مقالات

راهنمای جامع تحصیل در کانادا در سال 2022 برای دانشجویان ایرانی – بخش دوم

تحصیل در کانادا بخش دوم

راهنمای جامع تحصیل در کانادا در سال 2022 برای دانشجویان ایرانی – بخش اول

در بخش اول این راهنما کمی در مورد کشور کانادا و اینکه چرا هر سال به شمار دانشجویان بین المللی که برای تحصیل در کانادا اپلای می کنن افزوده میشه صحبت کردیم. در ادامه با نحوه اپلای کردن برای تحصیل در کانادا و همچنین اخذ ویزای دانشجویی و مدارک مورد نیاز برای این فرایندها آشنا شدیم. تو بخش دوم راهنمای جامع تحصیل در کانادا برای دانشجویان ایرانی در سال 2022 می خوایم بیشتر به هزینه های تحصیل و زندگی تو کانادا بپردازیم.


محل اقامت حین تحصیل در کانادا

برای پیدا کردن مکانی برای اقامت در طول تحصیل در کانادا، سه گزینه اصلی دارید. بسته به نیازتون – و البته میزان بودجه تون – می تونید یه اقامتگاه خصوصی اجاره کنید، تو یه خوابگاه تو محوطه دانشگاه (یا نزدیکش) زندگی کنید، یا با یک خانواده محلی زندگی کنید.
زندگی تو محوطه دانشگاه یا نزدیکش تو محل های اقامتی متعلق به مدرسه، کالج یا دانشگاه تون می تونه خیلی خوب و راحت باشه، چون نیازی به طی مسیر برای رسیدن به دانشگاه ندارید، همچنین این راه عالی برای پیدا کردن دوستان جدیده.

اگه تنها زندگی کنید، اجاره ملک به شما حریم خصوصی می‌ده، یا اگه با دوستان تون زندگی ‌کنید، می‌تونید هزینه‌های اقامت گاه رو به اشتراک بگذارید.

اقامت در خانه یک خانواده محلی تجربه زندگی با یک خانواده محلی رو در اختیار شما قرار می ده و به شما امکان می ده زبان انگلیسی خودتون رو فراتر از کلاس درس تمرین کنید و در عین حال درباره فرهنگ محلی بیشتر بدونید.

صرف نظر از اینکه کدوم گزینه رو انتخاب می کنید، باید به این نکات توجه داشته باشید:

  • می خواید چقدر خرج کنید. فراموش نکنید که هزینه‌های اضافی مثل اجاره یا قبض برق، گاز یا آب رو هم در نظر بگیرید.
  • چقدر می خواید از محل تحصیل تون فاصله داشته باشید – و اینکه رفت و آمد بین خونه و دانشگاه چقدر براتون آسونه.
  • به چه امکانات دیگه ای ممکنه تو نزدیکی محل اقامت تون نیاز داشته باشید، مثلا مراکز خرید، رستوران ها و خدمات بهداشتی.

اگه برای پیدا کردن محل اقامت تو کانادا به کمک نیاز دارید، می تونید با موسسه آموزشی که انتحاب کردید تماس بگیرید و ازشون راهنمایی بخواید. برای کسب اطلاعات بیشتر می تونید با مشاورین اپلای فور فری مشورت کنید.

دانشجوی کانادا

هزینه زندگی و تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا می تونه یک تجربه گرون قیمت باشه. با این حال، با داشتن برنامه ریزی برای بودجه تون می تونید هزینه های زندگی و تحصیل تون رو مدیریت کنید.

هزینه تحصیل در کانادا 2022

هزینه شهریه شما بستگی به نوع مدرک و دانشگاه یا موسسه آموزشی داره که انتخاب می کنید. اما به طور متوسط برای پوشش این مساله، سالانه بین 13000 تا 40000 دلار کانادا نیاز دارید.

برنامه تحصیلیمتوسط هزینه تحصیل در کانادا (سالیانه)
برنامه کارشناسی13000 تا 20000 دلار کانادا
مدرک کارشناسی ارشد17000 تا 25000 دلار کانادا
مدرک دکترا7000 تا 15000 دلار کانادا
MBA30000 تا 40000 دلار کانادا

معمولاً دوره‌های علوم انسانی، آموزش و هنر کمی ارزون‌ترن، در حالی که دوره هایی مثل پزشکی و مهندسی معمولا گرون‌ترن. هزینه تحصیل در کانادا تو بعضی از این رشته ها تو مقطع کارشناسی رو در زیر بررسی کنید:

رشته تحصیلیمیانگین هزینه به دلار کانادا
تجارت و مدیریت29000 دلار
مهندسی34000 دلار
پزشکی33000 دلار
داروسازی41000 دلار
دندانپزشکی57000 دلار
دامپزشکی63000 دلار

بورسیه های تحصیلی کانادا

اگه می خواید هزینه تحصیل در کانادا رو کاهش بدید، بهترین راه اینه که برای بورسیه های مختلف تو کانادا اقدام کنید.

بورسیه تحصیل در کانادا

کانادا میزبان دانشگاه ها و کالج های بسیاری در سطح جهانیه و بسیاری از این مراکز آموزشی به دانشجویان بین المللی کمک هزینه تحصیلی ارائه می دن تا بهشون کمک کنن تا بتونن هزینه تحصیلات خودشون تو کانادا رو تامین کنن. این بورسیه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی شایسته در نظر گرفته شدن و بسته به معیار، دوره و موسسه ارائه‌دهنده اونها، می‌تونن بورسیه تحصیلی جزئی یا کامل باشن.

هنگام درخواست برای هر یک از بورسیه های تحصیل در کانادا، مطمئن شید که معیارهای واجد شرایط بودن بورسیه رو به دقت بررسی کردید و از همه جزئیات در مورد فرایند اپلای و تاریخ اختتامیه مطلع هستید. همچنین می تونید از پکیج آموزشی اپلای کانادا و آمریکا و مشاورین اپلای فور فری که آمادن تا شما رو در طول این سفر راهنمایی کنن، کمک بگیرید.

بورسیه های تحصیلی کانادا

معیارهای واجد شرایط بودن برای بورسیه تحصیلی کانادا 2022

مهم ترین معیار برای اکثر بورسیه ها، نمره علمی خوبه. با این حال، به عواملی مثل استانداردهای دانشگاه مورد نظر، رشته و سطح انتخابی شما هم بستگی داره. تو بعضی از بورسیه ها، از عواملی مثل فعالیت های فوق برنامه و داوطلبی هم می تونید به نفع خودتون استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هر بورسیه معیارهای واجد شرایط بودن خودش رو داره. برای گرفتن بعضی از بورسیه ها، یک درخواست صرف ممکنه کافی باشه، در حالی که برای برخی دیگه ممکنه مجبور به انجام دادن یا گذروندن چندین شرط دیگه باشید. به عنوان مثال، تو برنامه های پژوهش محور، ممکنه مجبور شید تکالیف کتبی ارسال کنید. در صورت داشتن هر گونه شک و تردید در مورد معیارهای واجد شرایط بودن برای بورسیه، با مرکز پذیرش دانشگاه تماس بگیرید.

لیست کامل بورسیه های تحصیلی کانادا، کمک هزینه های تحصیلی برای دانشجویان ایرانی – معیارهای واجد شرایط بودن، مهلت های زمانی، فرم درخواست، فرآیند انتخاب و موارد دیگه رو می تونید اینجا چک کنید:

بیشتر بخوانید: تحصیل MBA و DBA در کانادا

ارزون ترین دانشگاه تو کانادا برای دانشجویان بین المللی کدومه؟

پاسخ این سوال به عوامل زیادی مثل رشته تحصیلی مورد علاقه، نوع برنامه یا مدرک تحصیلی شما و دانشگاه مورد نظرتون بستگی داره. با این حال، بعضی از دانشگاه ها شهریه کمتری نسبت به سایرین دریافت می کنن.

5 دانشگاه برتر کانادایی از نظر مقرون به صرفه بودن برای دانشجویان بین المللی

دانشگاهمیانگین هزینه های سالیانه به دلار کانادا
University of Prince Edward Island10000 دلار
Cape Breton University18000 دلار
University of Canada West21000 دلار
University of the Fraser Valley21000 دلار
University of Northern British Columbia22000 دلار
هزینه اقامت در کانادا

هزینه اقامت در کانادا

اکثر دانشگاه های کانادا امکانات اقامتی تو محوطه دانشگاه که بهش Halls گفته میشه رو به دانشجویان بین المللی ارائه می دن. زندگی تو محوطه دانشگاه یک گزینه بسیار مقرون به صرفه است. با این حال، شما باید برای استفاده از این گزینه به طور جداگانه، و خیلی زودتر درخواست بدید تا بتونید برای خودتون یه جا تضمین کنید. میانگین هزینه اقامت تو محوطه دانشکاه در طول تحصیل در کانادا معمولاً بین 8000 تا 10000 دلار کانادا در ساله.

البته گزینه های اقامتی محبوب دیگه ای هم تو کانادا برای دانشجویان بین المللی وجود داره:

نوع اقامتمیانگین هزینه ماهانه به دلار کانادا
خوابگاه300 تا 600 دلار (شبی 10 تا 20 دلار)
آپارتمان شخصی400 تا 1500 دلار
اجاره مشترک250 تا 700 دلار
اقامت با خانواده محلی400 تا 800 دلار

این قیمت ها صرفا جهت دادن ایده به شما در مورد هزینه های زندگی در کانادا آورده شدن. اینجا می‌تونید درباره گزینه‌های اقامتی که تو کانادا برای شما در دسترس هستن، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

هزینه زندگی در کانادا 2022

برای خرید مواد غذایی، فعالیت های اجتماعی و موقعیت های اضطراری باید کمی پول کنار بگذارید. هنگام برنامه ریزی بودجه تون باید این هزینه ها رو هم در نظر بگیرید:

هزینه هامیانگین هزینه ماهیانه به دلار کانادا
اینترنت/تلفن50 تا 76 دلار
غذا و مواد غذایی1200 تا 1500 دلار
برق/گاز200 دلار
حمل و نقل100 تا 150 دلار

بیشتر بخوانید: شرایط تحصیل افراد زیر 18سال در کانادا

زمانی که به عنوان دانشجو تو یک کشور خارجی زندگی می کنید، بهتره هزینه های خودتون رو مدیریت کنید تا بیش از حد خرج نکنید.

هزینه بیمه سلامت چقدره؟

برای تمام دانشجویانی که برای تحصیل در کانادا به این کشور سفر می کنن، قبل از شروع برنامه شون، داشتن بیمه پزشکی اجباریه. در کانادا، بیمه درمانی دانشجویان بین المللی بین 600 تا 900 دلار در سال هزینه داره. در بریتیش کلمبیا، کبک، آلبرتا، نیوفاندلند، مانیتوبا، لابرادور یا ساسکاچوان، طبق برنامه های بهداشتی استانی مربوطه بر اساس مدت اقامت خودتون بیمه خواهید شد.

می تونم حین تحصیل در کانادا کار کنم؟

بله می تونید. در واقع، این یک راه خوب برای کسب درآمد برای هزینه های خودتون و کسب تجربه کاری ارزشمند حین تحصیل در کانادا است. به عنوان یک دانشجوی بین المللی در کانادا با مجوز تحصیل برای ثبت نام تمام وقت در یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI)، می تونید در مجموع 20 ساعت در هفته در طول سال تحصیلی و به صورت تمام وقت در تعطیلات تابستانی کار کنید. شما می تونید برای هر کارفرمایی در هر شغلی در هر کجای کانادا کار کنید.

تحصیل در کانادا به همراه خانواده

می تونم حین تحصیل خانوادم رو هم به کانادا بیارم؟

بله می تونید. طبق گفته وب‌سایت مهاجرت و شهروندی کانادا (CIC)، اگه برای مجوز تحصیل از طریق Student Direct Stream درخواست کنید، می‌تونید همسر و فرزندان تحت تکفل خودتون رو هم با خودتون به کانادا ببرید. اعضای خانوادتون ممکنه واجد شرایط تحصیل یا اجازه کار یا ویزای بازدید کننده باشن. هنگام درخواست مجوز تحصیلی خودتون، باید درخواست های اعضای خانوادتون رو هم به صورت آنلاین ارسال کنید.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] راهنمای جامع تحصیل در کانادا در سال 2022 برای دانشجویان ا… […]