مقالات

مشاوره اپلای آمریکا – راهنمای دانشجویان بین المللی

آماده شدن برای مصاحبه ویزای آمریکا

اگه دنبال مشاوره اپلای آمریکا هستید جای درستی اومدید. این مقاله برای معرفی سیستم آموزش عالی آمریکا در نظر گرفته شده و نمای کلی از انواع مراکز آموزشی و مدارک لازم و الزامات آزمون و برنامه های کاربردی و فرآیند اپلای و پذیرش آمریکا رو بهتون ارائه می ده.

مشاوره اپلای آمریکا – مراکز آموزشی

 چهار نوع اصلی از موسسات تحصیلات تکمیلی در آمریکا وجود داره. دانشگاه‌ ها (universities)، مراکز هنرهای لیبرال (liberal arts)، کالج ‌ها (colleges) و هنرستان ‌ها (conservatories) همگی برنامه‌های لیسانس چهار ساله رو ارائه می‌ دن، در حالی که کالج ‌های محلی (community college) مدارک کاردانی دو ساله ارائه  می ‌دن.

اکثر موسسات آموزشی آمریکا بر اساس سیستم ترمی کار می کنن. ترم پاییز از اوایل سپتامبر تا اواسط دسامبر، و ترم بهار از ژانویه تا ماه می طول می کشه. تعداد کمی از مدارس بر اساس سیستم های ثلثی یا سه ماهه فعالیت می کنن.

تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان

1. دانشگاه های آمریکا

از نظر اندازه، دانشگاه های کوچک تر ممکنه حدود 5000 دانشجو رو ثبت نام کنن. در حالی که دانشگاه های بزرگ، ممکنه ده ها هزار نفر رو پذیرش کنن.

دانشگاه های آمریکا رشته های علوم و هنرهای آزاد و همچنین تجارت و مهندسی رو ارائه می دن. دانشگاه ها همچنین ممکنه دانشکده های موسیقی یا تئاتر در سطح کنسرواتوارها داشته باشن که مدارک تخصصی هنر رو ارائه می دن.

در حالی که این دانشگاه ها طیف وسیعی از فرصت ها رو ارائه می دن، ممکنه به شدت به دستیاران آموزشی فارغ التحصیل و / یا اساتید کمکی برای آموزش به دانشجویان دوره لیسانس متکی باشن.

2. دانشکده های هنرهای لیبرال

کالج های هنرهای لیبرال معمولاً تنها مدرک B.A. رو معمولا در رشته ‌های علوم انسانی سنتی، علوم اجتماعی و رشته‌ های طبیعی ارائه می ‌دن.

این موسسات تمرکز زیادی بر تحصیل در مقطع کارشناسی دارن و معمولاً برنامه های تحصیلات تکمیلی رو ارائه نمی دن. کلاس ها اغلب به سبک سمینار برگزار می شن. کالج های هنرهای لیبرال بسیار کوچک تر از بسیاری از دانشگاه ها هستند و معمولا بین 2000 تا 4000 دانشجو رو ثبت نام می کنن.

کالج های هنرهای لیبرال در سراسر ایالات متحده وجود دارن، اما عمدتاً در شمال شرق و غرب میانه آمریکا متمرکز هستن، اغلب در مناطق حومه شهر یا روستایی. این موسسات ممکنه خارج از امریکا کمتر از دانشگاه های بزرگ شناخته شده باشن، اما برخی مراکز برتر هنرهای لیبرال مانند Amherst و  Williams  برای جذب دانشجو با دانشگاه های برتر ایالات متحده رقابت می کنن و برخی مانند Macalester و Mount Holyoke درصد بالایی از دانش آموزان بی المللی رو پذیرش می کنن.

اگرچه ارائه دروس و گزینه ‌های فوق برنامه در دانشکده های هنرهای لیبرال معمولاً محدودتر از دانشگاه ‌ها هستن، اما این مراکز مزایایی رو در قالب دسترسی بیشتر به اساتید، کلاس ‌های خلوت تر و فرصت ‌هایی برای درگیر شدن با پروژه‌ ها در سطوح بالاتر در مراحل اولیه رو به دانشجوها ارائه می ‌دن.

3. کالج های اجتماعی (Community Colleges)

کالج های اجتماعی در سراسر آمریکا پیدا می شن و مدرک کاردانی دو ساله (A.A.)  رو ارائه می دن.

کالج های محلی شهریه بسیار کمتری درخواست می کنن و به همین دلیل می تونن یک گزینه مقرون به صرفه برای اپلای آمریکا باشن.

برخی از دانشگاه ‌های معروف، از جمله دانشگاه کالیفرنیا، با کالج‌ های محلی مشارکت دارن و هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان انتقالی رو می‌ پذیرن.

تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان

4. هنرستان ها

دانشجوها در این مراکز آموزشی مستقل برای هنر، موسیقی، تئاتر و رقص یک برنامه پیش‌ حرفه ‌ای محدود رو دنبال می‌ کنن که برای آماده ‌سازی دانشجوها برای مشاغل هنری طراحی شده. هنرستان ها مدارک تخصصی مانند B.F.A. (لیسانس هنرهای زیبا، برای هنر، تئاتر، رقص) و B.M. (لیسانس موسیقی) رو ارائه می دن. ورود به این مراکز از طریق تست یا ارسال نمونه کار امکان پذیره.

 به استثنای برنامه های انتخابی در گرایش های خاص (معمولاً در هنر، مهندسی و علوم کامپیوتر)، متقاضیان اپلای آمریکا معمولا به جای انتخاب یک رشته خاص، برای یک دوره عمومی در مقطع کارشناسی اپلای می کنن. در اکثر مراکز، دانشجوها تا سال دوم نیازی به انتخاب یا اعلام رشته ندارن و پس از این زمان هم فرصت تغییر رشته به اون ها داده می شه.

توجه داشته باشید که به دلیل اینکه دانش ‌آموزان دبیرستانی آمریکایی از برنامه ‌های تخصصی کمتری نسبت به بسیاری از همتایان بین ‌المللی خودشون پیروی می‌ کنن، سال اول دانشگاه ممکنه شامل مطالبی باشه که دانش ‌آموزان کشورهای دیگه در سال های دبیرستان خودشون پوشش دادن.

مشاوره اپلای آمریکا – تست های استاندارد

تافل و آیلتس

اگه زبان مادری شما انگلیسی نیست یا در دبیرستانی که در اون درس ها به زبان انگلیسی تدریس می شدن شرکت نکردید، به احتمال زیاد نیاز به شرکت در آزمون تافل (تست زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی) یا آیلتس (سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی، ماژول آکادمیک) دارید. این امتحانات بارها در سراسر جهان برگزار می شن.

SAT & ACT

اگرچه نمرات آزمون استاندارد در حال حاضر برای متقاضیان مقطع کارشناسی در بسیاری از کالج ‌ها و دانشگاه ‌های آمریکا اختیاریه، ایده خوبیه که نتایج یکی از این دو آزمون استاندارد چند گزینه‌ای برای اپلای آمریکا ارائه بشه. برخی از مراکز آموزشی ممکنه همچنان به یکی از این آزمون ها برای متقاضیان بین المللی یا برای پذیرش در برنامه های خاص یا بورسیه تحصیلی نیاز داشته باشن و شما حتما یا باید در این مورد با خود دانشگاه چک کنید و یا از خدمات مشاوره اپلای آمریکا استفاده کنید.

 SATدارای بخش های reding و writing جداگانه است، به علاوه دو بخش ریاضی (یکی با ماشین حساب، یکی بدون ماشین حساب) هم داره. بخش مقاله اختیاری حذف شده. SAT سه ساعت طول می کشه و هر سال چندین بار در سطح بین المللی ارائه می شه. هزینه شرکت تو آزمون SAT 55 دلاره، به علاوه یک هزینه منطقه ای اضافی در حدود 45-50 دلار.

ACT دارای چهار بخش زبان انگلیسی (گرامر)، ریاضی، خواندن و علوم (نمودار و نمودار خوانی) است. ACT دو ساعت و پنجاه و پنج دقیقه طول می کشه (3:35 با مقاله). ACT در سطح بین المللی، در ماه های سپتامبر، اکتبر، دسامبر، فوریه، آوریل، ژوئن و جولای برگزار می شه. هزینه امتحان بدون بخش writing 168.50 دلار، و با بخش writing 188.50 دلار می شه.

اگرچه این دو تست از زمان طراحی مجدد SAT در سال 2016 بسیار شبیه به هم شدن، اما هنوز تفاوت ‌های مهمی بین شون وجود داره.

سایر تست ها

اگرچه نمرات Advanced Placement (AP) و Baccalaureate بین المللی (IB) برای اپلای آمریکا و پذیرش لازم نیست، اما شما آزاد هستید که نمرات هر آزمونی رو که در اون عملکرد خوبی داشتید برای اپلای امریکا ارسال کنید. می تونید نمرات آزمون ها و مسابقات ملی یا بین المللی رو هم ارسال کنید.

مشاوره اپلای امریکا – فرآیند پذیرش

در حالی که پذیرش در سطح دانشگاه در سایر کشورها منحصراً یا تقریباً منحصراً بر اساس فاکتورهای آکادمیک انجام می شه،کالج ها و دانشگاه های آمریکایی طیف بسیار گسترده تری از عوامل رو در نظر می گیرن.

  • ریز نمرات
  • نمرات آزمون های, SAT / ACT AP یا IB (اختیاری)
  • فعالیت های فوق برنامه و جوایز و دستاوردها
  • بیانیه شخصی به علاوه هر گونه مقاله تکمیلی مورد نیاز کالج های خاص
  • توصیه نامه تحصیلی
  • فعالیت های هنری یا موسیقی تکمیلی (اختیاری، فقط در صورتی که سطح بسیار بالایی از موفقیت رو نشون بدن)

دانشگاه ‌های دولتی بزرگ بیشتر روی معیارهای آکادمیک پایه تمرکز می ‌کنن، اما کالج ‌ها و دانشگاه‌ های منتخب، مدل پذیرش فراگیرتری دارن و تصمیمات بر اساس طیف وسیعی از فاکتورها – ورزشی، مالی، جمعیت شناختی و هنری که ممکنه سال به سال تغییر کنن، اتخاذ می شن. در نتیجه، هیچ محدودیت ثابتی برای نمرات تحصیلی یا آزمون وجود نداره.

از اونجایی که بسیاری از متقاضیان اپلای آمریکا از نظر تحصیلی قابل پذیرش هستن، اکثر تصمیمات در نهایت به عوامل دیگه بستگی داره.

کاندیداهایی که به طور جدی مورد بررسی قرار می گیرن معمولاً درخواست هاشون توسط چندین عضو کمیته پذیرش، از جمله هماهنگ کننده بین المللی یا منطقه ای بررسی می شه. تمام جزئیات درخواست در نظر گرفته می شه و تصمیمات نهایی معمولاً توسط کمیته گرفته می شه.

تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان

مشاوره اپلای آمریکا – بورسیه ها و کمک های مالی

همونطور که احتمالاً اطلاع دارید، کالج ها و دانشگاه ها در ایالات متحده بسیار گرون تر از سایر کشورها هستن: یک سال شهریه دانشگاه ممکنه بیش از 70000 دلار براتون هزینه داشته باشه.

در حالی که این قیمت‌ ها برای اکثریت قریب به اتفاق دانشجوها دور از دسترسه، اما تا حدودی گمراه‌ کننده هم هست: کالج ‌های آمریکایی بورسیه ها و تخفیف ‌های بسیار زیادی رو به بسیاری از دانشجوها ارائه می‌ دن.

با این حال، متأسفانه، بیشتر کمک ها به متقاضیان داخلی اختصاص داره. کمک هزینه تحصیلی برای دانشجوهای بین المللی به طور کلی بسیار محدوده.

کالج های آمریکایی دو نوع کمک هزینه ارائه می دن:

1) مبتنی بر نیاز: بر اساس درآمد خانواده تعیین می شه

2) مبتنی بر شایستگی: بر اساس نمرات تحصیلی یا آزمون ها تعیین می شه

کمک های مبتنی بر شایستگی در میان مراکز آموزشی که سعی در بهبود رتبه خودشون با جذب متقاضیان برتر از رقباشون رو دارن، رایج تره.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها