مقالات

راهنمای ویزای تحصیلی آمریکا – بخش دوم

اپلای و درخواست ویزای دانشجویی آمریکا

راهنمای ویزای تحصیلی آمریکا – بخش اول

تو بخش اول راهنمای جامع اپلای ویزای تحصیلی آمریکا، بیشتر به کلیات و مباحت عمومی تر و پایه در این مورد پرداختیم. تو این بخش می خوایم یک کم بیشتر در مورد جزئیات، شرایط خاص و سوالات رایج در مورد ویزای دانشجویی امریکا با هم صحبت کنیم.

یادتون باشه کارشناسان اپلای فور فری آماده به اشتراک گذاشتن تجربیات خودشون و ارائه پیشنهادات شخصی سازی شده در مورد شخص شما برای تسهیل فرایند درخواست ویزای آمریکا هستن. کافیه به صفحه مشاوره تخصصی ویزای امریکا سر بزنید.

اثبات بودجه کافی برای تکمیل برنامه تحصیلی

باید نشون بدید که شما (یا حامیان مالی شما، در صورتی که شخص دیگه ای به شما کمک مالی می کنه) پول کافی برای تأمین مالی برنامه تحصیلی تون در ایالات متحده رو دارید. قانون اینه که باید مستند کنید که کل مبلغ مورد نیاز برای تامین هزینه هاتون (شامل هزینه های شهریه و زندگی و همچنین هزینه های حمل و نقل و سایر هزینه ها) برای سال اول تحصیل تون در دسترس خواهد بود و می تونید توضیح بدید که چطور مابقی بودجه رو تامین می کنید که برای این کار هم نشون دادن وجوه مورد انتظار کافی از منابع قابل اعتماد ضروریه. (متقاضیان برای ویزای M-1 باید به طور کامل بودجه رو برای کل دوره تحصیلی برنامه ریزی شده شون مستند کنن.) افسر کنسول گری ممکنه درخواست ارائه فرم “سوگندنامه حمایت (affidavit of support)” رو داشته باشه که تضمین می کنه وجوه توسط حامی شما برای تامین نیازهای شما در طول اقامت تون در ایالات متحده در دسترس خواهد بود.

در صورتی که اعضای خانواده تون رو با خودتون به ایالات متحده می برید، از شما انتظار می روه که داشتن بودجه کافی برای تامین نیازهای اون ها رو هم اثبات کنید (به یاد داشته باشید که وابستگان دانش آموزان و دانشجویان به هیچ وجه مجاز به انجام کار با حقوق در ایالات متحده نیستن). در صورتی هم که اعضای خانواده تون که به شما وابسته هستن تو کشور خودتون باقی می مونن، افسر کنسولگری می خواد بدونه که در حین تحصیل شما اون ها چطور حمایت می شن.

معمولاً ضروری ‌ترین مدارک اضافی برای پشتیبانی از پرونده شما شامل این موارد می شه: دفاتر یا صورت‌ های بانکی اصلی که حداقل سه ماه از تراکنش ‌ها رو پوشش می ‌دن؛ اطلاعات بانک در مورد طول مدت حساب و میانگین مانده حساب؛ فرم های مالیاتی که درآمد سالانه رو نشون می دن. اثبات سایر دارایی ها مانند مالکیت یک کسب و کار (مجوز کسب و کار)، ملک، سهام و غیره؛ و/یا اسنادی که نشون می ده بورسیه تحصیلی به شما اعطا شده.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا برای ایرانیان

من به دلایل مذهبی چادر / حاجب می پوشم. آیا این امکان برای عکس ویزا وجود داره؟

در بیشتر موارد، سر شما باید بدون پوشش باشه. با این حال پوشیدن سر که معمولاً به دلایل مذهبی باشه به طور کلی قابل قبوله. اما اگه پوشیدن سر به دلایل دیگه ای باشه، قابل قبول نیست. تمام صورت شما باید قابل مشاهده باشه و پوشش سر نباید هیچ سایه ای روی صورت شما ایجاد کنه.

حجابی که تمام یا قسمت های قابل توجهی از صورت رو بپوشونه قابل قبول نیست چون هویت فرد باید مشخص باشه.

تصویر فرم اپلای ویزای آمریکا

چه نوع اسنادی ثابت می کنن که من پس از پایان برنامه تحصیلی در آمریکا متحده به کشور خودم باز خواهم گشت؟

شرایط برای هر پرونده یا کیس اقدام برای ویزای دانشجویی امریکا متفاوته و شما باید به دقت به این مسئله فکر کنید که چه چیزی به بهترین وجه تعهد شما به بازگشت به کشور خودتون رو نشون می ده. صد در صد تو این مسیر مشاوره با افرادی که قبلا این مسیر رو طی کردن و موفق شدن و می تونن به شما به صورت شخصی سازی شده مشاوره ویزای امریکا رو بدن می تونه خیلی شما رو جلو بندازه و کمک تون کنه.

برخی از اسنادی که معمولاً برای این منظور مفید هستن شامل اسنادی می ‌شن که ثابت می ‌کنن شما یا افراد خانواده تون داری یک کسب ‌و کار تاسیس شده یا صاحب خانه هستید؛ مدارک تحصیلی از موسسات آموزشی داخل کشور؛ نامه های مرجع از شخصی که تو یه موقعیت مسئولیت پذیرانه نسبت به شما قرار داره (مثل یک استاد یا معلم) که در مورد مشارکت های شما و تعهدتون به جامعه تون توضیح می ده؛ اسناد مربوط به مالکیت زمین؛ گذرنامه منقضی شده که نشون می ده شما به خارج از کشور سفر کردید و دوباره به کشورتون برگشتید.

مدارک مربوط به خواهر و برادرهایی که قبلا در خارج از کشور تحصیل کردن و به کشورشون برگشتن (مدارک تحصیلی شون، نامه های کارفرماهاشون یا پاسپورت فعلی اون ها و غیره)؛ نامه از کارفرمای فعلی شما مبنی بر اینکه مطالعات برنامه ریزی شده شما برای کارتون مفید خواهد بود. نامه ای از یک شرکت مبنی بر اینکه شما پس از بازگشت برای یک موقعیت شغلی مشخص استخدام خواهید شد. و/یا نامه ای از یک شرکت مبنی بر اینکه هنگام بازگشت تون برای استخدام در نظر گرفته می شید و این که این شرکت یا کسب و کار به کارمندانی با تحصیلات در امریکا نیاز داره.

مصاحبه ویزای دانشجویی آمریکا چقدر طول می کشه؟

زمان یک افسر سفارت یا کنسول گری برای صحبت با شما بسیار کوتاه خواهد بود (شاید یک تا سه دقیقه). این به دلیل حجم پرونده های ویزایی هست که باید روزانه در اکثر کنسولگری های ایالات متحده بهشون رسیدگی بشه. به دلیل چنین محدودیت های زمانی، سازماندهی مطالب تون به صورت مناسب و ارائه پاسخ های کوتاه و مستقیم به سوالات حتما مورد قدردانی افسر قرار خواهد گرفت.

اگه درخواست دادم و فرایند بیشتر از حد انتظار طول کشید و ویزای آمریکا رو به موقع برای تاریخ شروع برنامه تحصیلیم دریافت نکردم چی؟

در صورتی که چنین اتفاقی بیفته شما دو تا گزینه دارید. می تونید درخواست کنید که دانشگاه تون یه نامه فکس کنه مبنی بر اینکه امکان حضور شما پس از تاریخ ذکر شده در فرم I-20 قابل قبوله. لازمه آخرین تاریخی که می تونید تا اون زمان برنامه تحصیلی رو شروع کنید هم ذکر بشه. گزینه دوم درخواست به تعویق افتادن تحصیلات تون تو آمریکا به ترم بعدی دانشگاهه.

چرا پردازش ویزای آمریکا برای برخی افراد بیشتر از سایرین طول می کشه؟

دانش آموزان با دانشجویانی که در برخی از موضوعات علمی و فنی مطالعه می کنن مشمول بررسی های اضافی می شن. یا، ممنکه مثلا یکی از اسامی با نام فردی تو «لیست دیده‌بانی» تروریست‌های ایالات متحده یکی باشه. البته تنها حدود 2 درصد از متقاضیان ویزای تحصیلی آمریکا در حال حاضر مجبورن مراحل اداری اضافی که زمان بیشتری می بره رو پشت سر بگذارن.
یکی دیگه از دلایل احتمالی برای تاخیر اینه که سفارت یا کنسولگری ویزاهای زیادی برای رسیدگی داره. در صورت امکان از ارائه درخواست در روزهای تعطیل خودداری کنید.

اپلای مجدد در صورت رد شدن ویزای تحصیلی امریکا

شما باید اطلاعات جدیدی در اختیار داشته باشید که در زمان اولین درخواست ویزای تحصیلی امریکا، به افسر مصاحبه کننده ارائه نکردین (یا نتونستید به درستی مستند کنید). قبل از درخواست مجدد، سعی کنید متوجه بشید که چرا ویزای شما رد شده . آیا فرم I-20 از یک موسسه معتبر دارید؟ آیا مهارت های زبان انگلیسی شما به اندازه کافی برای تحصیل در دانشگاه های امریکایی خوب هست؟ آیا می تونید ثابت کنید که بودجه کافی برای ادامه تحصیل در آمریکا در دسترسه و ثابت کرید که قصد دارید پس از پایان تحصیلات تون به کشورتون برگردید؟

اپلای مجدد برای ویزای آمریکا

پس از ورود به ایالات متحده

با مسئول مرکز آموزشی تعیین شده قبل از تاریخ شروع برنامه تحصیلی تون که توی فرم I-20 مشخص شده تماس بگیرید.

اطمینان حاصل کنید که ویزاتون برای طول مدت تحصیل تون در امریکا معتبر می مونه.

برای اطمینان از معتبر موندن ویزای دانشجویی کانادا باید چند تا مسئله رعایت بشه:

  • تحقق هدف تون و حرکت در مسیری که به اون دلیل وزارت امور خارجه ایالات متحده ویزای شما رو صادر کرده
  • پیروی از مقررات مرتبط با این هدف

هنگام تحصیل در ایالات متحده، باید قوانین زیر رو رعایت کنید:

  • باید در تمام کلاس هاتون شرکت کرده و واحدهاتون رو بگذرونید. در صورتی که سطح مطالعه و تحصیل رو برای خودتون خیلی سخت می بینید، باید فوراً با مسئول مرکز آموزشی تعیین شده خودتون (DSO) صحبت کنید.
  • در صورتی که فکر می کنید نمی تونید برنامه تحصیلی تون رو تا تاریخ پایان فهرست شده تو فرم I-20 تکمیل کنید، باید با DSO خودتون در مورد درخواست تمدید برنامه احتمالی صحبت کنید.
  • باید یک دوره کامل مطالعه رو در هر ترم بگذرونید. در صورتی که نمی تونید به صورت تمام وقت مطالعه کنید، باید فوراً با DSO خودتون تماس بگیرید.
  • نمی تونید بدون مشورت با DSO خودتون، دوره مطالعه رو کاهش بدید.

اپلای فور فری چطور می تونه تو مسیر اپلای ویزای تحصیلی امریکا به شما کمک کنه؟

ما تو اپلای فور فری می‌تونیم در مورد نحوه انجام کل فرایند اپلای ویزای امریکا شما رو راهنمایی کنیم و مطمئن بشیم که شما به طور کامل از آخرین شرایط اپلای ویزای دانشویی آمریکا مطلع هستید. همچنین به شما کمک می کنیم تا اسناد و مدارک لازم رو برای ارسال آماده کنید.

تیم کارشناسان و مشاوران ما شما رو به وب‌ سایت ‌های رسمی مهاجرت تحصلی امریکا راهنمایی می ‌کنن تا مطمئن بشن که شما به روز ترین فرم ‌ها و راهنمایی‌ ها برای رسیدن به هدف تون رو در اختیار دارید و در این مسیر همراه شما خواهند بود.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها