مقالات

راهنمای اپلای تحصیلی ایتالیا در سال 2022

تحصیل در ایتالیا

شکی نیست که ایتالیا یه کشور خیلی جذابه، چه برای تحصیل و چه برای یه سفر تفریحی ساده. خبر خوب اینکه با اپلای تحصیلی ایتالیا به عنوان یک دانشجوی بین المللی، می تونید هر دو کار رو با هم انجام بدید.

جالبه بدونید که دانشگاه بولونیای ایتالیا که یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهانه، سیستم دانشگاهی که امروزه می‌شناسیم رو راه‌اندازی کرده. بنابراین با انتخاب اپلای برای تحصیل در ایتالیا نمی‌تونید مسیر رو اشتباه برید.

قبل از شروع فرایند درخواست و اپلای برای ادامه تحصیل تو یکی از دانشگاه های برتر ایتالیا، خوبه که در مورد فرآیند اپلای و پذیرش اطلاعات کافی داشته باشید. تو این زمینه می تونید از مشاوره و آموزش تخصصی کارشناس ها و پکیج های آموزشی اپلای ایتالیا تو مجموعه اپلای فور فری بهره مند بشید.

دانشگاه های برتر برای اپلای تحصیلی ایتالیا

تو این قسمت چند دانشگاه برتر ایتالیا، که می تونید برای اپلای تحصیلی ایتالیا در نظر داشته باشید رو بهشون اشاره می کنیم:

  • Politecnico di Milano
  • دانشکده مدیریت SDA Bocconi
  • پلی تکنیک تورینو
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه پادووا
  • دانشگاه آزاد Bozen-Bolzano
  • Università Cattolica del Sacro Cuore
  • دانشگاه تور ورگاتا رم

مدارک لازم برای اپلای تحصیلی ایتالیا

  • مدرک شناسایی
  • عکس نوع پاسپورت
  • کارنامه تحصیلی
  • فرم درخواست دانشگاه
  • برنامه های تحصیلی دقیق / شرح دوره (باید شامل تعداد ساعات دوره ها یا فعالیت های آموزشی باشه که مطابق برنامه درسی دانشگاه تون تکمیل کردید)
  • CV
  • توصیه نامه تحصیلی
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • تسلط کافی به زبان (انگلیسی یا ایتالیایی)
  • نمونه کارها (فقط برای متقاضیان رشته های معماری، شهرسازی یا برنامه های آموزشی شامل طراحی)

بیشتر بخوانید: تحصیل در ایتالیا، شرایط و هزینه ها

شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا

شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا

برای ادامه تحصیل در ایتالیا محدویت سنی وجود نداره، اما متقاضی باید برای اپلای تحصیلی ایتالیا در مقاطع تحصیلات عالی، معادل مجموع دوازده سال تحصیلی رو تجربه کرده باشه.

هزینه تحصیل در ایتالیا در سال 2022

ایتالیا یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللیه، نه تنها برای مکان های خیره کنند و دیدنیش، بلکه همچنین به دلیل وجود موسسات دانشگاهی با کیفیت بالا در سراسر کشور که شاهد هجوم رقابتی دانشجویان در هر سال تحصیلی هستن. یکی دیگه از دلایل محبوبیت اپلای تحصیلی ایتالیا مقرون به صرفه بودنشه – هزینه تحصیل تو ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین تره.

شهریه دانشگاه های دولتی ایتالیا
900 تا 4000 یورو در سال

شهریه دانشگاه های خصوصی ایتالیا
6000 تا 20000 یورو در سال

هزینه های اقامت
300 تا 700 یورو در ماه

هزینه های غذا و حمل و نقل
150 تا 250 یورو در ماه

مقرون به صرفه ترین دانشگاه های ایتالیا

این کالج های ایتالیایی کمترین هزینه های تحصیل رو در مقایسه با سایر دانشگاه ها دریافت می کنن:

  • دانشگاه کامرینو
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه آزاد Bozen-Bolzano
  • دانشگاه مدیترانه رجیو کالابریا
هزینه زندگی در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی

حالا که در مورد هزینه های تحصیل تو ایتالیا اطلاعاتی رو به دست اوردید، اجازه بدید به صورت مختصر در مورد هزینه های زندگی تو ایتالیا برای دانشجویان بین المللی هم صحبتی داشته باشیم.

دانشجویان بین المللی تو ایتالیا باید بین 700 تا 1500 یورو در ماه برای هزینه های زندگی کنار بذارن و بپردازن. این هزینه ها شامل مواردی مثل اقامت، غذا، حمل و نقل عمومی، مسافرت محلی و سرگرمی هم می شه. زندگی تو ایتالیا می تونه یک تجربه واقعا فوق العاده باشه، اما به خاطر داشته باشید که شهرهایی مثل رم و میلان نسبت به سایر شهرهای ایتالیا گرون تر هستن. متوسط مخارج ماهانه زندگی دانشجویان تو این شهرهای دانشجویی ایتالیا رو با هم بررسی کنیم:

شهرهای برتر ایتالیامیلانرمفلورانسبولونیا
هزینه زندگی به یورو (در ماه)900 تا 1500870 تا 1400850 تا 1300750 تا 1100

هزینه اپلای تحصیلی ایتالیا

معمولا برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا شما باید مبلغی معادل 50 تا 100 یورو را به عنوان admission fee به دانشگاه مربوطه پرداخت کنید. دقت داشته باشید که این مبلغ شامل هزینه هایی که شما جهت جمع آوری مدارک مورد نیاز برای اپلای تحصیلی ایتالیا یاید پرداخت کنید نمی شود.

مراحل و شرایط اپلای تحصیلی ایتالیا

قبل از ارسال درخواست و اپلای برای یکی از دانشگاه ها در ایتالیا، اول باید بررسی کنید که آیا مدارک تون شما رو واجد شرایط تحصیل تو دوره آموزش عالی می کنه یا نه.

به این موارد توجه داشته باشید:

  • هزینه های تحصیل و هزینه های زندگی رو بررسی کنید. شهرهای ایتالیا خیلی زیبا هستن، اما بسته به محدودیت های بودجه شما می تونن نسبتاً گرون باشن.
  • با دانشگاه مورد نظر خودتون تماس بگیرید و در مورد شرایط ارزیابی سوال کنید.
  • دانشگاه در مورد واجد شرایط بودن یا نبودن شما بهتون بازخورد خواهد داد. اگه شرایط پذیرش رو دارید، باید یک پیش درخواست رو به سفارت یا کنسولگری ایتالیا ارسال کنید.
  • سفارت یا کنسولگری ایتالیا درخواست و مدارک شما رو به مؤسسه آموزش عالی ایتالیایی که برای درخواست خودتون انتخاب کردید ارسال می کنه.
  • سفارت یا کنسولگری ایتالیا لیستی از کاندیداهای پذیرفته شده رو معمولاً در پایان ماه آگوست منتشر می کنه.
اپلای برای تحصیل در ایتالیا

دانشجویان پذیرفته شده معمولاً بر اساس معدل شون تو دوره های تحصیلی گذشته شون رتبه بندی می شن. حتما دانشگاه های مورد علاقه خودتون رو بررسی کنید و حداقل معدلی که برای واجد شرایط بودن برای اپلای بهش نیاز دارید و چک کنید.

توجه داشته باشید که ممکنه با توجه به شرایط دانشگاه، مجبور باشید تو آزمون های پذیرش برای رشته های تحصیلی تخصصی خاص شرکت کنید، معمولا اپلای تحصیلی ایتالیا برای رشته های پزشکی، معماری و مهندسی به این شکله که دانشگاه ها با توجه به استانداردها شون، آزمون های ورودی ویژه برگذار می کنن.

دانشجویان برای اپلای تحصیلی ایتالیا لازمه حداقل مجموع 12 سال تحصیلی رو گذرونده باشن. دانشجویان کشورهایی که پس از 10 یا 11 سال تحصیلی امکان پذیرش براشون تو دانشگاه های ایتالیا وجود داره، باید ثابت کنن که تمام امتحانات و مراحل لازم برای وارد شدن به دوره تحصیلات عالی رو گذروندن.

مراحل نهایی پس از دریافت نامه پذیرش

برای تحصیل تو ایتالیا چند مرحله اضافی بعد از فرآیند درخواست یا اپلای هم وجود داره:

در صورت نیاز برای ویزای دانشجویی (عمدتاً دانشجویانی که از کشورهای غیر اتحادیه اروپا / EEA اپلای می کنن) درخواست بدید.

با ثبت نام تو دفاتر پلیس محلی (Questura)، در عرض هشت روز کاری بعد از ورودتون به ایتالیا، برای اجازه اقامت درخواست بدید.

یک طرح بیمه درمانی که حداقل 30000 یورو رو پوشش می ده تهیه کنید. شهروندان اتحادیه اروپا که دارای کارت بیمه سلامت اروپایی (EHIC) هستن می تونن به همه خدمات پزشکی شهروندان ایتالیایی دسترسی داشته باشن.

اپلای تحصیلی دانشگاه های ایتالیا

هم شهروندان اتحادیه اروپا و هم شهروندان غیر اتحادیه اروپا می تونن قبل از عزیمت شون به ایتالیا، هزینه بیمه نامه درمانی رو از کشور خودشون پرداخت کنن یا اینکه می تونن در اسرع وقت پس از ورودشون به ایتالیا، بیمه نامه درمانی رو تهیه و خریداری کنن. دانشحویان همچنین می تونن مشترک خدمات بهداشت ملی ایتالیا ((Servizio Sanitario Nazionale – S.S.N بشن.

دانشجویان باید پس از ورودشون به ایتالیا قبل از شروع کلاس هاشون به طور رسمی تو دانشگاه ثبت نام کنن.

بورسیه تحصیلی ایتالیا

می تونید به دنبال فرصت های بورس تحصیلی تو ایتالیا باشید. برای انجام این کار و بررسی هزینه های تحصیل خودتون تو ایتالیا می تونید این لینک رو دنبال و بررسی کنید.

scholarship.mastersportal.com

الزامات زبانی برای اپلای تحصیلی ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا برنامه های تحصیلی رو به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی ارائه می دن. با این حال، اکثر برنامه های تحصیلی انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دسترس هستن.

تو بعضی از دانشگاه های ایتالیا، ممکنه این امکان رو داشته باشید که برای شرکت تو کلاس های به زبان ایتالیایی درخواست بدید، اما تکالیف و امتحانات تون به زبان انگلیسی باشن. آزمون های زبان مورد قبول دانشگاه های ایتالیا به شرح زیر هستن:

آزمون های زبان ایتالیایی

  • CILS – این آزمون می تونه هم در ایتالیا و هم در مؤسسات فرهنگی ایتالیایی در سراسر جهان گرفته بشه
  • CELI – برای شرکت تو این آزمون باید تو مراکز معتبر با مشارکت دانشگاه پروجا امتحان بدید

آزمون های زبان انگلیسی

  • تافل iBT
  • آیلتس آکادمیک
  • PTE آکادمیک
  • C1 پیشرفته

توجه: دانشجویانی که می تونن ثابت کنن که تو دوره کارشناسی شون (حداقل برای سه سال) به زبان انگلیسی بهشون آموزش داده شده، از ارائه هر گونه مدرک زبان انگلیسی معاف هستن.

ددلاین دانشگاه های ایتالیا برای اپلای

اواسط ماه آوریل (April) تا اواسط می (May): برای دریافت نامه صلاحیت و شایستگی تحصیلی (Dichiarazione di Valoro in Loco) با سفارت/کنسولگری ایتالیا تماس بگیرید.

مهلت های اپلای تحصیلی ایتالیا ممکنه تو هر موسسه یا دانشگاه متفاوت باشه، بنابراین همیشه و حتما با دانشگاهی که بهش علاقه دارید چک کنید و سعی کنید هر چه زودتر درخواست بدید و برای اپلای اقدام کنید.

برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر در مورد اپلای تحصیلی ایتالیا، همیشه می تونید وب سایت رسمی مربوطه رو بررسی کنید:

وب سایت وزارت آموزش، دانشگاه ها و تحقیقات ایتالیا

اپلای و ادامه تحصیل در ایتالیا

کارشناسان مجموعه اپلای فور فری و پیکیج های آموزشی اپلای ایتالیا هم می تونن منابع خوبی برای مشاوره و یادگیری باشن که اگه هدف تون اپلای تحصیلی ایتالیا و گرفتن پذیرش از یه دانشگاه ایتالیایی باشه، حتما می تونن بهتون کمک کنن.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها