مقالات

تحصیل در فرانسه – فرایند اپلای، هزینه و بورسیه ها

تحصیل در فرانسه

فرانسه دوست داشتنی هر ساله حدود 300000 دانشجوی بین المللی رو از کشورهای اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا جذب می کنه. یکی از دلایل اصلی محبوبیت تحصیل در فرانسه اینه که دانشگاه های فرانسه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی شهریه بسیار کمتری دارن.

اگه شما هم رویای تحصیل در کالج ها و دانشگاه های فرانسه رو دارید، احتمالاً علاقه دارید در مورد روند اپلای دانشگاه های فرانسه بیشتر بدونید.

دانشگاه هایی که می تونید برای تحصیل در فرانسه در نظر داشته باشید:

بیشتر بخوانید: بهترین دانشگاه های فرانسه

نحوه اپلای برای تحصیل در فرانسه

نحوه اپلای برای تحصیل در فرانسه

1. برای برخی از دانشگاه ها، می تونید مستقیماً تو وب سایت شون اپلای کنید.

2. شرایط پذیرش رو به دقت بررسی کنید: آزمون های استاندارد مثل GRE، GMAT یا LSAT برای برخی از دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد نیازه.

3. برای افزایش شانس پذیرش تون حداقل تو سه تا موسسه مختلف برای تحصیل در فرانسه اقدام کنید.

4. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا ملزم به اپلای برای پذیرش اولیه اجباری (“demande d’admission prealable” – DAP) خواهند بود. برای اپلای DAP می تونید به سفارت فرانسه تو کشور خودتون مراجعه کنید.

معافیت از DAP

  • فرزندان دیپلمات هایی که در فرانسه کار می کنن و خودشون در حال حاضر در فرانسه زندگی می کنن
  • داوطلبانی که از یک دانشگاه همکار با توافق نامه همکاری میان
  • دانشجویان دارای بورسیه تحصیلی از دولت فرانسه یا یک سازمان فرانسوی
  • داوطلبان دارای مدرک لیسانس فرانسوی، بین المللی، اروپایی، فرانسوی-آلمانی، فرانسوی-ایتالیایی یا فرانسوی-اسپانیایی

بیشتر بخوانید: مشاوره اپلای فرانسه

کجا می تونم برای تحصیل در فرانسه اپلای کنم؟

روش اپلای برای تحصیل در فرانسه بسته به ملیت شما متفاوته.

1. دانشجویان اتحادیه اروپا (EU) و منطقه اقتصادی اروپا (EEA) می تونن مستقیماً با شرایط مشابه دانشجویان فرانسوی به خود دانشگاه درخواست بدن.

2. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا باید از طریق یک سیستم درخواست آنلاین، که قبلا به عنوان CEF شناخته می شد و در حال حاضر “رویه تحصیل در فرانسه” نامیده می شه، اپلای کنن. از طریق این سیستم، می‌تونید به صورت آنلاین برای ویزاتون هم درخواست بدید و وضعیت پیشرفت درخواست تون رو پیگیری کنید.

3. اگه تو اروپا زندگی می کنید اما تابعیت اروپایی ندارید، باید از طریق سفارت یا کنسولگری فرانسه در کشور اروپایی محل اقامت تون درخواست بدید.

 اپلای تحصیل در فرانسه

اپلای برای دانشگاه های فناوری، grandes écoles و سایر مراکز آموزشی تخصصی

  • از طریق یک سیستم آنلاین برای پذیرش اولیه در Parcoursup اقدام کنید که از سال 2018 جایگزین پلتفرم Admission Post-Bac (APB) شده.
  • متقاضیان تحصیل در فرانسه بر اساس نتایج به دست آمده در امتحانات ورودی انتخاب می شن که در پایان یک برنامه آمادگی دو ساله به نام “Classes préparatoires aux grandes écoles” (CPGE – کلاس های آمادگی برای Grandes Écoles) برگزار می شه.
  • همچنین یک مصاحبه هم خواهید داشت.

الزامات زبان برای دانشگاه های فرانسه

اکثر دوره های تحصیلی به زبان فرانسوی تدریس می شن، اما برنامه های تحصیلی متعددی رو هم پیدا خواهید کرد که به زبان انگلیسی تدریس می شن، به ویژه در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا. موسسات آکادمیک در فرانسه آزمون های زبان زیر رو می پذیرن:

برای مهارت زبان فرانسه

  • DELF یا DALF
  • TCF

معافیت از الزام برای اثبات مهارت در زبان فرانسه:

  • دریافت کنندگان بین المللی بورسیه های تحصیلی از دولت فرانسه، سازمان های بین المللی یا دولت های خارجی که کمک های مالی اون ها توسط یک نهاد تایید شده فرانسوی اداره می شه
  • اتباع کشورها یا ایالت هایی که زبان فرانسه زبان رسمی اون هاست
  • دانش آموزانی که از برنامه های دو زبانه فارغ التحصیل می شن که یکی از زبان های این برنامه های تحصیلی، زبان فرانسه بوده

بیشتر بخوانید: تحصیل در نروژ

برای تسلط به زبان انگلیسی

  • آیلتس آکادمیک
  • تافل iBT
  • PTE  آکادمیک

هر دانشگاه حداقل نمره مورد قبول در آزمون های زبان رو خودش تعیین می کنه. همیشه بررسی کنید که کدوم آزمون توسط دانشگاه مورد نظر شما پذیرفته می شه و اینکه حداقل نمره قبولی برای دانشجویان بین المللی چقدره.

مدارک مورد نیاز اپلای تحصیلی فرانسه

مدارک مورد نیاز اپلای تحصیلی فرانسه

  • گواهی پذیرش یا پیش ثبت نام ارائه شده توسط دانشگاه
  • مجوز Campus France
  • گذرنامه یا کارت شناسایی (معتبر برای مدت اقامت شما)
  • عکس های شناسنامه / پاسپورت
  • کپی مدارک فارغ التحصیلی و ترجمه فرانسوی اون ها
  • هزینه ثبت نام
  • ثبت نام تامین اجتماعی (رایگان)
  • گواهی مسئولیت مدنی
  • دانشجویان اتحادیه اروپا: یک کپی از کارت بیمه سلامت اروپایی
  • رزومه تحصیلی (فقط در برخی موارد و فقط برای مقاطع تحصیلات تکمیلی)
  • نامه همراه (cover letter)
  • مدرک زبان فرانسه و/یا انگلیسی (بسته به زبان مقطع  و دوره انتخابی)
  • رونوشت سوابق (ریز نمرات)
  • کپی مدارک تحصیلی (در صورت موجود نبودن، گواهی مبنی بر فارغ التحصیلی)
  • مدرکی مبنی بر اینکه شما می تونید هزینه اقامت خودتون در فرانسه رو تامین کنید (با حداقل 800 یورو در ماه)

مهلت اپلای دانشگاه های فرانسه

امکان اپلای برای تحصیل در فرانسه دو بار در سال وجود داره:

  • برای پذیرش پاییز: 17 ژانویه یا 1 آوریل، بسته به نوع مدرک و عوامل دیگه (در برخی موارد، پس از این تاریخ هم بر اساس فضاهای موجود امکان اپلای وجود خواهد داشت)
  • برای پذیرش بهار: 15 سپتامبر و بعد از این تاریخ بر اساس فضاهای موجود
  • درخواست برای TCF در طول فرآیند DAP: از نوامبر تا 22 ژانویه

بیشتر بخوانید: تحصیل در ایتالیا

مراحل نهایی پس از دریافت نامه پذیرش

1. مؤسسات آموزشی فرانسه بین 15 ژوئن و 15 سپتامبر برای برنامه هایی که از اکتبر شروع می شن، دانشجویان رو از تصمیمات پذیرش شون مطلع می کنن. بنابراین، شما فقط حدود یک ماه فرصت خواهید داشت تا تمام مقدمات عزیمت خودتون به فرانسه رو آماده کنید.

2. اگه شهروند غیر اتحادیه اروپا / EEA / سوئیس هستید، باید برای ویزای دانشجویی فرانسه اقدام کنید.

3. در صورتی که قصد دارید بیش از شش ماه در فرانسه تحصیل کنید، باید برای اجازه اقامت از مقامات محلی فرانسه (“Préfecture”) درخواست بدید.

4. باید ثابت کنید که بودجه کافی برای حمایت از خودتون رو دارید.

اگه اهل اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا هستید، می تونید از کارت بیمه سلامت اروپا استفاده کنید. در صورتی که از کشوری غیر از اتحادیه اروپا برای تحصیل در فرانسه اقدام می کنید، واجد شرایط بیمه درمانی ملی ارائه شده در فرانسه هستید. برای بهره مندی از بازپرداخت هزینه های تامین اجتماعی و سلامت فرانسه باید تو این وب سایت ثبت نام کنید.

پس از ورود به فرانسه، به صورت حضوری باید تو دانشگاه تون ثبت نام کنید. باید حدود 90 یورو هم به عنوان کمک هزینه زندگی دانشگاهی و دانشجویی بپردازید.

بیشتر بخوانید: شرایط تحصیل در فرانسه

هزینه تحصیل در فرانسه

علیرغم هزینه های گران زندگی، هزینه های تحصیل در فرانسه برای دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی بسیار مقرون به صرفه است. اگه دانشجوی اروپایی هستید، انتظار می‌ ره که سالیانه 170 یورو برای مدرک لیسانس، 243 یورو برای کارشناسی ارشد و 380 یورو برای دکترا بپردازید.

به عنوان یک دانشجوی بین المللی غیر اروپایی، دولت فرانسه می تونه دو سوم شهریه شما رو پوشش بده. چطور ممکنه این اتفاق بیفته؟ اگه بتونید ثابت کنید که به طور دائم در فرانسه اقامت ندارید، کاهش هزینه دریافت خواهید کرد. دانشگاهی که در اون تحصیل می کنید باید زیر نظر وزارت آموزش عالی، تحقیقات و نوآوری فرانسه باشه. در این صورت، از شما فقط 2770 یورو در سال برای مدرک لیسانس، 3770 یورو برای کارشناسی ارشد و 380 یورو برای دکترا درخواست می شه.

در مورد مؤسسات خصوصی، هزینه های تحصیل بسیار بالاتره و بین 3000 تا 10000 یورو در هر سال تحصیلی متغیره. همین امر برای مدارس معتبر Grande écoles که در اون ها شهریه در فرانسه بین 450 تا 1100 یورو در سال در نوسانه هم صدق می کنه.

بورسیه تحصیلی فرانسه

بورسیه تحصیلی فرانسه

انواع بورسیه های تحصیلی فرانسه هر ساله برای دانشجویانی که قصد تحصیل در فرانسه رو دارن، توسط دولت فرانسه و برنامه  Erasmus+ارائه می شه. اولین کاری که باید قبل از پیدا کردن بورسیه تحصیلی مناسب برای خودتون انجام بدید اینه که تو وب سایت  Campus Bourses جستجو کنید. تو این سایت می تونید تمام اطلاعات لازم در مورد بورسیه های ارائه شده به دانشجویان بین المللی برای تحصیل در فرانسه رو پیدا کنید. بنابراین زمان گرانبها رو از دست ندید و در اسرع وقت برای پیدا کردن بورسیه تحصیل در فرانسه اقدام کنید.

وزارت خارجه فرانسه با همکاری بسیاری از سازمان ها و برنامه های اروپایی، بورسیه های تحصیلی متنوعی رو ارائه می ده. وزارت تحصیلات تکمیلی فرانسه هم بر اساس معیارهای خاصی که باید رعایت کنید، بورسیه تحصیلی اعطا می کنه.

بورسیه های Erasmus+ تا کنون به بیش از دو میلیون دانشجو کمک کردن و می تونن راه بسیار خوبی برای تامین مالی تحصیلات شما هم باشن.

بیشتر بخوایند: بورسیه اراسموس موندوس

 برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، قطعا باید برنامه بورسیه تحصیلی عالی ایفل رو هم در نظر بگیرید.

کلام آخر

فرانسه یک انتخاب برتر برای ادامه تحصیل تو کل دنیاست. در سال 2019، فرانسه به عنوان نهمین مقصد برتر برای دانشجویان بین المللی انتخاب شد. اگه شما هم مایل به ادامه تحصیل در فرانسه در یکی از 70 دانشگاه برجسته این کشور هستید، می تونید روی کمک ما حساب کنید.

مشاوران اپلای فور فری افرادی هستن که خودشون مراحل اپلای و تحصیل به عنوان یک دانشجوی بین المللی رو با موفقیت طی کردن و بنابراین به ریز و درشت نکات مهم برای موفقیت شما تو مسیری که انتخاب کرید واقفن. همچنین تو اپلای فور فری امکان ویرایش رایگان مدارک شما برای اهداف مهاجرت تحصیلی هم وجود داره.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها