مقالات

هزینه تحصیل در آمریکا 2022 – راهنمای جامع برای دانشجویان بین المللی

هزینه تحصیل در آمریکا

آمریکا مقصد رویایی تحصیل در خارج از کشور برای بسیاری از دانشجوهای بین المللی از سراسر جهانه. امتیازاتی که آمریکا به دانشجوهاش ارائه می ده نیازی به معرفی ندارن! استانداردهای بالای آموزشی آمریکا، بالاترین سطوح تحقیقات آکادمیک و توسعه یادگیری تعاملیه که همگام با نیازهای امروز است تحصیل در آمریکا را برای هر دانشجویی جذاب کرده. اما هزینه تحصیل در آمریکا چقدره؟  این موضوعیه که دقیقا تو این مطلب می خوایم به طور ویژه بهش بپردازیم.

آمریکا یکی از گران ترین مقاصد برای تحصیل در خارج از کشور محسوب می شه. و اولین سوالی که یک دانشجوی بین المللی از خود می پرسه اینه که “آیا می تونم هزینه تحصیل در آمریکا رو بپردازم؟”

می خوایم از طریق این راهنمای جامع، تمام اطلاعات لازم در مورد هزینه تحصیل در آمریکا برای دانشجویان بین المللی، برای تمام سطوح تحصیلی رو در اختیار شما قرار بدیم. این هزینه ها کاملا به روزه و مربوط به سال جاری یعنی 2022 هست.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا برای ایرانیان

چرا تحصیل در آمریکا؟

ایالات متحده سالانه هزاران دانشجوی بین المللی رو جذب می کنه. آمار نشون می ده که تعداد دانشجویان بین المللی در ایالات متحده آمریکا تقریباً 1,075,496 نفره. این آمار آمریکا رو به مقصد تحصیلی شماره یک برای دانشجوها از سراسر جهان تبدیل می کنه. تا حالا از خودتون پرسیدید که چرا دانشجویان بین المللی برای تحصیل در خارج از کشورشون، آمریکا رو انتخاب می کنن؟  مهم ترین مزایای تحصیل در آمریکا:

1. مؤسسات آکادمیک معتبر: دانشگاه های آمریکا آموزش و خدمات بسیار با کیفیتی ارائه می دن. دانشگاه های آمریکا، معتبر ترین موسسات آموزشی در جهان در نظر گرفته می شن. بسیاری از این مراکز آموزشی در واقع مشهورترین و شناخته شده ترین دانشگاه های جهانن.

2. آموزش حق همه است: مردم آمریکا بسیار مهمان نوازن و تفاوت های دیگران رو می پذیرن. در نتیجه، حق تحصیل برای همه نژادها و ملل تو این کشور تضمین شدست.

3. تنوع برنامه های آکادمیک: مراکز آموزشی آمریکا طیف وسیعی از برنامه های تحصیلی رو ارائه می دن که تقاضای زیادی در بین دانش آموزان و دانشجوها و بازار کار در سراسر جهان داه. برخی از دوره ها بسیار متمایز هستن و ممکنه جاهای دیگه دنیا نشه پیداشون کرد و اگه هم پیدا بشن، حتما با این کیفیت نخواهند بود.

4. دسترسی به بورسیه: بورسیه ها و کمک های مالی زیادی توسط دانشگاه های آمریکا و حتی دولت به دانشجویان بین المللی ارائه می شه. با این حال، هر کمک مالی، استانداردها و الزامات خاص خودش رو داره که اولویت رو به کسانی که این اولویت ها رو برآورده می کنن می ده.

هزینه تحصیل در آمریکا

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا یا کانادا

هزینه تحصیل در آمریکا برای دانشجویان بین المللی

قبل از برنامه ریزی برای تحصیل در آمریکا، بسیار مهمه که یه ایده کلی در مورد هزینه تحصیل در آمریکا و همینطور هزینه زندگی در این کشور داشته باشید. برای دریافت نامه پذیرش و ویزای تحصیلی آمریکا باید تمام شرایط مالی رو برآورده کنید. به عبارت دیگه، داشتن بودجه کافی برای تحصیل در آمریکا، بخش بسیار مهمیه که واجد شرایط بودن شما برای تحصیل در این کشور رو تعیین می کنه.

بنابراین اگه سوال شما هم اینه که  هزینه تحصیل در آمریکا چقدره، اینجا می‌تونید میانگین هزینه برای هر سطح تحصیلی تو آمریکا رو برای دانشجوها و دانش آموزان بین المللی مشاهده کنید:

به طور کلی می شه گفت که میانگین هزینه تحصیل در آمریکا برای دانشجویان بین المللی بین 15000 تا 50000 دلار در سال متغیره. که فقط شامل شهریه دانشگاه می شه. علاوه بر این، متوسط ​​هزینه زندگی برای دانشجویان بین المللی در ایالات متحده آمریکا حدود 12000 در ساله.

 

هزینه تحصیل در آمریکا – زبان انگلیسی

اگه یادگیری زبان انگلیسی در خارج از کشور در لیست کارهای شماست، آمریکا یه مقصد عالی برای انجام این کار باشه. هزینه یادگیری زبان انگلیسی در آمریکا به موسسه و مدت دوره زبان انگلیسی بستگی داره. به عنوان مثال، هزینه تحصیل انگلیسی در آمریکا به مدت 6 ماه، بین 12000 تا 20000 دلاره که شامل هزینه مسکن و سایر هزینه های زندگی هم می شه.

اگه ترجیح می دهید انگلیسی رو تو یه دانشگاه تو آمریکا یاد بگیریدبرنامه ESL (انگلیسی به عنوان زبان دوم) گزینه ایده آل برای شماست! کلاس های ESL در دانشگاه در هر ترم تدریس می شن. مدت زمان این دوره ها معمولا بین 1-3 ترمه. یک برنامه تمام وقت ESL در ایالات متحده بین 3000 تا 8000 دلار در هر ترم هزینه دارد (فقط شهریه).

بیشتر بخوانید: تحصیل پزشکی در آمریکا

هزینه تحصیل در آمریکا – دبیرستان

دو گزینه برای دانش آموزان بین المللی برای تحصیل در دبیرستان در ایالات متحده وجود داره: دبیرستان های دولتی و خصوصی. دبیرستان های دولتی قطعا ارزان تر هستن. با این حال، دانش‌ آموزان بین ‌المللی با ویزای دانشجویی F-1 می‌تونن حداکثر برای مدت ۱۲ ماه در دبیرستان‌ های دولتی تحصیل کنن. بعداً در صورت تمایل به ادامه تحصیل باید به دبیرستان خصوصی منتقل بشن.

هزینه تحصیل در دبیرستان در آمریکا بین 22000 تا 60000 دلار در هر سال تحصیلی متغیره. این هزینه بسته به ایالت، شه و هر مدرسه بسیار متفاوته. همچنین، دانشجویان بین المللی این امکان رو دارن تو یک مدرسه شبانه روزی در آمریکا تحصیل کنن که به اصطلاح بهشون می گن boarding school.

هزینه تحصیل در آمریکا – مدارس شبانه روزی

مدارس شبانه روزی آمریکا، در واقع مثل پانسیوین هستن. بنابراین دانش آموزان می تونند در طول سال تحصیلی در یک مدرسه شبانه روزی تحصیل کرده و همونجا هم زندگی کنن. اما لازمه به این نکته توجه داشته باشید که برای دانشجویان بین ‌المللی مدارس شبانه روزی فقط از کلاس 6 تا کلاس 12 خدمات ارائه می دن.

هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی در آمریکا برای دانشجویان بین المللی بین 40000 تا 80000 دلار در ساله. این هزینه شامل شهریه، مسکن، غذا و بیمه درمانی هم می شه. با این حال، دانش آموزان هنوز باید برای حمل و نقل، و هزینه های شخصی که بین 2000 تا 3000 دلار در سال متغیره، خودشون هزینه پرداخت کنن.

هزینه تحصیل در آمریکا

هزینه تحصیل در آمریکا – کالج های محلی (Community Colleges)

کالج های محلی در آمریکا یک انتخاب عالی برای دانشجویان بین المللی با بودجه محدود هستن. اما مدت زمان اکثر برنامه ها در کالج های محلی ایالات متحده تنها دو ساله. اگه دانشجو بخواد مدرک لیسانس بگیره، می تونه به مدت دو سال تو یک کالج محلی تحصیل کنه. با این حال، دانشجو باید برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی به یکی از دانشگاه های آمریکا منتقل بشه و با مدرک لیسانس 4 ساله فارغ التحصیل بشه. به این ترتیب، دانش آموزان می تونند در طول دو سال اول تحصیل در یک کالج محلی در آمریکا ، اعتبار کسب کنن و پول زیادی هم پس انداز کنن.

هزینه تحصیل در کالج های محلی برای دانشجویان بین المللی بین 3000 تا 15000 دلار در ساله.

هزینه تحصیل در آمریکا – مقطع کارشناسی

دانشگاه های آمریکا طیف گسترده ای از رشته ها رو برای دانشجویان بین المللی ارائه می دن. اما باید توجه داشته باشید که هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در آمریکا بین تخصص ها، مکان ها و دانشگاه ها مختلف، متفاوته.

میانگین هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی آمریکا برای دانشجویان بین المللی حدود 26000 دلاره. دانشگاه های خصوصی ایالات متحده گرون تر هستن و هزینه متوسط ​​تحصیل در اون ها حدود 36000 دلار در ساله. در برخی موارد، هزینه دریافت مدرک لیسانس حتی ممکنه از 50000 دلار در سال هم برای برنامه های خاص مثل پزشکی بالاتر بره.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا با مدرک دیپلم

هزینه تحصیل در آمریکا – مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه های آمریکا طیف گسترده ای از برنامه های کارشناسی ارشد رو با بالاترین کیفیت آموزشی ارائه می دن. به همین دلیل هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا برای دانشجویان بین المللی بین 10000 تا 80000 دلار در سال متغیره.

هزینه بسته به رتبه دانشگاه، تخصص، موقعیت مکانی و بسیاری عوامل دیگه متفاوته. با این حال، ممکنه بتونید برنامه های کارشناسی ارشد با شهریه کمتر از 15000 دلار در سال هم پیدا کنید.

هزینه تحصیل در آمریکا – مقطع دکتری

دکترا در ایالات متحده آمریکا بالاترین مدرک تحصیلی ممکنه. به طور کلی، این دوره ابزارها و آموزش هایی رو برای دانشجو فراهم می کنه تا به طور حرفه ای با تحقیقات دانشگاهی درگیر بشه. مدت دوره دکترا در آمریکا بین 4 تا 6 سال (تمام وقت) است.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در آمریکا برای دانشجویان بین المللی بین 25000 تا 50000 دلار در سال در دانشگاه های دولتیه، اما در دانشگاه های خصوصی از 30000 دلار در سال شروع می شه.

هزینه تحصیل در آمریکا

بورسیه های تحصیلی آمریکا

بسیاری از دانشجویان بین المللی برای کمک به هزینه های تحصیل و/یا هزینه های زندگی، بورسیه تحصیلی و کمک های مالی پیدا می کنن. بنابراین، ما به شدت توصیه می کنیم که به دنبال بورسیه هایی باشید که مطابق با شرایط شما هستن.

برای کمک بیشتر به شما در تحقیقات تون برای پیدا کردن بورسیه مناسب و کاهش هزینه تحصیل در آمریکا ، اینجا یک لیست از معروف ترین بورسیه های تحصیلی در آمریا برای سال تحصیلی 2022-2023 رو اوردیم:

1. بورسیه های فولبرایت ایالات متحده آمریکا (Fullbright Scholarship USA): برای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می شه و هزینه تحصیل کامل، کمک هزینه زندگی، هزینه اقامت کامل، بلیط هواپیما و بیمه درمانی رو پوشش می ده.

2. بورسیه های دانشگاه استنفورد (Stanford University Scholarships): برای کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شه. شهریه کامل، کمک هزینه سفر، کمک هزینه زندگی و هزینه های تحصیلی رو شامل می شه.

3. بورسیه های دانشگاه ییل ایالات متحده آمریکا (Yale University Scholarships): برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می شه. می تونه از چند صد دلار تا بیش از 70000 دلار در سال متغیر باشه. با این حال، متوسط ​​بورسیه تحصیلی مبتنی بر نیاز دانشگاه ییل بیش از 50000 دلاره.

4. بورسیه دانشگاه نیوهیون (University of New Haven Scholarship): یک بورسیه تحصیلی با بودجه کامل برای مطالعات کارشناسی ارشد. 75 درصد از هزینه های تحصیل رو پوشش می ده.

5. بورسیه های دانشگاه ممفیس (University of Memphis Scholarships)

6. کمک هزینه تحصیلی دانشگاه مینه سوتا (University of Minnesota Fellowship): یک بورسیه تحصیلی با بودجه کامل برای تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد.

7. برنامه بورسیه بین المللی  AAUW(AAUW International Fellowship Program): یک بورسیه تحصیلی با بودجه کامل برای مطالعات کارشناسی ارشد. همچنین هزینه های شهریه، هزینه های زندگی، سفر و بیمه درمانی رو هم پوشش می ده.

8. بورسیه بنیاد ACI (ACI Foundation Scholarship): یک بورسیه تحصیلی با بودجه کامل که 18000 تا 30000 دلار در سال رو پوشش می ده. این بورسیه تنها برای تحصیلات تکمیلی و فوق لیسانس در هر رشته ای که توسط دانشگاه ارائه می شه در دسترسه.

9. بورسیه تحصیلی Onsi Sawiris (Onsi Sawiris Scholarship): یک بورسیه تحصیلی یا کمک هزینه کامل برای تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکترا. همچنین، 10000 تا 15000 دلار کمک هزینه تحصیلی ایالات متحده برای شهریه، اقامت و کتاب هم ارائه می ده.

بیشتر بخوانید: تحصیل رایگان در آمریکا

ارزان ترین دانشگاه ها برای تحصیل در آمریکا

حدود 1660 دانشگاه و کالج خصوصی در ایالات متحده آمریکا و تقریباً 1625 مؤسسه آموزشی دولتی در این کشور وجود داره. علیرغم این واقعیت که میانگین هزینه تحصیل در آمریکا حدود 30000 برای مقطع کارشناسی و 25000 برای دوره های کارشناسی ارشده، با توجه به کیفیت آموزش دریافت شده، باید بگیم که بسیاری از دانشگاه های ایالات متحده تحصیلات با کیفیت بالا و مقرون به صرفه ای ارائه می دن.

اینجا یه لیست از ارزان ترین دانشگاه ها برای تحصیل در آمریکا برای دانشجویان بین المللی با نرخ پذیرش بالا آورده شده:

دانشگاههزینه مدرک لیسانس (سالانه)هزینه کارشناسی ارشد (سالانه)
دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، لانگ بیچ17142 دلار15500 دلار
دانشگاه ایالتی موری18348 دلار14600 دلار
دانشگاه آتلانتیک18000 دلار9000 دلار
دانشگاه ایالتی کنت20799 دلار11142 دلار
دانشگاه ایلینوی غربی16700 دلار16000 دلار
دانشگاه ایالتی مونتانا28264 دلار17,688 دلار
دانشگاه دیتون44890 دلار17780 دلار
دانشگاه مرسر38746 دلار15264 دلار
دانشگاه ایالتی کلیولند16480 دلار18229 دلار
دانشگاه آلابامای جنوبی20840 دلار16244 دلار

گران ترین دانشگاه ها برای تحصیل در آمریکا

اینجا یک لیست از پرهزینه ‌ترین کالج‌ های چهار ساله در ایالات متحده، بر اساس کل هزینه سالانه، آورده شده:

دانشگاههزینه سالانه
کالج اسکریپس77696 دلار
کالج هاروی ماد77.589 دلار
دانشگاه شیکاگو77556 دلار
کالج دارتموث77131 دلار
دانشگاه کلمبیا76.920 دلار
دانشگاه پنسیلوانیا76.826 دلار
کالج امهرست76800 دلار
دانشگاه جورج تاون76.572 دلار
دانشگاه براون76.504
هزینه تحصیل در آمریکا

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی اپلای آمریکا پاییز 2023

هزینه زندگی در آمریکا برای دانشجویان بین المللی

هزینه های زندگی در آمریکا به دلیل قلمرو وسیع این کشور، تو هر قسمت بسیار متفاوته. به طور کلی، زندگی در مناطق شهری (یا نزدیک یک شهر بزرگ) گران تر از زندگی در شهرهای کوچک تر یا مناطق حومه شهره. برای اینکه تصویر واضح ‌تری از هزینه ‌های زندگی عمومی دانشجویان در ایالات متحده به شما ارائه بدیم، تخمین ‌هایی رو برای مناطق اصلی این کشور به شما ارائه می دیم.

به عنوان یک قاعده، مکان‌ هایی که در منطقه غرب میانه قرار دارن، هزینه‌ های زندگی کمتری دارن، در حالی که مکان‌ هایی که در شرق و شمال شرق هستن بالاترین هزینه ‌ها رو دارن. هزینه های زندگی بسته به عوامل زیر می تونه به طور قابل توجهی تو هر قسمت آمریکا متفاوت باشه:

  • اسکان در محوطه دانشگاه یا اجاره آپارتمان در خارج از محوطه دانشگاه
  • برنامه های غذایی، خرید خواربار شخصی یا صرف غذا بیرون از محل اقامت
  • استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا خودرو
  • مبالغ صرف شده برای سرگرمی
  • عادات خرج کردن شخصی
  • داشتن یا نداشتن شغل پاره وقت

هزینه زندگی در آمریکا – ساحل شرقی

بوستون (ماساچوست) و میامی (فلوریدا): 1500 تا 3000 دلار در ماه

آتلانتا (جورجیا): 1200 تا 2200 دلار در ماه

فیلادلفیا (پنسیلوانیا): 800 تا 1300 دلار در ماه

واشنگتن دی سی و شهر نیویورک: 1700 تا 3000 دلار در ماه

هزینه زندگی در آمریکا – ساحل غربی

لس آنجلس (کالیفرنیا): 1500 تا 2500 دلار در ماه

سانفرانسیسکو (کالیفرنیا): 2200 تا 4000 دلار در ماه

سن دیگو (کالیفرنیا): 1400 تا 2400 دلار در ماه

هزینه زندگی در آمریکا – مرکز

نیواورلئان (لوئیزیانا): 1100 تا 2000 دلار در ماه

سیاتل (واشنگتن): 1500 تا 2500 دلار در ماه

هزینه زندگی در آمریکا – شمال مرکزی

شیکاگو (ایلینوی): 1300 تا 2500 دلار در ماه

دیترویت (میشیگان): 1000 تا 1800 دلار در ماه

هزینه زندگی در آمریکا – جنوب

دالاس (تگزاس) و هیوستون (تگزاس): 1000 تا 2000 دلار در ماه

برای اطلاع از هزینه ‌های سالانه دقیق ‌تر، همیشه می ‌تونید با دانشگاهی که قصد تحصیل در اون رو دارید تماس بگیرید و ازشون راهنمایی بخواید.

هزینه های مسکن در آمریکا

در ایالات متحده، هزینه های مسکن هم به همون اندازه هزینه های زندگی عمومی متفاوته. متوسط هزینه ​​​​آپارتمان نشینی می تونه از 600 دلار شروع شه (بیشتر آپارتمان های یک خوابه در مناطق روستایی) و تا 3000 دلار یا بیشتر (مثلا آپارتمان 1 خوابه در بوستون) افزایش پیدا کنه.

اجاره مسکن خارج از محوطه دانشگاه در آمریکا ممکنه ارزان تر از زندگی در محوطه دانشگاه باشه – 450 دلار در ماه برای اتاق های مشترک. اما فاصله تا دانشگاه و این واقعیت رو در نظر بگیرید که ممکنه نیاز به رفت و آمد روزانه داشته باشید.

میانگین هزینه های خوابگاه و غذا در دانشگاه ها عبارتند از:

9800  دلار آمریکا / سال تحصیلی در کالج های دولتی چهار ساله

11100 دلار آمریکا / سال تحصیلی در کالج های خصوصی چهار ساله

هزینه تحصیل در آمریکا

هزینه های قبوض

هزینه درخواستی برای مسکن، ممکنه شامل خدمات آب و برق و غیره نباشه، بنابراین قبل از امضای قرارداد حتما باید این مورد رو بررسی کنید. در ادامه برخی از متداول ترین هزینه های قبوض مختلف آورده شده:

برق: 50 تا 100 دلار در ماه. بستگی به اندازه آپارتمان شما داره. اگه گرمایش شما برقی باشه، هزینه کلی ممکنه تا 150 دلار در ماه افزایش پیدا کنه.

گرمایش: 50 تا 100 دلار در ماه

اینترنت: 45 تا 50 دلار در ماه

اشتراک تلفن: 50 دلار در ماه

آب، فاضلاب و زباله : صاحبخانه معمولا این هزینه ها رو پوشش می ده، اما اگه شما مجبور به پرداخت باشید، هزینه 50 تا 75 دلار در هر سه ماه خواهد بود.

هزینه غذا در آمریکا

برای یک نفر، هزینه مواد غذایی در آمریکا 400 تا 600 دلار در ماهه. این بستگی به عادات غذایی شما داره و اینکه چند وعده غذایی همراه با محل اقامت شما تون در دانشگاه دریافت می کنید. برای خرید ارزان تر به دنبال برخی سوپرمارکت ‌های بزرگ مثل Walmart، Target، Costco، Trader Joe’s باشید.

اگه تو خوابگاه دانشجویی زندگی می کنید، می تونید برنامه های غذایی محوطه دانشگاه رو انتخاب کنید، که برایش باید حدود 250 دلار در ماه بپردازید.

هزینه حمل و نقل در آمریکا

هزینه کارت حمل و نقل عمومی ماهیانه بین 45 تا 100 دلاره (برخی از دانشگاه ها برای دانشجویان ارائه تخفیف می دن، اما نه همه). به عنوان مثال، در سینسیناتی، هزینه کارت کرایه مترو برای دانشجویان 53 دلار آمریکا در هر ترمه. در نشویل، هزینه کارت حمل و نقل عمومی ماهانه 44 دلاره.

بزرگ ترین هزینه حمل و نقل احتمالاً پرواز از و به کشور خودتون خواهد بود. سعی کنید سفرهای تعطیلات به مقاصد توریستی محبوب و تعطیلات آخر هفته در ایالات متحده رو هم در نظر بگیرید. بسته به موقعیت مکانی و مقصد، ممکنه تا 500 دلار در هر سفر هزینه کنید.

هزینه تحصیل در آمریکا – سایر هزینه ها

کتاب و سایر مواد مطالعه: 400 – 1000 دلار آمریکا / سال تحصیلی

بیمه درمانی: 700 تا 1100 دلار آمریکا

سعی کنید برای سایر هزینه های شخصی یا غیرمنتظره هم بودجه سالانه داشته باشید. 2000 دلار شروع خوبیه. همچنین می ‌تونید از یه ابزار رایگان مثل ماشین حساب بودجه دانشجویی برای پیگیری وضعیت مالی خودتون استفاده کنید.

هزینه تحصیل در آمریکا

کلام آخر

می دونیم که هزینه تحصیل در آمریکا یکی از مهم ترین مسائل برای دانشجویان بین المللیه، بنابراین سعی کردیم این راهنمای جامع هزینه های تحصیل در آمریکا رو با این هدف برای شما عزیزان را ایجاد کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب درک بهتری از هزینه های تحصیل در ایالات متحده داشته باشید. شما با کمک و راهنمایی مناسب، می تونید در بهترین دانشگاه های آمریکا ثبت نام کنید و در عین حال در حد توان مالی خودتون برای تحصیل هزینه کنید.

ما در اپلای فور فری به دانش‌ آموزان و دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در آمریکا رو دارن کمک می کنیم. بنابراین اگه می خواید در ایالات متحده آمریکا تحصیل کنید، اپلای فور فری می تونه به شما تو تمام مراحل فرآیند درخواست و اپلای کمک کنه.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها