مقالات

ویژگی ها و ساختار دوره دکترا در آمریکا

ساختار دوره دکترا در آمریکا

برخلاف مدارک و دوره های دکتری در اکثر کشورهای دیگه، دکترای ایالات متحده تقریباً هرگز یک مدرک تحقیقاتی خالص و صرف نیست. تحقیقات هنوز هم یک نیاز کلیدی برای اپلای دکتری آمریکا هستن، و شما همچنان یک پایان نامه اساسی ارائه کرده و ازش دفاع خواهید کرد. تنها فرقش اینه که برای دکتری آمریکا باید در طول مسیر کارهای بیشتری انجام بدید.

در حالی که دانشجویان دکترا در کشورهای اروپایی به طور معمول بلافاصله شروع به تحقیق برای نوشتن پایان نامه خودشون می کنن، دوره دکترای امریکا با کلاس های درس و ارزیابی شروع می شه. تنها پس از گذروندن این مراحله که دانشجو موضوع پایان نامه خودش رو تایید می کنه و به تحقیق در موردش می پردازه.

انواع دوره های دکتری آمریکا

اکثر دانشگاه های ایالات متحده مدرک دکتری یا Ph.D. استاندارد رو به عنوان دکترای آکادمیک اعطا می کنن. این مدرک معادل دکترا در کشورهای دیگه هست، اگرچه یک فارغ التحصیل دکتری آمریکا معمولاً علاوه بر نوشتن پایان نامه، کلاس ها و فعالیت های اضافی رو هم گذرونده.

برخی از برنامه های دکتری آمریا، دکترای حرفه ای مثل DBA (دکترای مدیریت بازرگانی) و EdD (دکترای آموزش) اعطا می کنن. این دورهای دکتری آمریکا معمولاً شامل پروژه های عملی بسیار خاص و مطالعات موردی علاوه بر کلاس های دانشگاهی و تحقیقات پایان نامه می شن.

انواع دیگه مدارک دکترا برای دانشجویانی که به دنبال اپلای برای مشاغل در زمینه قانون یا پزشکی هستن هم در دسترسه. این مدارک JD (دکترای حقوق) و MD (دکترای پزشکی) بسیار متفاوت از دکترای آکادمیک آمریکا سازماندهی شدن و لزوما دانشجویان رو واجد شرایط کار در زمینه قانون یا پزشکی در کشورهای دیگه نمی‌ کنن. این رشته های دکتری آمریکا برای دانشجویان بین المللی توصیه نمی شن مگر اینکه شما قطعاً قصد زندگی و کار در آمریکا رو داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا برای ایرانیان

طول دوره دکتری آمریکا

در مجموع طول دوره دکتری در آمریکا معمولاً 4-6 ساله (تمام وقت). دانشجویان 1-4 سال رو در مرحله درسی و کلاسی برنامه دکتری و 2-4 سال رو روی پایان نامه خودشون می گذرونن.

سال تحصیلی در آمریکا شامل دو ترم آموزشیه: آگوست-دسامبر و ژانویه-مه. کلاس ها و ارزیابی های شما تو این دوره برگزار می شه. اکثر برنامه های تحصیلات تکمیلی در ترم پاییز دانشجو می پذیرن.

مراحل تحصیل دکترا در آمریکا

برنامه های تحصیلات تکمیلی آمریکا

تحصیلات تکمیلی ایالات متحده با تحصیلات تکمیلی در اروپا بسیار متفاوته و در واقع کاملاً شبیه به تحصیل در مقطع کارشناسیه که احتمالاً براتون آشناست و بهش عادت دارید.

در این حالت شما برای اپلای دکتری امریکا در یک برنامه تحصیلات تکمیلی مشخص ثبت نام خواهید کرد. این برنامه دوره های موجود (و مورد نیاز) رو برای دکترای شما تعیین می کنه – بسیار شبیه به دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد.

اکثر دانشگاه ها دارای مراکز تحصیلات تکمیلی و / یا برنامه های جداگانه برای موضوعات مختلف دکتری خواهند بود، اما موسسات تخصصی کوچک تر ممکنه تنها یک یا دو برنامه رو اجرا کنند و دانشجویان می تونن کلاس های متناسب با حوزه تحقیقاتی مورد نظر خودشون رو انتخاب کنند.

برنامه های فارغ التحصیلی جامع تر ممکنه روی موضوعات مشخص تمرکز بیشتری داشته باشن.

بیشتر بخوانید: راهنمای اپلای دکتری آمریکا

مرحله کلاس درس دوره دکتری آمریکا

بخش اول دوره دکترا در آمریکا، بسیار شبیه به دوره کارشناسی ارشد تنظیم شده.

به این ترتیب که شما مجموعه ای از کلاس ها یا ماژول های درسی رو تکمیل خواهید کرد:

  • کلاس های اصلی یک نیاز ضروری برای برنامه دکتری شما هستن. این کلاس ها و دوره ها مفاهیم کلیدی و تکنیک های تحقیق و همچنین سایر مباحث مرتبط به موضوع مورد نیاز رو پوشش خواهند داد.
  • کلاس های انتخابی اختیاری هستن. اما شما همچنان باید به اندازه کافی از این کلاس ها رو بگذرونید، اما گزینه هایی که انتخاب می کنید به خودتون بستگی داره. این به شما امکان می ده آموزش های خاص تری رو انتخاب کنید یا علایق خودتون رو تو طول تحصیل دکتری آمریکا دنبال کنید که می تونه به توسعه پروژه تحقیقاتی تون در آینده کمک کنه.

آزادی انتخاب کلاس ها در دروره دکترای آمریکا به طراحی برنامه شما و تا حدی به میزان دانش فنی ضروری مورد نیاز برای موضوع و رشته منتخب شما بستگی داره.

برخی از برنامه ها، داوطلبان گذروندن دوره دکترا در آمریکا رو ملزم به انجام سایر فعالیت های توسعه شخصی و حرفه ای، مثل کار داوطلبانه یا حتی یادگیری یک زبان خارجی می کنن. این به دلیل نگرش کل نگر به تحصیلات دانشگاهی در ایالات متحده و تمرکز بر تولید فارغ التحصیلان کامل و سازگار با شرایط واقعیه.

بیشتر بخوانید: راهنمای حامع ویزای تحصیلی آمریکا

پس از اینکه تمام کلاس ها و سایر الزامات برنامه تحصیل دکتری در آمریکا رو کامل کردید، با یک امتحان جامع روبرو خواهید شد (که گاهی اوقات “امتحان میدانی” یا “امتحان واجد شرایط شدن برای پایان نامه” نامیده می شه). این امتحان بررسی می کنه که آیا شما تسلط کافی بر دانش موجود در زمینه خودتون برای انجام تحقیقات اصلی دوره دکتری در آمریکا رو کسب کردید یا نه. دانشجویانی که در یک برنامه دکترا در امریکا به این نقطه می‌ رسن، گاهی اوقات به عنوان ABD («همه مراحل به جز پایان‌نامه») شناخته می‌ شن.

برخی از دانشجویان در این مرحله مجاز به خروج از برنامه تحصیلات تکمیلی با مدرک کارشناسی ارشد هستن.

 برخی از برنامه ‌های دکترا در آمریکا مرحله دوره ‌های درسی رو به گونه ‌ای تقسیم می‌ کنن که دانش ‌آموزان تحصیل دکتری در آمریکا رو با کلاس‌های آمادگی و آزمون صلاحیت (تأیید آمادگی برای تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا) قبل از حرکت به سمت آماده‌ سازی های خاص ‌تر برای مرحله پایان‌ نامه‌ شروع می کنن. به همین دلیل خوبه که قبل از اپلای دکتری آمریکا، جزئیات برنامه هایی که به اون ها علاقه دارید رو بررسی و با هم مقایسه کنید.

مرحله پایان نامه دوره دکتری آمریکا

دانشجویان دوره دکترا در آمریکا که مرحله درسی برنامه خودشون رو گذروندن، آماده این هستن که به عنوان داوطلبان دکتری کامل تایید شده و به نوشتن و تکیمل پایان نامه دکتری خودشون بپردازن. پایان نامه دوره دکتری در آمریکا گاهی اوقات “پروژه اصلی” هم نامیده می شه.

اولین کاری که برای نوشتن پایان نامه دوره دکتری در آمریکا باید انجام بدید تصمیم گیری در مورد موضوع تحقیق تونه. پروپوزال شما می تونه به ایده ‌ها و جهت‌ های بالقوه مشخص ‌شده تو اپلای دکتری آمریکا مرتبط باشه، اما شما بر اساس مطالبی که در طول کلاس ‌های درسی دوره دکترا در آمریکا مطالعه کردید، دامنه و آزادی عمل زیادی برای اصلاح برنامه‌ های خودتون یا تعریف موضوعات جدید خواهید داشت.

موضوعی که می خواید تو دوره دکتری در آمریکا روش تحقیق کنید باید توی  dissertation prospectus شما مطرح بشه. dissertation prospectus شبیه پروپوزال تحقیقاتیه که به عنوان بخشی از درخواست دکترا تو کشورهای دیگه ارائه می شه. شما در واقع یک مقاله تهیه خواهید کرد که پروژه مورد نظرتون، روش شناسی و نتایج و همچنین کتابشناسی مرتبط رو در مورد طرح پیشنهادی شما برای پایان نامه دکتری در آمریکا مشخص می کنه.

پایان نامه دکتری آمریکا

برخی از برنامه های دکتری در آمریکا از شما انتظار دارن که حتما Dissertation prospectus خودتون رو ارائه بدید و از ایده های خودتون دفاع کنید.

از اینجا به بعد، دوره دکتری در امریکا شبیه یک دکترای تحقیقاتی مرسوم در سایر نقاط جهانه. کمیته ای متشکل از اساتید (که معمولاً بهشون «advisors» گفته می شه) برای شما منصوب می شه. اساتید منتخب تو این کمیته، علایق و تخصص شون با موضوع شما همخوانی داره. یکی از اساتید این کمیته احتمالا به عنوان استاد راهنما یا مسئول پایان نامه شما تعیین می شه. این فرد در حین انجام تحقیقات، جمع آوری نتایج و نوشتن یافته های شما بهتون کمک خواهد کرد.

البته سایر فعالیت ها هم ممکنه در کنار تحقیقات شما تو دوره تحصیل دکترا در آمریکا ادامه پیدا کنن. برخی از برنامه‌ها از دانشجوها انتظار دارن که کارهای آموزشی و اداری انجام بدن و/یا یک مقاله دانشگاهی رو برای انتشار تو انتشارات معتبر ارسال کنن.

در نهایت شما پایان نامه خودتون رو به همراه سایر الزامات دوره دکتری در آمریکا تکمیل می کنید و کار خودتون رو برای بررسی تحویل می دید.

ارزیابی و بررسی

دکترای آمریکا  بیشتر شبیه دوره های لیسانس تو کشورهای دیگس تا دکترای پژوهشی صرفی که جاهای دیگه ارائه می شه. برای پیشروی تو برنامه دکتری در آمریکا و در نهایت دفاع از پایان نامه خودتون باید ارزیابی های منظم و مستمری رو پشت سر بگذارید.

الزامات دوره دکتری آمریکا به برنامه تحصیلات تکمیلی شما بستگی داره، اما معمولاً شامل موارد زیر می شه:

  • کار درسی کلاسی – کلاس های دکتری در آمریکا از طریق مقاله نویسی، امتحان و ارائه و پرزنتیشن ارزیابی می شن. برای به دست آوردن اعتبار کافی برای تکمیل مرحله درسی برنامه دکتری در آمریکا، باید این موارد رو بگذرونید.
  • امتحانات – قبل از اینکه بتونید به مرحله پایان نامه دکترای آمریکا برید، صلاحیت علمی و آمادگی شما برای تحقیق به طور کلی ارزیابی می شه. این امتحانات ممکنه شامل ارائه های شفاهی و مباحثه با اعضای هیئت علمی و / یا یک امتحان سنتی “کتاب بسته” برای ارزیابی دانش عمومی شما باشه. برخی از برنامه های دکترای آمریکا شامل بیش از یک مجموعه امتحان هستن.
  • Dissertation prospectus – موضوع و طرح پیشنهادی شما برای پایان نامه دکتری آمریکا قبل از اینکه بتونید به تحقیق خودتون ادامه بدید توسط کمیته پایان نامه شما به صورت شفاهی مورد بررسی قرار می گیره.
  • دفاع پایان نامه – آزمون نهایی دکتری آمریکا ارائه و بررسی شفاهی پایان نامه دکتری شما خواهد بود. این جلسه شبیه به جلسه viva هست که تو سایر کشورها استفاده می شه.

همچنین ممکنه لازم باشه نشون بدید که سایر الزامات برنامه دکتری آمریکا رو هم برآورده کردید، مانند کسب مهارت های زبانی، تکمیل دوره های کارآموزی حرفه ای و ارسال کارهاتون برای ارائه های علمی یا انتشار.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
2 سال قبل

مثل ایرانه پس😐