مقالات

راهنمای انتخاب استاد راهنما برای اپلای دکتری

انتخاب استاد راهنما برای اپلای دکتری

استاد راهنمای دوره تحصیلی دکتری شما نقش مهمی تو این دوره تحصیلی شما ایفا خواهد کرد و راهنمایی، بازخورد و پشتیبانی لازم برای موفقیت رو در اختیار شما قرار می ده. به همین دلیل بسیار مهمه که برای پیدا کردن استاد راهنما برای دوره دکترای خودتون زمان بیشتری صرف کنید؛ استاد راهنمایی که برای شما و پروژه شما مناسب باشه.

نقش استاد راهنمای دکترا اینه که از تجربه و تخصص خودش برای کمک و حمایت از شما در طول پروژه تحقیقاتی شما استفاده کنه. یک استاد راهنمای خوب به پروژه شما علاقه نشون می ده و می تونه بازخوردهای منظمی رو در مورد کار شما بهتون ارائه بده.

تجربه شما از اساتید راهنماتون بسته به دانشگاه، گروه و ترجیحات شخصی شما متفاوت خواهد بود. مثلا معمولا انتظار میره شما به طور منظم با استاد راهنماتون ملاقات کنید، اما انجام این کار ممکنه برای برخی افراد به صورت هفتگی باشه و برای برخی دیگه به صورت ماهیانه. پس مهمه که مطمئن شید که انتظارات شما و استاد راهنماتون با هم مطابقت دارن تا بتونید بهترین پشتیبانی ممکن رو دریافت کنید.

تو این مطلب نحوه پیدا کردن و انتخاب استاد راهنما در مقطع دکترا رو پوشش می دیم. همچنین در مورد ویژگی های یک استاد راهنمای دکتری خوب هم توضیح می دیم. می تونید برای استفاده از راهنمایی افرادی که قبلا این مسیر رو طی کردن و موفق شدن، از امکان مشاوره اپلای فور فری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چطور با استاد راهنمای PhD ارتباط برقرار کنیم؟

چطور یک استاد راهنما دکترا پیدا کنیم؟

مسیر شما به سمت پیدا کردن استاد راهنمای دکترا بستگی به این داره که آیا برای یک پروژه از قبل تعیین شده درخواست می دید یا اینکه پیشنهاد تحقیقاتی خودتون رو ارائه می دید.

در صورتی که برای یک پروژه از پیش تعیین شده درخواست می دید، فرایند پیدا کردن استاد راهنما سادست – معمولاً استاد راهنما در این موارد در همون دانشگاهی حضور داره که پروژه مورد نظر اونجا طراحی شده و در واقع همون شخصیه که درخواست خودتون رو براش ارسال می کنید.

در این شرایط، باید مطمئن شید که در مورد موضوع تحقیق اطلاعات کافی دارید و می تونید تو تماس اولیه خودتون با استاد راهنما دکتری، سؤالات معقول و مشخصی در مورد پروژه بپرسید. پروژه های مشخص شده – اغلب با بودجه از قبل تعیین شده – تو رشته های STEM (علوم، مهندسی و ریاضیات) بسیار رایج ترن، اگرچه ممکنه تو رشته های هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی هم باهاشون برخورد کنید.

در صورتی که پروژه دکتری خودتون رو پیشنهاد می کنید، باید برای پیدا کردن یک دانشگاه و دپارتمان دانشگاهی که با موضوع، علایق و اهداف تحقیق شما همسو باشه، آماده باشید. در ادامه به شما چندین نکته رو ارائه می دیم که بهتون نشون می ده چطور می تونید این کار رو انجام بدید.

بیشتر بخوانید: راهنمای بورسیه اراسموس موندوس 2022

پیدا کردن استاد راهنما

پیدا کردن یک متخصص در زمینه تحقیق شما

اول از همه اینکه شما باید حداقل یک ایده تقریبی از موضوع دکتری خودتون داشته باشید. به این ترتیب می تونید شروع به محدود کردن انتخاب استاد راهنمای دکتری با توجه به علایق تحقیقاتی تون کنید و روی اساتیدی تمرکز کنید که تو حوزه تحقیق شما تخصص دارن.

این لزوماً به معنای تکمیل پیش نویس نهایی پروپوزال تحقیقاتی تون نیست، اما باید برنامه مشخصی در مورد چیزی که می خواید با تحقیقات دکتراتون به دست بیارید داشته باشید تا بتونید با افراد مناسب در تماس باشید (و وقت خودتون یا اونها رو تلف نکنید).

چند راه برای انجام این کار وجود داره:

  • مرور بخش مربوط به اساتید در وب‌سایت دانشگاه – اینجا جاییه که در مورد اساتید، علایق تحقیقاتی، انتشارات و زمینه‌هایی که در اون ها تمایل به نظارت بر دانشجویان بالقوه دکترا دارن، اطلاعاتی رو فهرست می‌کنن. برخی از وب‌سایت‌ها به شما امکان فیلتر کردن و جستجو بر اساس علاقه رو هم می‌دند، اما در بیشتر موارد باید این پروفایل‌ها رو به ‌صورت جداگانه بررسی کنید – درسته زمان ‌بره اما ارزشش رو داره.
  • صحبت با دانشجویان در دانشگاه فعلی (یا قبلی) – این افراد به احتمال زیاد دقیقاً می دونن که افراد متخصص تو رشته شما چه کسانی هستن. احتمالاً حتی خودشون هم یکی از این متخصصین هستن! در صورتی که از قبل با یکی از اساتید دکترا یا استاد راهنمای پایان نامه کارشناسی ارشد خودتون رابطه دوستانه ای دارید، خوبه که در مورد افرادی که فکر می کنن برای کار شما مناسب هستن، باهاشون یه گفتگوی غیررسمی داشته باشید.
  • بررسی اینکه چه کسی در حوزه تحقیقاتی شما پرکار تر بوده – احتمالاً چند نام وجود داره که به طور مکرر در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان متخصصین مباحث مورد علاقه شما به گوش تون خورده. ارزشش رو داره که کتاب‌ ها و تالیفات اونها رو بررسی کنید تا دربارشون بیشتر بدونید، درباره کار فعلی این افراد تحقیق کنید و اینکه آیا داشنجوی دکترا می‌پذیرن یا خیر.
  • پایگاه‌های اطلاعاتی علمی – در صورتی که دانشجوی رشته های STEM هستید، پایگاه‌های اطلاعاتی علمی داده‌های زیادی رو در اختیار شما قرار می‌دن تا بتونید حسابی جستجو کنید و به دنبال مقالاتی که بیشترین استناد به اونها شده‌ بگردید و در نتیجه متوجه بشید که محققان پیشرو در زمینه موضوع مورد علاقه شما چه کسانی هستن.

بعد از اینکه تحقیقات خودتون رو انجام دادید و در مورد چشم انداز آکادمیک پیرامون موضوع دکتری پیشنهادی خودتون اطلاعاتی به دست آوردید، باید فهرست کوتاهی از حدود سه استاد راهنما بالقوه برای تماس برای خودتون ایجاد کنید. حالا باید مطمئن بشید که واقعاً از سوابق تحصیلی، کار و پروژه های فعلی این اساتید راهنما مطلع هستید، تا بتونید هنگام تماس با اون ها، تأثیر خوبی روشون بگذارید.

نحوه انتخاب استاد راهنما در مقطع دکتری

اگه به اندازه کافی خوش شانس هستید که دو یا چند استاد داهنما دارید که از نظارت روی پروژه دکتری شما خوشحال میشن، چند فاکتور وجود داره که هنگام تصمیم گیری نهایی خودتون باید در نظر بگیرید:

  • استاد راهنمای بالقوه شما در کدوم مرحله شغلیه – یک استاد راهنما که در ابتدای کار خودشه، ممکنه تعهدات حرفه ای کمتری داشته باشه و در نتیجه زمان بیشتری برای نظارت روی شما در اختیارش باشه. از طرف دیگه یک استاد ارشد ممکنه زندگی حرفه‌ای بسیار پرمشغله‌ای داشته باشه – اما این مسئله می‌تونه با تخصص و تجربه‌ بالای استاد راهنما خنثی بشه.
  • سایر داشنجویان دکتری – به طور معمول می تونید لیستی از دانشجویان پژوهشی فعلی استاد راهنما رو تو وب سایت دپارتمان مشاهده کنید. آیا این افراد در زمینه مشابه با شما فعال هستن؟ ببینید می تونید متوجه بشید که دانشجویان قبلی چه مسیری رو پس از اتمام دکترای خودشون طی کردن.
  • امکانات دانشگاه – اگه تو انتخاب بین چند تا استاد راهنما که در دانشگاه های مختلف هستن موندید، مزایایی رو که ممکنه دسترسی به امکانات و منابع تخصصی موجود در هر موسسه آموزشی به همراه داشته باشه، بسنجید.
  • دپارتمان دانشگاه – بسته به ترجیحات شما، ممکنه بخواید با یک دپارتمان کوچیک و تخصصی یا یک تیم بزرگ تر کار کنید که زمینه بیشتری رو برای همکاری بین رشته ای فراهم می کنه.

در صورتی که بتونید با استاد راهنما بالقوه خودتون – چه حضوری یا از طریق تماس ویدیویی – ملاقات کنید، این هم می تونه یه راه عالی برای سنجش شخصیت استاد و سازگاری شما باهاش باشه. شما حداقل سه سال با استاد راهنماتون کار خواهید کرد، بنابراین باید مطمئن بشید که می تونید باهاش همکاری داشته باشید!

بیشتر بخوانید: اهمیت مشاوره برای اپلای

ویژگی های استاد راهنمای خوب

یک استاد راهنما دکتری خوب چه ویژگی هایی داره؟

حالا که یاد گرفتید چطور برای پروژه خودتون یک استاد راهنما پیدا کنید، ممکنه در مورد ویژگی های یک استاد راهنمای دکترای خوب سوالاتی داشته باشید. شما در طول دوره دکتری خودتون زمان زیادی رو با استاد راهنماتون سپری خواهید کرد، بنابراین درک اینکه از نظر ویژگی های شخصیتی، تخصص و تجربه باید به چه مواردی توجه کنید، می تونه مفید باشه.

تخصص تحقیقاتی

استاد راهنما ایده آل دکترا، در زمینه دانشگاهی خودش متخصصه، با انبوهی از انتشارات، مقالات و کتاب ها. این فرد معمولا همچنین پیشینه ای هم تو سازماندهی و ارائه رویدادهای کنفرانس داره.

همچنین مهمه که تخصص استاد راهنما به روز باشه – باید به دنبال شواهدی باشید که نشون بده، استاد راهنما در حال حاضر در حوزه تحقیقاتی شما فعاله، مثلا انتشارات اخیر و حضور در کنفرانس. کیفیت این انتشارات هم مهمه. همچنین اگه از استاد راهنمای احتمالی شما نقل قول های زیادی شده باشد، این هم یک نشانه عالیه.

برنامه های حرفه ای روشن

پس از برقراری تماس اولیه با استاد راهنما، خوبه در مورد اینکه استاد در آینده خودش رو کجا می بینه، کمی اطلاعات به دست بیارید. در صورتی که استاد راهنما قصد بازنشستگی، رفتن به تعطیلات یا تغییر موسسه آموزشی رو داشته باشه، ممکنه بعداً برای دکترای شما مشکلاتی ایجاد کنه.

مهارت های سازمانی

مهارت های سازمانی عالی – هم از طرف شما و هم از طرف استاد راهنمای شما – کلید موفقیت در دوره دکترا هستن. شما به استاد راهنمایی نیاز دارید که انتظاراتش واضح باشه، همچنین انعطاف‌پذیر باشه و شرایط شخصی شما رو در نظر بگیره.

همچنین استاد راهنمایی می خواید که دریافت بازخورد و مشاوره کردن باهاش آسون باشه و ساعات کاری منظم داشته باشه. درسته که بسیاری از استاید به شدت مشغول هستن، اما باید انتظار داشته باشید که استاد راهنمای شما در صورت لزوم برای شما وقت بگذاره.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها