مقالات

تحصیل رایگان در آمریکا

تحصیل رایگان در آمریکا

برای بسیاری از دانشجویان، تحصیل در آمریکا یک رویاست. آمریکا برای بسیاری از دانشجویان بین المللی جذابیت خاصی داره؛ نه تنها به دلیل کیفیت تحصیلات در سطح جهانی و دانشگاه های معتبرش، بلکه همچنین به دلیل طیف وسیعی از فرصت های شغلی که یک فارغ التحصیل دانشگاه آمریکایی ازشون برخوردار خواهد شد. دانشگاه های آمریکا به داشتن هزینه های تحصیلی بسیار بالا معروف هستن و بسیاری از دانشجویان پس از فارغ التحصیلی با مبالغ سرسام آور بدهی وام دانشجویی مواجه می شن. تو این مقاله قصد داریم به شرایط تحصیل رایگان در آمریکا یا تحصیل با حداقل هزینه در این کشور بپردازیم.

شرایط تحصیل رایگان در آمریکا

برای تحصیل رایگان در آمریکا و یا به حداقل رسوندن هزینه تحصیل تو این کشور، قدم ها و راهکارهای مختلفی وجود داره که در ادامه به اون ها اشاره می کنیم. دقت کنید که برای به دست اوردن بهترین نتیجه، بهتره که همگی یا چند مورد از این اقدامات رو به صورت موازی و همزمان جلو ببرید.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا برای ایرانیان

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی برای اپلای آمریکا پاییز 20232

فرایند اپلای رو زود شروع کنید

تخصیص زمان کافی و شروع زود هنگام اپلای، به شما امکان می ده زمان بیشتری برای بررسی دقیق جزئیات هر برنامه تحصیلی داشته باشید. زمانی که می تونید اون رو صرف جمع آوری اطلاعات مورد نیاز خودتون کنید تا مطمئن شید که بهترین درخواست رو آماده کرده و ارسال می کنید.

درخواست با کیفیتی ارائه بدید

مخصوصاً برای دانشگاه ‌های پر طرفدار، اخذ پذیرش می‌تونه بسیار رقابتی باشه، و این مسئله در مورد اپلای برای بورسیه تحصیلی هم تشدید می شه. برای افزایش شانس پذیرش یا شانس گرفتن بورسیه، باید درخواستی داشته باشید که شما رو از سایر متقاضیان متمایز کنه. داشتن یک اپلیکیشن عالی مهم ترین راه تحصیل رایگان در آمریکا است.

علاوه بر داشتن نمره معدل عالی، باید سعی کنید این موارد رو هم تو برنامه درخواست خودتون بگنجونید – جوایز و دستاوردها، فعالیت های فوق برنامه مثل تجربیات داوطلبانه و تجربیات کاری منحصر به فرد و موارد دیگه. همچنین تلاش کنید مقالات پذیرش رو هم طوری آماده کنید که بتونن توجه افسران پذیرش که روزانه صدها درخواست رو بررسی می کنن، جلب کنن.

در آمریکا تحصیل کنید

دنبال بورسیه های دولتی باشید

کمک مالی اندکی از طرف دولت آمریکا برای دانشجویان بین المللی که در حال ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در ایالات متحده هستن وجود داره، بسیاری از کشورها هم کمک های سازمانی رو برای شهروندان خودشون که مایل به تحصیل در خارج از کشور هستن ارائه می دن.

در صورتی که دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا هستید و به دنبال ادامه تحصیلات تکمیلی خودتون در آمریکا هستید، می تونید برای برخی از بورسیه های تحصیلی که از طرف دولت ایالات متحده ارائه می شن درخواست بدید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع ویزای تحصیلی آمریکا

از بورسیه های موجود در دانشگاه های آمریکا استفاده کنید

برخی از دانشگاه های آمریکا برای دانشجویان بین المللی خودشون بورسیه یا کمک های مالی ارائه می دن. توجه داشته باشید که برنامه های تحصیلی مختلف نیازمند الزامات متفاوتی برای دریافت بورسیه و تحصیل رایگان در آمریکا هستن، بنابراین حتما به دقت بررسی کنید که آیا برای استفاده از بورسیه تحصیلی تو برنامه های انتخابی تون واجد شرایط هستید یا خیر.

بسته به ماهیت بورسیه تحصیلی، ممکنه از حمایت شهریه کامل یا جزئی برخوردار بشید. به عنوان مثال، دانشگاه ایالتی میشیگان چند بورسیه تحصیلی جزئی با مبالغ مختلف برای دانشجویان بین المللی خودش با وضعیت اقامت غیر ایالات متحده ارائه می ده.

در دانشگاه اورگان، متقاضیان بین ‌المللی به‌ طور خودکار برای چند بورسیه تحصیلی مبتنی بر شایستگی و با پوشش جزئی شهریه در نظر گرفته می‌ شن. دانشجویان همچنین می تونن خودشون برای دریافت بورسیه شهریه برنامه خدمات فرهنگی بین المللی (International Cultural Service Program Tuition Scholarship) که پشتیبانی جزئی تا کامل شهریه و امکان تحصیل رایگان در آمریکا رو ارائه می ده، درخواست بدن. برای تحصیل رایگان در آمریکا یا کاهش هزینه های تحصیلی تون حتما برای بورسیه های دانشگاهی اقدام کنید.

دنبال بورسیه های خارجی هم باشید

بسیاری از کسب‌ و کارها، بنیادهای خصوصی یا سازمان‌ های غیرانتفاعی، چه در آمریکا و چه در کشورهای دیگه، به دانشجویانی که به دنبال تحصیل در ایالات متحده هستن، بورسیه تحصیلی یا کمک ‌های مالی ارائه می‌ دن.

در صورتی که برای دریافت هر یک از این کمک ‌های مالی انتخاب شدید، نه تنها می ‌تونید تحصیلات خودتون رو با هزینه کم تر (یا به صورت رایگان در صورتی که بورس تحصیلی شما رو به طور کامل پوشش بده) در آمریکا انجام بدید، بلکه ممکنه قبل از شروع به تحصیل، کار آینده خودتون رو هم به این ترتیب تضمین کرده باشید. بنابراین مطمئن شید که بورسیه ها یا فرصت های کمک های مالی موجود رو برای تحصیل رایگان در آمریکا به دقت بررسی می کنید.

دانشجویان بین المللی در آمریکا

یک دانشگاه مقرون به صرفه یا رایگان انتخاب کنید

به طور متوسط، دانشجویان بین المللی حدود 27000 دلار در سال برای یک برنامه کارشناسی در یک دانشگاه آمریکایی پرداخت می کنن. هزینه برخی از دانشگاه ها حتی بیشتر از 50000 دلار یا بیشتر در سال هم می شه. این ارقام  کمی دلهره آور هستن، اما حتی اگه موفق به دریافت هیچ کمک هزینه یا بورس تحصیلی برای تحصیل در آمریکا نشدید، باز هم ناامید نشید. سعی کنید به دنبال دانشگاه های مقرون به صرفه تر در آمریکا باشید و یا با استفاده از منابع دیگه، تحصیلات خودتون رو تامین کنید.

خبر خوب این که دانشگاه های مقرون به صرفه و حتی دانشگاه های رایگان هم در آمریکا برای دانشجویان بین المللی وجود دارن. برای اطلاعات بیشتر، لیست 20 دانشگاه رایگان در آمریکا برای دانشجویان بین المللی رو بررسی کنید.

اقدام کنید و فرایند اپلای رو شروع کنید

مهم ترین مرحله اپلای کردن، ارسال درخواسته. حتی اگه احساس می کنید که یک دانشگاه یا بورسیه تحصیلی بسیار رقابتی یا دور از دسترس شماست، باز هم امتحانش کنید.

ممکنه این مسئله که خود اپلای برای تحصیل در دانشگاه های آمریکا، می تونه هزینه بر باشه، باعث بشه که دانشجوهای بین المللی تلاش نکنن که برای چندین دانشگاه و کالج مختلف درخواست ارسال کنن و شانس خودشون رو امتحان کنن. اما خبر خوب این که برای اپلای برای بعضی دانشگاه های آمریکا، امکان اپلای رایگان به خصوص به صورت آنلاین وجود داره. لیست این دانشگاه ها رو می تونید تو این مقاله مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: اپلای کارشناسی آمریکا

حین تحصیل در آمریکا درامد داشته باشید

با یک ویزای دانشجویی F-1، دانشجویان بین ‌المللی می ‌تونن تا 20 ساعت در هفته در زمان کلاس ‌ها و تا 40 ساعت در هفته در تعطیلات، در محوطه دانشگاه کار کنن. دقت داشته باشید که برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع مشاغل و نحوه درخواست برای اون ها، باید حتما به وب سایت دانشگاه مراجعه کنید. مشاغل درون دانشگاه معمولاً شامل تدریس خصوصی یا پاره وقت در کافه تریا مدرسه، کتابخانه یا سایر امکانات دانشگاه می شه. کار در حین تحصیل می تونه یه راه عالی برای کمک به شما برای تحصیل رایگان در آمریکا باشه.

در صورتی که می خواید خارج از دانشگاه کار کنید، باید اولین سال تحصیلی خودتون رو تکمیل کنید و سپس از مسئول مرکز آموزشی تعیین شده (DSO) برای این کار مجوز بگیرید. به طور کلی، دانشجویان بین المللی در آمریکا فقط به یکی از دلایل زیر مجاز به کار در خارج از دانشگاه خواهند بود:

تحصیل مقرون به صرفه در آمریکا

آموزش عملی درسی (CPT)

این برنامه ایه که به دانشجویان با ویزای F-1 اجازه می ده که به طور موقت کار کنن تا در زمینه هایی که مستقیماً با رشته تحصیلی اون ها مرتبطه، تجربه عملی کسب کنن. این آموزش باید بخشی از یک برنامه درسی تعیین شده باشه.

آموزش عملی اختیاری (OPT)

OPT برنامه ایه که به طور موقت به دانشجویان دارای ویزای F-1 اجازه می ده تا برای مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شون استخدام بشن. دانشجویان واجد شرایط برای این برنامه می تونن انتخاب کنن که OPT خودشون رو قبل یا بعد از فارغ التحصیلی به مدت 12 ماه تکمیل کنن.

مشکلات اقتصادی شدید

این مسئله در مورد دانشجویانی صدق می کنه که به دلیل تغییرات پیش بینی نشده در شرایط مالی از مشکلات اقتصادی شدید رنج می برن.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کار خارج از دانشگاه، لطفاً به وب سایت خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده مراجعه کنید.

هزینه ها را پایین نگه دارید

هزینه های زندگی شما بسته به شهری که در اون زندگی می کنید و سبک زندگی شما احتمالاً بین 700 تا 1000 دلار در ماه متغیر خواهد بود. چند کار وجود داره که می تونید برای پایین نگه داشتن هزینه های زندگی خودتون در آمریکا انجام بدید. به عنوان مثال، انتخاب کنید که تو محوطه دانشگاه زندگی کنید، یک اتاق مشترک با یک همکلاسی داشته باشید، غذای خودتون رو بپزید، کتاب های درسی رو به جای خریدن، اجاره کنید و غیره.

کلام آخر

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در آمریکا، می تونید از مشاوره کارشناسان اپلای فور فری، که تجربه شخصی تحصیل در آمریکا رو دارن، استفاده کنید. همچنین پکیچ معلم خصوصی اپلای آمریکا و کانادا هم یک مجموعه کامله که همه اطلاعات لازم برای اپلای و ادامه تحصیل در این دو کشور رو به صورت منسجم و برنامه ریزی شده در اختیار شما قرار می ده.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها