‌کنندگان رو محدود می‌کنن.

4. برای تمام فصول آماده باشید

اگه قبل از ترم سپتامبر به آمستردام وارد می شید، لازمه بدونید که آب و هوای آمستردام می تونه بسیار غیرقابل پیش بینی باشه. برای روزهای گرم و سرد لباس مناسب داشته باشید. چتر رو هم فراموش نکنید.

5. شروع به یادگیری زبان هلندی کنید

اگرچه آمستردامی‌ها انگلیسی رو خیلی خوب صحبت می‌کنن، یادگیری چند کلمه و عبارت هلندی به شما کمک می‌کنه تا احساس بهتری داشته باشید: “goedemorgen” (صبح بخیر)، “goedemiddag” (عصر بخیر)، “bedankt” (ممنونم)، “lekker” (خوشمزه)، کلمه های خوبی برای شروع هستن. اپلیکیشن‌هایی مثل Duolingo هم روش خوبی برای یادگیری رایگان زبان هستن.

پس از ورود به آمستردام

1. با فرآیندهای اداری آشنا بشید

پس از ورود به آمستردام، باید تو شهرداری ثبت نام کنید. به این ترتیب، یک شماره BSN دریافت خواهید کرد که برای کار یا افتتاح حساب بانکی تو آمستردام لازمه. همچنین باید بیمه درمانی اجباری برای خودتون ترتیب بدید. دانشجویان بین‌المللی معمولاً می‌تونن بیمه خودشون رو در خارج از کشور هم حفظ کنن، یا از کارت بیمه سلامت اروپا (برای شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس) استفاده کنن. اما توجه به این نکته مهمه که اگه در کنار تحصیل در آمستردام یک شغل (پاره وقت) دارید یا در حال گذروندن دوره کارآموزی هستید و حداقل دستمزد هلند رو دریافت می کنید، باید بیمه درمانی هلندی بگیرید، حتی اگه جای دیگه ای هم پوشش داده شده باشید.

2. سازماندهی پرداخت هزینه و باز کردن حساب بانکی هلندی

برای سازماندهی پرداخت با دانشگاه، باید یک حساب بانکی هلندی باز کنید. بسیاری از مغازه‌ها و رستوران‌ها هم فقط پرداخت رو با پول نقد یا کارت نقدی (pinpas) می‌پذیرن.

حالا تنها چیزی که باقی می مونه اینه که از تحصیل در آمستردام لذت ببرید!

دوره های کارآموزی در شهر آمستردام

شهر آمستردام فرصت های زیادی برای کارآموزان داره. بیش از 1800 دانشجو در سال تو این شهر کارآموزی انجام میدن.

شهر آمستردام دارای هفت ناحیه شهریه: Centre، Nieuw-West، Noord، Oost، West، Zuid و Zuidoost. هر منطقه دارای اداره شهری خودشه که عمدتاً روی سیاست‌های شهری مثل درخواست‌های گذرنامه و مجوز تمرکز دارن. همچنین روی اجرای سیاست‌های بهداشت اجتماعی، جوانان، اشتغال و مسکن شهری هم کار می‌کنن.

دوره های کارآموزی در آمستردام

دوره های کارآموزی بین المللی معمولاً در بخش هایی مثل برنامه ریزی فضا و پایداری، بایگانی شهری و اقتصاد انجام می شه و هر کارآموز به یک مربی و برنامه اختصاص داده می شه که با پیشینه تحصیلیش مطابقت داره. amsterdam.nl (لینک هلندی) رو برای اطلاعات بیشتر در مورد موقعیت های موجود فعلی برای دوره های کارآموزی بررسی کنید.

این آژانس‌ها تو برقرای ارتباط کارآموزان با شرکت‌ها تخصص دارن و می‌تونن به شما کمک کنن تا در دوران تحصیل در آمستردام، دوره کارآموزی رو هم تجربه کنید.

  • Stagemotor – یک شرکت استخدام کارآموز مستقر در هلند
  • Stage Plaza – بزرگ ترین هیئت کارآموزی در هلند
  • Europlacement – یک موتور جستجو برای کارآموزی در سراسر اروپا
  • Jobted – یک وب سایت انگلیسی که لیست های دوره های کارآموزی رو جمع آوری می کنه
  • Magnet.me – یک سایت کاریابی، شامل دوره های کارآموزی و فرصت های کارآموزی
  • Stagelanden – اطلاعاتی در مورد دوره های کارآموزی در هلند و خارج از کشور

بسیاری از این موقعیت ها تو سایت های کاریابی معمولی هم تبلیغ می شن.

قبل از شروع کارآموزی

قبل از شروع دوره کارآموزی تو آمستردام، تشریفات زیادی باید انجام بشه. با سازماندهی و پیگیری وضعیت ویزا و اقامت یا مجوز کار خودتون شروع کنید. البته در صورتی که دوره کارآموزی یک بخش ضروری از تحصیل شماست، نیازی به مجوز کار ندارید. در عوض، کارفرمای هلندی شما نیاز به امضای قرارداد کارآموزی با دانشگاه یا کالج شما داره.

ادامه تحصیل در آمستردام

زندگی و ادامه تحصیل در آمستردام رویای خیلی از دانشجوهاست. اما بیشتر مواقع این رویا به این دلیل دست نیافتنی به نظر می رسه که ما اطلاعات لازم رو در این زمینه نداریم و به همین دلیل یا یه مسیر اشتباه و طولانی رو انتخاب می کنیم، یا کلا صورت مسئله رو پاک می کنیم و تصمیم می گیریم قید رویاهامون رو بزنیم. به همین دلیل ما تو اپلای فور فری، شرایطی رو فراهم کردیم که بتونید از تجربه افرادی که قبلا همین مسیر رو با موفقیت طی کردن برای مشاوره برای ادامه تحصیل در آمستردام بهره مند بشید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها