مقالات

راهنمای جامع ویزای تحصیلی آمریکا – بخش اول

ویزای دانشجویی آمریکا

می دونستید که سالانه هزاران دانشجوی ایرانی در آمریکا تحصیل می کنن؟ در واقع، در چند سال گذشته، تعداد دانشجویان ایرانی که برای ویزای تحصیلی آمریکا اقدام کرده و مشغول به تحصیل در کالج‌ ها و دانشگاه ‌های آمریکا میشن به ‌طور پیوسته افزایش داشته، به‌طوری که ایران اکنون در میان ۲۵ کشور اول مبدا دانشجویان بین ‌المللی، رتبه ۲۲ رو داره.

ایالات متحده با هزاران برنامه دانشگاهی، مؤسسات در سطح جهانی و انعطاف پذیری بی بدیل، فرصت های فراوانی برای تحصیلات عالی ارائه می ده که در هیچ کجای دنیا پیدا نخواهید کرد!

انواع ویزای دانشجویی امریکا

نوع ویزاشرح
ویزای دانشجویی F-1برای تحصیل در یک کالج یا دانشگاه معتبر ایالات متحده یا تحصیل زبان انگلیسی در یک موسسه آموزش زبان انگلیسی در امریکا
ویزای J Exchangeبرای شرکت در یک برنامه مبادله، از جمله تحصیل در دبیرستان و دانشگاه
ویزای دانشجویی Mبرای تحصیل یا آموزش غیر آکادمیک یا حرفه ای در ایالات متحده

ویزای دانشجویی F1

اکثر دانشجویانی که مایل به ادامه تحصیل در آمریکا هستن ویزای دانشجویی  F-1 رو انتخاب می کنن. اگه بخوایم خیلی خلاصه در مورد مراحل اپلای این ویزای دانشحویی امریکا توضیح بدیم باید بگیم که سه مرحله اصلی تو این فرایند وجد داره که عبارتند از:

مرحله 1 – پرداخت هزینه SEVIS و گرفتن فرم I-20بعد از اینکه هزینه SEVIS رو پرداخت کردید، یک فرم I-20 از مدرسه یا کالج جدیدتون تو امریکا به شما داده می شه. فرم رو باید به درستی پر کنید و برای مصاحبه F-1 همراه خودتون داشته باشید.
مرحله 2 – پرداخت هزینه ویزا و تکمیل فرم ویزای امریکاهزینه ویزا رو تو بانک تعیین شده پرداخت کنید و فرم ویزا رو دریافت کنید. فرم رو به درستی پر کنید و برای مصاحبه ویزای امریکا همراه خودتون داشته باشید.
مرحله 3 – مصاحبه ویزایک مصاحبه ویزا با سفارت ایالات متحده برنامه ریزی کنید. زمان انتظار ممکنه بسته به نوع ویزا متفاوت باشه. پس از اینکه مصاحبه تون رو با موفقیت انجام دادید، ویزای دانشجویی امریکا رو 120 روز قبل از شروع دوره آموزشی دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا برای ایرانیان

هزینه ویزای تحصیلی امریکا

به عنوان یک متقاضی از خارج از ایالات متحده، باید 160 دلار آمریکا به عنوان هزینه اپلای ویزای امریکا بپردازید.

کی باید برای ویزای تحصیلی آمریکا اقدام کنم؟

 باید در اسرع وقت و هر چه زودتر درخواست ویزای تحصیلی آمریکا رو ارائه بدید. به طور کلی، به محض اینکه تصمیم گرفتید که می خواید تو کدوم مدرسه یا دانشگاه تحصیل کنید و فرم رسمی I-20 رو دریافت کردید که نشان دهنده پذیرش تحصیلی در اون موسسه هست باید برای ویزای دانشجویی آمریکا اقدام کنید. در صورتی که توسط یک برنامه تبادل (exchange program) اقدام کردید، باید فرم DS-2019 رو از آژانس حامی خودتون دریافت کنید که نشون می ده به جای دریافت فرم I-20 از دانشگاه خودتون، در برنامه اسپانسرتون شرکت می کنید، و طبیعتا DS-2019 فرمی هست که شما باید ازش تو اپلای ویزای تحصیلی آمریکا استفاده کنید.

طبق مقررات ویزای ایالات متحده، ویزا رو نمی شه زودتر از 120 روز قبل از تاریخ شروع برنامه تحصیلی مشخص شده در فرم I-20 یا DS-2019 شما صادر کرد – با این حال، شما حتما به محض دریافت فرم I-20 یا DS-2019 برای ویزای دانشجویی آمریکا اقدام کنید. در صورتی  که فرآیند ویزا رو زودتر از 120 روز قبل از شروع برنامه تحصیلی تون تو ایالات متحده تکمیل کنید، کنسولگری یا سفارت ایالات متحده ویزای شما رو نگه می داره و پس از رسیدن به تاریخ 120 روزه، ویزای تحصیلی آمریکا رو برای شما صادر می کنه.

برای اپلای ویزای آمریکا به کجا باید مراجعه کنم؟ فرآیند چطوریه؟

به طور معمول دانشجویان متقاضی ویزای تحصیلی آمریکا، در سفارت یا کنسولگری ایالات متحده در کشور خودشون یا کشور محل اقامت شون درخواست می دن. اما چون در حال حاضر سفارت یا کنسولگری ایالات متحده در ایران وجود نداره، امکان درخواست ویزای آمریکا هم در داخل ایران وجود نداره. توصیه می شه دانشجویان و دانش پژوهان ایرانی به کنسولگری مراجعه کنن که افسران کنسولی فارسی زبان آشنا به نظام آموزشی و اسناد ایران رو داشته باشه. چنین کنسولگری در حال حاضر شامل کنسولگری های ایالات متحده در آنکارا در ترکیه، ایروان در ارمنستان و دبی در امارات متحده عربی می شه.

به طور کلی، شما باید برای مصاحبه ویزای آمریکا در یک دفتر کنسولی ایالات متحده در کشور محل اقامت دائم خودتون وقت بگیرید، هزینه درخواست رو بپردازید و سپس فرم های تکمیل شده درخواست ویزا و اطلاعات کمک کننده رو همراه خودتون به جلسه مصاحبه ببرید. با این حال، رویه های درخواست ویزای دانشجویی آمریکا، در دفاتر کنسولی مختلف متفاوته، بنابراین برای کسب اطلاعات دقیق باید با این مراکز تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: ویزای همراه امریکا 2022

آماده شدن برای مصاحبه ویزای آمریکا

آماده شدن برای مصاحبه ویزای دانشجویی آمریکا

قبل از مصاحبه ویزای تحصیلی آمریکا، در حال حاضر باید برای درخواست ویزا، درخواست آنلاین ویزای غیر مهاجرتی، یعنی فرم DS-160 رو تکمیل کنید. درخواست باید به طور کامل به زبان انگلیسی تکمیل بشه و با نام شما همونطور که در گذرنامه و سایر اسناد رسمی به زبان انگلیسی شما ظاهر می شه، امضا بشه. حتما به تمام سوالات فرم ها پاسخ بدید وگرنه پذیرفته نمی شید.

مدارک ویزای تحصیلی امریکا

I-20 یا DS-2019. این فرمیه  که از دانشگاه خودتون یا آژانس حامی تون دریافت کردید و پذیرش شما رو در برنامه های تحصیلی اون ها تایید می کنه. در صورتی که فرم I-20 رو دارید، حتماً صفحات 2 و 5 رو پر کنید، صفحه 2 رو امضا کنید و قبل از اینکه فرم رو برای مصاحبه ویزای دانشجویی آمریکا ببرید، بررسی کنید که تاریخ ورود شما حتما هنوز جاری باشه. در صورتی که فرم DS-2019 رو دارید که پذیرش در برنامه بازدیدکننده تبادلی رو مستند می کنه، حتما صفحه 2 رو بخونید، تاریخ ورود رو بررسی کنید و پایین صفحه 1 رو امضا کنید.

گذرنامه. اطمینان حاصل کنید که گذرنامه تون تا حداقل شش ماه پس از تاریخ ورود برنامه ریزی شده شما به ایالات متحده اعتبار داره. این یک الزام واجب برای صدور ویزای آمریکاست. بدیهیه که زمان اعتبار گذرنامه تون هر چی طولانی‌ تر باشه بهتره. در صورتی که گذرنامه شما منقضی بشه و به کشورتون برگردید، باید گذرنامه خودتون رو تمدید کنید و قبل از ورود مجدد به ایالات متحده دوباره برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا درخواست بدید.

رسید پرداخت هزینه ها. شما باید هزینه درخواست ویزا و هزینه SEVIS و احتمالاً هزینه های اضافی رو قبل از زمان مصاحبه ویزای دانشجویی آمریکا بپردازید.

عکس. بهتره که این عکس توسط یک عکاس به طور مشخص به عنوان یک عکس گذرنامه گرفته بشه چون الزامات قالب بندی بسیار خاصی وجود داره (در ادامه توضیح داده شده).

همچنین باید مدارک کمکی (که در ادامه توضیح داده شده) رو هم به همراه داشته باشید تا پرونده تون رو با اسناد کافی به افسر ویزایی که باید با ویزای دانشجویی شما موافقت کنه ارائه بدید.

شرایط لازم برای عکس ویزای آمریکا چیه؟

عکس ویزای شما باید ظرف حداکثر شش ماه قبل از درخواست ویزای تحصیلی آمریکا گرفته شده باشه. باید 2 اینچ مربع (50 میلی متر در اندازه گیری متریک) باشه و باید الزامات قالب عکس برای ویزای آمریکا رو برآورده کنه.

معیارهای اصلی برای اعطای ویزای دانشجویی آمریکا

برای اعطای ویزای تحصیلی کانادا، افسر باید متقاعد بشه که متقاضی با هدف اصلی دانشجو بودن به ایالات متحده می ره، که واجد شرایط ویزای دانشجویی درخواست شده، مربوط به برنامه تحصیلی که در نظر داره هست. برای شرکت تو این برنامه و تکمیل کردنش بودجه کافی داره و فقط مدت زمانی که طول می کشه تا برنامه تحصیلی خودش رو تکمیل کنه تو ایالات متحده می مونه.

چطور نشون بدم که واقعاً قصد تحصیل دارم و واجد شرایط ویزای دانشجویی آمریکا هستم؟

وظیفه افسر کنسول گری این نیست که دانشگاه آمریکایی که شما رو پذیرفته به چالش بکشه – این واقعیت که شما فرم I-20 رو دریافت کردید تا حد زیادی به خودی خود نشون می ده که شما از نظر علمی واجد شرایط هستید. با این حال، افسر سفارت یا کنسول گری باید بررسی کنه که فرم I-20 بر اساس اسناد جعلی یا اشتباه صادر نشده باشه. بنابراین، خوبه ریز نمرات دوره های تحصیلی گذشته خودتون و گزارش نمرات آزمون هاتون رو (به همراه ترجمه های انگلیسی و محضری اون ها) برای مستندسازی بیشتر سوابق تحصلی تون همراه داشته باشید. همچنین باید انتظار داشته باشید که از شما خواسته بشه به طور خلاصه در مورد برنامه های تحصیلی خودتون توضیح بدید.

ویزای دانشجویی آمریکا

بخشی از آمادگی تحصیلی، داشتن مهارت کافی در زبان انگلیسیه که برای شرکت در برنامه تحصیلی برنامه ریزی شده خودتون بهش نیاز دارید. در صورتی که پذیرش مشروط دریافت کردید یا برای تحصیل زبان انگلیسی به ایالات متحده سفر می کنید، بدیهیه که شرایط لازم برای تسلط به زبان انگلیسی کمتر خواهد بود. بسیاری از افسران کنسول گری زبان های دیگه رو به خوبی صحبت می کنن و می فهمن، و در صورت نیاز یک مترجم هم ارائه می شه – اما توجه داشته باشید که اگه می تونید به نفع شماست که به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید. در صورتی که برنامه تحصیلی شما مستلزم تسلط به زبان انگلیسی باشه، افسر کنسول گری احتمالاً مصاحبه ویزای تحصیلی امریکا رو به زبان انگلیسی انجام می ده و همچنین ممکنه از شما بخواد که اطلاعات رو به زبان انگلیسی بخونید یا دوباره بیان کنید.

شانس گرفتن ویزای تحصیلی امریکا

محدودیتی برای دانشجویان ایرانی برای گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا وجود نداره و دانشجویان ایرانی و چینی و چند کشور دیگه تحت یک استثنای منافع ملی  (NIE) می تونن برای دریافت ویزای معتبر F-1 و M-1  به قصد شروع یا ادامه برنامه تحصیلی شون تو آمریکا اقدام کن. در نتیجه شانس گرفتن ویزای تحصیلی امریکا برای دانشجویان ایرانی هم کاملا وجود داره و دانشجویان ایرانی زیادی هر ساله تو ایالات متحده تحصیل می کنن.

ادامه راهنما در بخش دوم

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها