مقالات

اپلای کارشناسی آمریکا – راهنمای سال 2022

اپلای کارشناسی آمریکا

تحصیل در دوره کارشناسی در امریکا

ایالات متحده یک کشور با تجربه جوان دموکراسی و عشق ملی مشترک به غذاهای سرخ شده، با ویژگی های منحصر به فردی مثل تولید برخی از فیلم ها و برنامه های تلویزیونی مورد علاقه همه مردم دنیاست. هر ساله دانشجویان بسیار زیادی از سراسر جهان برای اپلای کارشناسی آمریکا اقدام می کنند.

ایالات متحده یک کشور پهناوره که هر ایالتش دارای تاریخ خاص خودشه. وقتی از یک سمت ایالات متحده به سمت دیگه می رید، انگار از یه سیاره به سیاره دیگه رفتید!

دانشجویان بین المللی از سراسر جهان به دنبال تحصیل در دوره لیسانس در ایالات متحده هستن. اپلای کارشناسی آمریکا، شما رو با برترین و بزرگ ترین دانشگاه های جهان مرتبط می کنه؛ دانشگاه هایی که هر ساله آماده پذیرایی از دانشجویانی مثل شما هستن.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا برای ایرانیان

چرا تحصیل دوره کارشناسی در آمریکا؟

می دونید چرا همه دلشون می خواد دوره کارشناسی رو تو یکی از دانشگاه های امریکا بگذرونن؟

1. دانشگاه های آمریکا بی رقیب هستن

وقتی به دانشگاه های ایالات متحده فکر می کنید، ممکنه هاروارد، استنفورد، ییل یا MIT به ذهنتون خطور کنه. اما اینها فقط نوک کوه یخ هستن. بیش از 150 دانشگاه و کالج آمریکایی وجود داره که جایگاه خودشون رو تو رتبه بندی بین المللی ایجاد شده توسط Times Higher Education، TopUniversities و سایرین به دست آوردن.

برای کسانی که به تعالی علمی علاقه مند هستن، اپلای کارشناسی در آمریکا باید در بالای لیست اولویت ها باشه. تو آمریکا یه چیزی برای یاد گرفتن برای همه وجود داره و تقریبا می تونید تو هر تخصص (یا رشته ای) که فکرش رو بکنید تحصیل کنید.

2. شهریه مناسب برای بودجه های مختلف

سیستم آموزش عالی در ایالات متحده به دلیل شهریه های بالا و بدهی دانشجویان ملی حتی بالاتر از اون بدنامه. با این حال، اگه فکر کنید تحصیل در دوره کارشناسی در یک دانشگاه آمریکایی همیشه گرونه، اشتباه می کنید.

با یک جستجوی ساده، می تونید چندین دوره آموزشی مقرون به صرفه با شهریه سالانه 5000 دلار آمریکا یا کمتر رو پیدا کنید. البته در نقطه مقابلش، می تونید برنامه های تحصیلی در دانشگاه های آیوی لیگ رو ببینید که به راحتی به بیش از 50000 دلار در سال می رسن.

3. انعطاف پذیری تحصیلی

انعطاف پذیری موجود برای دانشجویان برای تحصیل و اپلای کارشناسی آمریکا در بسیاری از کشورهای دیگه رایج نیست. در بیشتر موارد، تا سال دوم تحصیلی نیازی به اعلام رشته ندارید. به خاطر داشته باشید که گرفتن مدرک کارشناسی (لیسانس) در آمریکا معمولا 4 سال طول می کشه.

این انعطاف پذیری چه نتیجه ای داره؟ نتیجه اینه که می تونید موضوعات و کلاس های مختلف رو تو طول تحصیل دوره کارشناسی آمریکا امتحان کنید، ببینید به چه چیزهایی بیشتر علاقه دارید، متوجه بشید که روی چه مواردی نمی خواید تمرکز کنید و سپس تصمیم نهایی تون رو بگیرید.

تحصیل در مقطع کارشناسی در آمریکا

4. زندگی دانشجویی و تجربیات درون دانشگاهی منحصر به فرد

اگرچه اکثر فیلم ‌های هالیوودی در مورد بسیاری موارد اغراق می‌کنن، اما تصور نکنید که هیچ حقیقتی در پس زندگی دانشجویی در دانشگاه های آمریکا وجود نداره. زندگی دانشجویی، به خصوص در مقطع کارشناسی در آمریکا معمولا بسیار پر جنب و جوش و هیجان انگیزه.

اگه مهمونی و این جور مسائل مورد علاقه شما نیست، نگران نباشید. می‌تونید ورزش کنید یا تو فعالیت های مختلف (مثلا نمایش یا موسیقی) ثبت ‌نام کنید یا داوطلب بشید و در طول تحصیل کارشناسی در آمریکا از یه هدف حمایت کنید که برای شما اهمیت داره.

5. سفر و کشف مناظر شگفت انگیز و جاذبه های گردشگری

در حین زندگی و تحصیل در ایالات متحده، فرصتی برای دیدن برخی از چشم گیرترین و زیباترین جاذبه های طبیعی و ساخت بشر در جهان به شما ارائه می شه.

از پارک ملی یلوستون تا گراند کنیون، از مجسمه آزادی تا پل گلدن گیت، از یادبود ملی کوه راشمور تا جزیره آلکاتراز – بسیاری از مناظر و سازه‌ های منحصر به ‌فرد آمریکا آماده استقبال از شما هستن.

تجربه تحصیل در آمریکا

سیستم دانشگاهی آمریکا به دلیل غیر رسمی تر بودن نسبت به کشورهای دیگه شهرت داره و دانشجویان در سطح کارشناسی و لیسانس هم از لحاظ حضور، الزامات دوره و تکالیف از انعطاف پذیری بالایی برخوردارن.

با این حال، دانشجویان هنوز باید قوانین کلاسی رو که توسط اساتیدشون تعیین می‌ شن، رعایت کنن و بدونن که انتظارات موجود در هر دوره چیه.

به طور کلی، دوره‌ های لیسانس در امریکا، کلاس ‌هایی به سبک سمینار مبتنی بر بحث هستن، که در اون ها گروه کوچک ‌تری از دانش‌ آموزان در حال بحث یا پرسش درباره موضوعات مختلفن. همچنین کلاس های معمولی به سبک سخنرانی رو هم خواهید دید، به ویژه برای موضوعاتی که دانشجویان زیادی دارن (علوم رایانه، پزشکی، تجارت و غیره). نحوه ساختار دوره های کارشناسی آمریکا واقعاً به محتوا یا موضوع تدریس شده بستگی دارد.

نحوه اپلای کارشناسی آمریکا

هر دانشگاه در ایالات متحده سیستم خاص خودش رو تو وب سایت خودش داره که به دانشجویان احتمالی اجازه می ده برای برنامه های تحصیلی خودشون اپلای کرده و ثبت نام کنن. بنابراین، بعد از اینکه دانشگاه مورد نظر خودتون رو انتخاب کردید، باید فرایند اپلای دوره کارشناسی در آمریکا رو بر اساس خواسته های اون مرکز آموزشی پیش ببرید و مدارک مورد نیاز رو ارسال کنید.

مدارک لازم برای اپلای کارشناسی امریکا

در ادامه به برخی از الزامات و مدارک اساسی برای اپلای کارشناسی آمریکا که تو هر برنامه ای بهشون نیاز دارید اشاره می کنیم:

  • اسکن دیپلم شما
  • کارنامه / سوابق دوره های قبلی شما
  • اسکن پاسپورت شما
  • CV یا رزومه تحصیلی
  • نمرات آزمون ها (از جمله زبان انگلیسی)
  • مدرک تامین یا کمک مالی
  • توصیه نامه (بین 2 تا 3 عدد)
  • نمونه کارها و/یا نگارش ها
لیسانس در آمریکا

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی آمریکا

راه های اطمینان از واجد شرایط بودن برای یک دانشگاه آمریکایی

دوره های آمادگی بگذرونید

این نوع دوره‌ها به دانشجویان متقاضی اپلای کارشناسی آمریکا کمک می‌کنن تا قبل از شروع دوره کارشناسی یا سایر برنامه‌های تحصیلات تکمیلی، تقویت آموزشی بیشتری کسب کنن.

زبان انگلیسی تون رو با یک دوره آمادگی تقویت کنید

اگه تو یک برنامه تحصیلی کارشناسی در ایالات متحده شرکت می کنید، باید ثابت کنید که مهارت های زبانی شما برای شرکت در کلاس ها و درک سخنرانی ها به اندازه کافی خوب هست. این دوره ها همچنین شما رو برای هر یک از آزمون های زبان انگلیسی مورد نیاز دانشگاه ها هم آماده می کنن.

آزمون های زبان انگلیسی اپلای کارشناسی آمریکا

برای درخواست تحصیل در ایالات متحده، باید مدرکی ارائه بدید که در حد مناسب بودن مهارت زبان انگلیسی شما رو ثابت می کنه.

مدارک مورد قبول توسط دانشگاه های آمریکا عبارتند از:

  • PTE آکادمیک
  • تافل
  • آیلتس
  • C1 Advanced یا C2 Proficiency

با این حال، همیشه باید وب سایت دانشگاه مورد نظرتون رو بررسی کنید تا مطمئن شید که الزامات دقیق برای اپلای کارشناسی آمریکا چیه.

دوره کارشناسی در آمریکا چند سال طول میکشه؟

در اروپا، گرفتن مدرک لیسانس سه سال طول می کشه (180 واحد ECTS). با این حال، در ایالات متحده چهار سال (حداقل 120 واحد در ایالات متحده) برای تکمیل مدرک کارشناسی لازمه.

دلیل این امر اینه که تو دانشگاه های آمریکا یه برنامه درسی پایه رو هم در کنار مطالعات اصلی و فرعی خودتون دارید. این برنامه درسی پایه از موضوعات عمومی مانند ریاضیات و انگلیسی تشکیل شده و شما در درجه اول این دروس رو در سال اول تحصیل کارشناسی در آمریکا می گذرونید.

گذروندن این دروس برای دانشجویان ایرانی ممکنه گاهی اوقات آسون باشه، چون ما قبلاً بسیاری از این درس ‌ها رو تو دبیرستان گذروندیم. البته به شرط اینکه برای اپلای کارشناسی آمریکا و تحصیل در این کشور مهارت زبانی کافی رو داشته باشید.

بیشتر بخوانید: ویزای همراه آمریکا

هزینه تحصیل در دوره کارشناسی در آمریکا

شاید بشه گفت یکی از معایب تحصیل در ایالات متحده هزینه های تحصیلیه که در برخی موارد بالاترین هزینه ها در جهانه. هزینه تحصیل از حدود 9000 دلار در سال در کالج های اجتماعی (Community College) تا بیش از 50000 دلار در سال در برخی از دانشگاه های دارای رتبه بالاتر متغیره. دانشگاه های دولتی در ایالات متحده در حال حاضر حدود 25500 دلار در سال شهریه دریافت می کنن.

انتخاب دانشگاه در امریگا

انتخاب دانشگاه برای اپلای کارشناسی آمریکا

هیچ دانشگاهی برای همه مناسب نیست. اگه می خواید هزینه های خودتون رو کاهش بدید، توصیه می کنیم از شهرهای بزرگ و مقاصد اصلی مثل نیویورک، لس آنجلس و سانفرانسیسکو اجتناب کنید. اپلای کارشناسی آمریکا در این مکان ها بسیار گرون تر و رقابتی تر از شهرهای کوچک تر و کمتر شناخته شدست.

در صورتی که دانشگاهی که انتخاب می کنید، دانشجویان کمی از کشور شما داشته باشه، شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی خواهید داشت چون اکثر دانشگاه های آمریکا به داشتن یه ترکیب ملیتی مناسب و متعادل اهمیت می دن.

در صورتی که قصد دارید در ایالات متحده کار کنید، بهتره برای اپلای کارشناسی آمریکا یک دانشگاه با محوطه بزرگ و امکانات و سرویس های مختلف رو انتخاب کنید چون ویزای دانشجویی آمریکا معمولاً شما رو به کار در محوطه دانشگاه محدود می کنه.

کلام آخر در مورد اپلای کارشناسی آمریکا

اپلای کارشناسی آمریکا می تونه هم یه راه عالی برای ادامه تحصیلات تکمیلی شما باشه و هم به عنوان یک راه ورود مطمئن برای شما به ایالات متحده عمل کنه تا بتونید در صورت تمایل به قدم های آتی درباره کار و اقامت در آمریکا فکر کنید.

مجموعه اپلای فور فری تو این مسیر آماده مشاوره و خدمت رسانی به شما عزیزانه. کارشناسان ما افرادی هستن که قبلا خودشون مسیر اپلای کارشناسی آمریکا رو طی کردن و می تونن شما رو هم برای موفقیت تو این مسیر همراهی کنن. پس فرصت رو برای مشاوره از دست ندید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Parisa
Parisa
2 سال قبل

من درمورد اپلای کارشناسی به آمریکا خیلی تحقیق و سرچ میکنم و باید بگم که این مطالبوت وااااقعا کامل بود، چون به نکاتی اشاره شده بود که من جای دیگه ندیده بودم تا حالا.
خیلی دوست دارم که در آینده ی نزدیک حتما ازتون یه مشاوره بگیرم.
خیلی ممنونم بازم