مقالات

تحصیل در آمریکا یا کانادا ؟ بخش اول

تحصیل در آمریکا یا کانادا

اگه بهترین کشورها برای تحصیل دانشجوهای بین المللی رو تو گوگل جستجو کنید، هم آمریکا و هم کانادا در بین پنج مقصد برتر تحصیل در خارج از کشور قرار می گیرند دلایلش هم واضحه – کیفیت آموزش، اساتید در سطح جهانی، ساختار جامع دوره ها، فرصت های شغلی پس از فارغ التحصیلی و استانداردهای بالای زندگی. اما اگه بخواید از بین این دو تا کشور یکی رو انتخاب کنید چطور؟ ادامه تحصیل در آمریکا یا کانادا ؟

تو این مقاله قصد داریم دو کشور بزرگ آمریکای شمالی – کانادا و اآمریکا رو با هم مقایسه کنیم تا به دانشجویان کمک کنیم تا یک انتخاب آگاهانه برای پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور داشته باشن. بنابراین می خوایم مزایا و معایب تحصیل در آمریکا و کانادا رو با هم بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا برای ایرانیان

چرا کانادا یا آمریکا برای تحصیل در خارج از کشور؟

قبل از اینکه به این سوال بپردازیم  که آیا تحصیل در آمریکا بهتره یا کانادا، ابتدا باید بدونیم که اصلا چرا هر دو کشور مقصد تحصیلی ترجیحی برای میلیون ها دانشجو هستن.

از گذشته، آمریکا مقصد نهایی تحصیل در خارج از کشور برای بسیاری دانشجو ها به خصوص برای شرکت تو برنامه های کارشناسی ارشد بوده. آمریکا شهرت خودش رو به عنوان یک رهبر جهانی در زمینه فناوری و تحقیقات تثبیت کرده و به همین دلیل دانشجویانی که مایل به دنبال کردن تحصیلات با کیفیت بالا هستند رو به خودش جذب می کنه. به غیر از این، عواملی مثل فرصت های عالی تحقیق و توسعه، زیرساخت های پیشرفته، پیشرفت های تکنولوژیکی، صنایع پررونق و غیره هم به جذابیت آمریکا به عنوان مقصدی برای ادامه تحصیل اضافه کرده.

در دهه ‌های اخیر، کانادا به عنوان یک کشور پیشرو در زمینه جذب دانشجویان بین ‌المللی ظاهر شده و از کشورهایی مثل بریتانیا، استرالیا  آمریکا و غیره پیشی گرفته. دلیلش چی بوده؟ فرصت ‌های مطالعاتی نسبتاً ارزان‌ تر، موقعیت های مناسب ‌تر کاری، زمان‌ های پردازش سریع برای ارائه مجوزهای تحصیلی، در دسترس بودن بورسیه ‌های مختلف به طور گسترده. این موارد همراه با کیفیت خوب زندگی، کانادا را بین دانشجویان خارجی بسیار محبوب کرده.

بیشتر بخوانید: تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در آمریکا یا کانادا

زبان و حمایت از دانشجو در آمریکا و کانادا

اولین چیزی که یک دانشجو برای تحصیل در خارج از کشور خودش باید بهش توجه کند، زبانه. و البته وجود یک محیط مساعد برای پذیرش دانشجویان بین المللی هم بسیار مهمه.

آمریکاکانادا
انگلیسی رایج ترین زبانیه که مردم تو آمریکا صحبت می کننکانادا ماهیت دو زبانه داره و انگلیسی و فرانسوی رایج ترین زبان ها تو این کشور هستند
به دانش‌آموزان بین‌المللی از طریق برنامه‌ها و مقدمات مختلف برای سازگاری‌ فرهنگی و اجتماعی کمک می‌ شهبه دانش‌آموزان بین‌المللی از طریق برنامه‌ها و مقدمات مختلف برای سازگاری‌ فرهنگی و اجتماعی کمک می‌ شه

نکته کلیدی: هر دو کشور دوره های پایه رو قبل از شروع تحصیل برای دانش آموزان فراهم می کنن تا بهشون کمک بشه تا با محیط دانشگاه، فرهنگ، و پیشرفت زبان سازگار شده و یک پایه قوی برای دوره تحصیلی پیش رو ایجاد کنن.

مقایسه کیفیت آموزش در آمریکا و کانادا

در پاسخ به سوال  تحصیل در آمریکا یا کانادا، یکی از مهم ترین مسائلی که باید در نظر گرفت کیفیت آموزشه.

همونطور که احتمالا همه می دونن، آمریکا قطعا مشعل دار آموزش با کیفیته. کیفیت برنامه های تحصیلی آمریکا امتحان خودشون رو پس دادن و استانداردهای آموزش ارائه شده تو این کشوره بی نظیره. اکثر دانشگاه‌ه ای آمریکا یک پایه‌ بسیار قوی در زمینه تحقیق دارن، که اون ها را برای دانشجویانی که مایل به انجام پروژه‌های تحقیقاتی موفق هستن، تیدیل به گزینه های عالی می‌ کنه. همچنین، ایالات متحده طیف گسترده ای از دوره ها و رشته های تحصیلی رو ارائه می ده که انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل رو باز هم جذاب تر می کنه.

البته کانادا هم از نظر کیفیت آموزشی خیلی از آمریکا عقب نیست. اگرچه کانادا در گذشته هم به دلیل کیفیت عالی آموزش در همه سطوح در سراسر جهان شناخته شده بوده، اما در چند سال اخیر، دانشگاه ها کیفیت خودشون رو تا حد زیادی ارتقا دادن. در نتیجه، بعضی از دانشگاه های کانادا مثل دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا به طور مداوم در لیست بهترین دانشگاه های جهان قرار می گیرند.

نکته کلیدی: در حالی که کیفیت آموزش در هر دو کشور بسیار خوبه، اما آمریکا قطعاً با اختلاف کمی برندست. به خصوص در زمینه های مطالعاتی و رشته هایی مثل: دوره ‌های MBA، دوره ‌های ‌پزشکی، برنامه ‌های پرستاری، حقوق، روان‌ شناسی، اقتصاد و غیره.

بیشتر بخوانید: ویزای همراه کانادا 2022

تحصیل در آمریکا یا کانادا

سیستم آموزشی در آمریکا و کانادا

انواع مشابهی از موسسات آموزشی در هر دو کشور وجود داره. با این حال، ماهیت این موسسات ممکنه با هم کمی متفاوت باشه.

در کانادا، دانشگاه ها مدرک تحصیلی ارائه می دن، در حالی که کالج ها به ارائه گواهی بسنده می کنن. بنابراین، برای تحصیل در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا تو کانادا باید به دنبال دانشگاه باشید، نه کالج.

اما در آمریکا، اصطلاح کالج می تونه به هر موسسه ای که مدرک ارائه می ده اشاره کنه. تنها فرقش اینه که دانشگاه یک موسسه بزرگتره که گزینه ها و برنامه های بیشتری رو ارائه می ده. بنابراین، اصطلاحات کالج و دانشگاه در آمریکا حتی می تونن به جای همدیگه هم استفاده بشن.

انواع موسسات آموزشی در آمریکاانواع موسسات آموزشی در کانادا
کالج یا دانشگاه دولتی
ادره با یارانه دولتی – محلی یا ایالتی
اعطای مدارک، دیپلم، گواهی
دانشگاه ها – خصوصی و دولتی
عمدتاً اعطای مدرک دانشگاهی
کالج یا دانشگاه خصوصی
کاملا خصوصی
کالج ها و موسسات
ارائه آموزش در زمینه های کاری. همچنین به عنوان، کامیونیتی کالج، کالج های هنرهای کاربردی یا فناوری کاربردی، موسسات فناوری یا علوم، کالج های عمومی و حرفه ای در کبک نیز شناخته می شن
کامیونیتی کالج
کالج های 2 ساله، اعطای مدارک و گواهینامه های کاردانی
موسسه فناوری
هم برنامه های تحصیلات تکمیلی 4 ساله و هم دوره های کوتاه مدت در زمینه علم و فناوری رو ارائه می ده

نکته کلیدی: ماهیت موسسات آموزشی در آمریکا و کانادا متفاوته. همچنین، در حالی که تو آمریکا چندین مؤسسه مختلف برای انتخاب وجود داره، در کانادا، این انتخاب محدوده. آمریکا دوره های متنوعی رو ارائه می ده چون دارای موسسات آموزشی متنوع بسیار ​​زیادیه.

شرایط پذیرش دانشجویان بین المللی در آمریکا و کانادا

در ادامه بحث تحصیل در آمریکا یا کانادا ، تو این قسمت می خوایم در مورد شرایط پذیرش صحبت کنیم. البته لازمه دقت داشته باشید که شرایط پذیرش با توجه به نوع موسسه آموزشی و دوره هایی که ارائه می شه تفاوت داشته باشه.

شرایط پذیرش دانشجویان در آمریکا

موسسه آموزشی در آمریکامدرکشرایط مورد نیاز پذیرش آمریکا
کامیونیتی کالج، کالج فنی یا جونیورفوق دیپلم (کاردانی)
(به عنوان مثال، کاردانی هنر، کاردانی علوم و غیره)
نیاز به نمره تافل (پایین تر از برنامه های تحصیلی با مدرک 4 ساله)
در برخی موارد برنامه آموزشی انگلیسی هم ارائه می شه
دانشگاه هامدرک لیسانسگذراندن 12 سال آموزشی برای دیپلم
معدل خوب
تافل 61 تا 100
SAT
دانشگاه هامدرک کارشناسی ارشدمدرک لیسانس
معدل خوب
تاف 78 تا 100
تحصیل در آمریکا یا کانادا

شرایط پذیرش دانشجویان در کانادا

موسسه آموزشی در کاناداسطح تحصیلیشرایط مورد نیاز پذیرش کانادا
کالجگواهی / دیپلم کالج  (1 سال)آیلتس (کلی 6 بدون بخش کمتر از 5.5)
/تافل 80-84
دانشگاه/کالجمدرک لیسانس (3-4 سال)دیپلم
آیلتس (نمره کل 6.5 و هیچ بخشی کمتر از 6.0 نباشد)
/تافل 88-100
کالجمدرک کاردانی (2 سال)

 مدرک Applied (4 سال)
دیپلم
آیلتس (نمره کل 6.5 و هیچ بخشی کمتر از 6.0 نباشد)

آیلتس 6.0
و
مدرک مهندسی یا مدرک فارغ التحصیلی علوم پایه
یا
دیپلم
دانشگاه/کالجگواهینامه/ دیپلم تحصیلات تکمیلی (1-2 سال)لیسانس (3 یا 4 سال)
آیلتس (نمره کل 6.5 و هیچ بخشی کمتر از 6.0 نباشد)
تافل 88-93
دانشگاهکارشناسی ارشد (2-3 سال)کارشناسی (4 سال)
آیلتس (نمره کل 6.5 تا 7.5  و هیچ بخشی کمتر از 6.0 یا 6.5 نباشد)
تافل 88-100
دانشگاهMBA (2 سال)2-3 سال سابقه کار
GMAT بین 550-730
تافل 88-100
آیلتس- 6.5 – 7.5

نکته کلیدی: تحصیل در کانادا به پروفایل بهتری از نظر مهارت های علمی، فنی و مهارت های تحقیقاتی نیاز داره. اکثر موسسات کانادایی بر خلاف آمریکا خیلی روی GRE تاکید نمی کنن.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا با مدرک دیپلم

فرآیند اپلای و پذیرش در آمریکا و کانادا

برای تحصیل در آمریکا یا کانادا، دانشجوها باید برای پذیرش مستقیما و به صورت جداگانه برای دانشگاه ها یا کالج های مورد نظرشون اپلای کنن. اما در شیوه اپلای تفاوت هایی وجود داره.

در حالی که پذیرش در کالج ها و دانشگاه های کانادا عمدتا بر اساس نمراته، در کالج های ایالات متحده ممکنه به مجموعه ای از مقالات، بیانیه های هدف (SOP) یا توصیه نامه های تحصیلی به عنوان بخشی از فرآیند اپلای نیاز داشته باشید.

فرآیند پذیرش در آمریکافرآیند پذیرش در کانادا
دوره مد نظر خودتان را انتخاب کنیددوره مد نظر خودتان را انتخاب کنید
کالج یا دانشگاه مورد نظر خودتان را پیدا کنیدکالج یا دانشگاه مورد نظر خودتان را پیدا کنید
درخواست خودتان را همراه با الزاماتی مانند مقالات، SOP و غیره برای موسسات آموزشی به صورت مستقیم ارسال کنید.فرم های درخواست را برای هر یک از موسسات آموزشی به صورت جداگانه پر کنید
منتظر پاسخ باشیدمنتظر پاسخ باشید
پذیرش و شروع درخواست ویزای تحصیلی آمریکاپذیرش و شروع به درخواست برای مجوز تحصیل کانادا

نکته کلیدی: فرآیند پذیرش و درخواست در کانادا در مقایسه با آمریکا ساده تره. با این حال، تعداد دانشگاه ها در کانادا در مقایسه با آمریکا کمتره.

تحصیل در آمریکا یا کانادا ؟ بخش دوم

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها