مقالات

تحصیل در ایتالیا – شرایط و هزینه ها

تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین المللیه. مزیت تحصیل در ایتالیا اینه که این کشور آموزش عالی با کیفیت رو با هزینه های تحصیلی مقرون به صرفه تری نسبت به سایر کشورهای اروپای غربی ارائه می ده. حدود 32000 دانشجوی بین المللی در ایتالیا، وجود داره. ایتالیا با سابقه غنی در آموزش عالی، همیشه گزینه ای جذاب برای دانشجویان خواهد بود.

چرا تحصیل در ایتالیا؟

برخی از اولین دانشگاه های اروپا در قرون وسطی و رنسانس در ایتالیا تأسیس شدن. دانشگاه بولونیا، که در سال 1088 تأسیس شد، به عنوان قدیمی ترین دانشگاهی شناخته می شه که هنوز فعاله. امروزه ایتالیا میزبان بسیاری از مؤسسات معتبر آموزش عالی در جهانه. بسیاری از مؤسسات آموزشی ایتالیا تو رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS عملکرد خوبی دارن و هر سال بین 200 دانشگاه برتر جهان ظاهر می شن.

ایتالیا نقش مهمی در اصلاحات اخیر آموزش عالی ایفا کرده. این حرکت به «فرایند بولونیا» معروفه. ایتالیا یکی از چهار کشوریه که منطقه اروپایی آموزش عالی (European Area of Higher Education) رو ایجاد کرده. این امر با امضای بیانیه سوربن در سال 1998 شکل گرفت که قرار بود اولین گام در اصلاح آموزش عالی باشه. امروزه فرآیند بولونیا در سراسر اروپا اجرا می شه.

تحصیل در ایتالیا

بیشتر بخوانید: تحصیل رایگان در ایتالیا

ایتالیا حدود 97 دانشگاه داره که به چند دسته تقسیم می شن:

  • دانشگاه های دولتی: موسسات دولتی با بودجه دولتی هستن و اکثریت دانشگاه ها رو تو ایتالیا تشکیل می دن.
  • سایر دانشگاه های دارای بودجه عمومی: بودجه این دانشگاه ها توسط استانی که توش قرار دارن تامین می شه.
  • دانشگاه های خصوصی: با بودجه غیر دولتی اداره می شن.
  • مدارس فارغ التحصیل برتر (Scuola Superiore Universitaria) : این ها موسسات مستقلی هستن که دوره های آموزشی و پژوهشی پیشرفته رو به صورت تخصصی ارائه می دن.

همچنین 137 موسسه آموزش عالی دیگه هم در سرتاسر ایتالیا وجود داره. این ها آکادمی هایی هستن که در بخش های خاصی تخصص دارن، از کالج های هنر، موسیقی و رقص گرفته تا مؤسسات تحقیقاتی و فنی.

ایتالیا دارای چندین سطح تحصیلات عالیه. تکمیل تحصیلات در مقطع کارشناسی (‘laurea’) می تونه منجر به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و کسب مدرک کارشناسی ارشد (‘laurea magistrale’) بشه. تحصیل در ایتالیا در مقطع لیسانس معمولاً 3 سال طول می کشه و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 1 سال طول می کشه. پس از اتمام تحصیلات کارشناسی ارشد، می تونید دوره دکتری خودتون رو که معمولاً 3 سال تحصیلی طول می کشه تکمیل کنید.

اکثر دوره ها و برنامه های ارائه شده به زبان ایتالیایی تدریس می شن، اما تعداد دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی برای تحصیل در ایتالیا در حال افزایشه. بنابراین، اگه مهارت های زبان ایتالیایی شما به اندازه کافی خوب نباشه، می تونید دوره هایی رو به زبان انگلیسی پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: دانشگاه های برتر ایتالیا 2022

تحصیل در ایتالیا

بیشتر بخوانید: تحصیل در نروژ

هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا تو موسسات مختاف متفاوته، اما به طور کلی کمتر از سایر نقاط اروپا یا آمریکای شمالیه. این باعث می شوه که تحصیل در ایتالیا به یک پیشنهاد جذاب برای دانشجویان خارجی تبدیل بشه. دانشجویان بین المللی در ایتالیا این شانس رو دارن که تحصیلات عالی با کیفیت رو با هزینه مقرون به صرفه تجربه کنن.

همونطور که ذکر شد، هزینه شهریه در هر دانشگاه و موسسه آموزشی تو ایتالیا متفاوت خواهد بود. در صورت انتخاب یک دانشگاه خصوصی برای تحصیل در ایتالیا، باید هزینه بیشتری بپردازید. هزینه تحصیل در ایتالیا در مقطع لیسانس به طور متوسط ​​900 تا 4000 یورو در سال در یک موسسه دولتیه. هزینه های یک موسسه خصوصی معمولاً به طور متوسط ​​بین 6000 تا 20000 یورو در سال خواهد بود. دانشجویان بین المللی اهل اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا، به همون اندازه شهروندان ایتالیایی شهریه پرداخت می کنن، اما سایر دانشجویان بین المللی هزینه های بالاتری رو می پردازن.

گزینه هایی وجود داره که به شما کمک می کنه تا هزینه تحصیل در ایتالیا رو تامین کنید. همه دانشجویان (ایتالیایی و بین المللی) می تونند بورسیه تحصیل در ایتالیا درخواست بدن. بودجه بورسیه با توجه به وضعیت مالی و شایستگی تحصیلی شما توزیع می شه. دریافت بورسیه تحصیل در اتالیا می تونه به هزینه های تحصیل، هزینه های اقامت و سایر هزینه های زندگی کمک کنه. بهترین راه برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حمایت مالی، اینه که با موسسه انتخابی خودتون برای تحصیل در ایتالیا تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: بورسیه اراسموس موندوس 2022

تو ایتالیا موسسات آموزشی معمولاً خوابگاه ندارن. با این حال خدماتی رو برای کمک به شما برای پیدا کردن مکان مناسب برای زندگی حین تحصیل در ایتالیا ارائه می دن. این کمک می تونه به شکل ارائه مسکن متعلق به دانشگاه یا کمک به شما برای پیدا کردن مسکن خصوصی مناسب باشه. اجاره خصوصی تو ایتالیا گزینه گرون تریه، بنابراین باید مطمئن شید که اجازه مسکن خصوصی با بودجه شما جور در میاد.

داشتن یک شغل پاره وقت می تونه یک راه عالی برای کمک به هزینه تحصیل در ایتالیا باشه. به عنوان یک دانشجوی اتحادیه اروپا، می تونید بدون نیاز به مجوز تو ایتالیا کار کنید. به عنوان یک دانشجوی غیر اتحادیه اروپا، ویزای شما تعیین می کنه که آیا در حین تحصیل در ایتالیا اجازه اشتغال با حقوق رو دارید یا نه. اگه به شما اجازه کار داده بشه، احتمالاً فقط تا 20 ساعت در هفته خواهد بود. پس برای تامین هزینه تحصیل خودتون نباید کلا به این موضوع متکی باشید. اگه می خواید حین تحصیل در ایتالیا یه شغل هم داشته باشید، بهبود مهارت های زبان ایتالیایی تون حتما می تونه مفید باشه.

تحصیل در ایتالیا

بیشتر بخوانید: بورسیه DAAD 2022

بورسیه تحصیل در ایتالیا

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی که به تحصیل در ایتالیا علاقه منده، می‌ تونید بهتمام بورسیه‌ ها و کمک هزینه‌ های تحصیلی که برای دانشجویان ایتالیایی موجوده، دسترسی پیدا کنید. بورسیه تحصیل در ایتالیا بسته به وضعیت مالی دانشجو و همچنین شایستگی تحصیلی تخصیص پیدا می کنه. همین سیستم برای همه انواع کمک های مالی، از جمله وام های دانشجویی، معافیت از هزینه ها، و کمک به هزینه های اقامت هم اعمال می شه.

علاوه بر این بورسیه ها و کمک های مالی، موسسه انتخابی شما برای تحصیل در ایتالیا عم ممکنه کمک های مالی خودش رو به دانشجویان بین المللی ارائه بده. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، باید با دانشگاه یا موسسه آموزشی تماس بگیرید، مسئولان مربوطه به شما کمک می کنن و جزئیات بیشتری در مورد بورسیه تحصیل در ایتالیا در اختیار شما قرار خواهند داد.

لیست بورسیه تحصیل در ایتالیا

نحوه اپلای

هیچ سیستم درخواست متمرکزی برای دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در ایتالیا وجود نداره. در نتیجه شما باید برای هر موسسه آموزشی به صورت جداگانه اپلای کنید. ممکنه بسته به دوره ای که برای تحصیل در ایتالیا انتخاب کردید و همچنین سطح تحصیلی تون، شرایط درخواست متفاوتی وجود داشته باشه. برای اطلاعات دقیق تر در مورد شرایط مورد نیاز، و همچنین نحوه اپلای و مهلت های زمانی، با موسسه آموزشی تماس بگیرید. اون ها می تونن جزئیات بیشتری که ممکنه بهشون نیاز داشته باشید رو در اختیار شما قرار بدن.

بیشتر بخوانید: تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

بیشتر بخوانید: راهنمای اپلای تحصیلی ایتالیا 2022

تحصیل در ایتالیا

ویزای دانشجویی ایتالیا

بسته به ملیت تون، ممکنه برای تحصیل در ایتالیا نیاز به ویزا داشته باشید. اگر از کشورهای اتحادیه اروپا یا EFTA (ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس) هستید، نیازی به ویزا ندارید. در صورتی که اهل هر کشور دیگه ای هستید، نیاز برای تحصیل در ایتالیا به ویزا دارید. همه دانشجوها باید جزئیات محل اقامت، اثبات ثبات مالی و بیمه نامه درمانی جامع رو برای گرفتن ویزای تحصیلی ایتالیا ارائه بدن.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند ویزا، مدارک مورد نیاز، هزینه درخواست و محل درخواست، می تونید به وب سایت MAECI مراجعه کنید. این وب سایت اطلاعاتی رو در اختیار شما قرار می ده که مختص شرایط شما باشه.

اگه دانشجوی غیر اتحادیه اروپا یا EFTA هستید، پس از دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا باید برای اجازه اقامت اقدام کنید. این کار باید ظرف 8 روز پس از ورود شما به ایتالیا انجام بشه. می تونید برای این کار تو اداره پست در شهر خودتون درخواست بدید. در صورتی که به مشاوره یا اطلاعات بیشتری در مورد این فرآیند نیاز دارید، موسسه آموزشی شما می‌ تونه تو این زمنیه به شما کمک کنه.

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا برای درخواست اجازه اقامت باید بیمه درمانی داشته باشن. در این مورد سه گزینه مختلف برای دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در ایتالیا وجود داره.

• در سرویس بهداشتی ایتالیا (SSN) ثبت نام کنید – می تونید این کار رو تو سازمان بهداشت محلی خودتون (ASL) انجام بدید.

• یک بیمه نامه درمانی خصوصی در کشور خودتون بخرید – همیشه توصیه می شه که این بیمه نامه توسط سفارت ایتالیا تایید بشه و به ایتالیایی یا انگلیسی ترجمه بشه.

• یک بیمه نامه درمانی خصوصی در ایتالیا بخرید – می تونید این کار رو قبل یا بعد از ورودتون به ایتالیا انجام بدید، اما برای درخواست اجازه اقامت بهش نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: توصیه نامه تحصیلی

شرایط زبان برای تحصیل در ایتالیا

زبان ملی ایتالیا ایتالیاییه، بنابراین تحصیل در ایتالیا یه فرصت عالی برای یادگیری این زبانه. دونستن چندین زبان یک مهارت فوق العادست و تو رزومه تحصیلی شما هم عالی به نظر می رسه.

اگه دوره انتخابی شما برای تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی تدریس می شه، باید مدرکی دال بر داشتن مهارت در زبان ایتالیایی ارائه بدید. برای کسایی که نمی تونن این مدرک رو ارائه بدن یا نیاز به بهبود مهارت های خودشون دارن، بسیاری از موسسات دوره های زبان ایتالیایی رو ارائه می دن.

علاوه بر دوره هایی که به زبان ایتالیایی تدریس می شن، تعداد فزاینده ای از دوره ها هم به زبان انگلیسی تدریس می شن. برای شرکت تو این دوره ها، شما باید مدرکی ارائه بدید که نشون بده مهارت های زبان انگلیسی شما با استانداردهای لازم برای تحصیل در ایتالیا در اون دوره خاص مطابقت داره. برای کسانی که مهارت های زبان انگلیسی پایین تری دارن، اکثر موسسات دوره هایی رو ارائه می دن که به شما امکان می ده مهارت های زبانی خودتون رو تقویت کنید.

حتی اگه تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی رو انتخاب می کنید، همچنان توصیه می کنیم از حضور در یک کشور جدید نهایت استفاده رو ببرید. تمام تلاش خودتون رو برای یادگیری زبان ایتالیایی و تعامل با مردم محلی برای کمک به پیشرفت خودتون به کار بگیرید. این کار می تونه آینده شغلی شما رو تو ایتالیا تضمین کنه.

تحصیل در ایتالیا

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمستردام

تحصیل در ایتالیا – رم

پایتخت ایتالیا، رم، خانه حدود 4.3 میلیون نفره. این شهر چهارمین شهر پرجمعیت اتحادیه اروپا قلمداد می شه. تاریخ رم بیش از 28 قرن رو در بر می گیره و یکی از قدیمی ترین شهرهای اروپاست. مرکز تاریخی شهر با مکان هایی مانند کولوسئوم و واتیکان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده. رم به دلیل فرهنگ و تاریخ غنی خودش برای دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در ایتالیا مناسبه.

رم یک مرکز بین المللی برای آموزش عالیه که دارای دانشگاه ها، کالج ها و آکادمی های بسیاری در زمینه های مختلفه. به عنوان مثال، La Sapienza یکی از بزرگترین مراکز آموزشی در جهانه و بیش از 140000 دانشجو داره. همچنین Istituto Europeo di Design، Scuola Lorenzo de’ Medici و مدرسه بازرگانی رم هم در این شهر قرار دارن.

تحصیل در ایتالیا – میلان

شهر میلان کمی بیش از 1.3 میلیون نفر جمعیت داره که اون رو به دومین شهر پرجمعیت ایتالیا پس از رم تبدیل می کنه. میلان در بسیاری از زمینه ها از جمله امور مالی، طراحی و مد دارای در جهان مشهوره. میلان به عنوان پایتخت مد و طراحی جهان شناخته می شه و میزبان هفته مد میلانه. گالری ‌ها و موزه‌ های هنری بسیاری هر ساله مورد بازدید میلیون ‌ها نفر قرار می ‌گیرن و برخی از مهم‌ ترین مجموعه‌های هنری جهان از جمله آثار لئوناردو داوینچی رو در خودشون جای دادن.

14 موسسه آموزش عالی در میلان وجود داره که دوره های آموزشی رو در زمینه های مختلف ارائه می دن. به عنوان مثال، دانشگاه Bocconi که در سال 1902 تأسیس شده، یک مدرسه تجاری شناخته شده در جهانه. همچنین موسساتی مانند آکادمی جدید هنرهای زیبا و موسسه طراحی اروپایی هم در این شهر قرار دارن.

تحصیل در ایتالیا – فلورانس

فلورانس پایتخت منطقه توسکانی ایتالی ست. مرکز تاریخی این شهر از سال 1982 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و فوربس این شهر رو به عنوان یکی از زیباترین شهرها در جهان رتبه بندی کرده. این شهر زادگاه رنسانس در نظر گرفته می شه و تاریخ سیاسی جالب و پرتلاطمی از جمله دوره های حکومت تحت خانواده مدیچی داره. فلورانس دارای موزه ‌ها و گالری ‌های هنری متعددیه و بسیاری از معماری ‌های خیره‌ کننده جهان رو در خودش جای داده.

دانشگاه فلورانس و همچنین دانشگاه هنر فلورانس و موسسه بین المللی طراحی مد و بازاریابی پولیمودا، در این شهر قرار دارن.

تحصیل در ایتالیا

بیشتر بخوانید: تحصیل در فرانسه

سوالات متداول درباره تحصیل در ایتالیا

آیا تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی رایگانه؟

بسیاری از دانشجویان بین المللی با دریافت بورسیه، به صورت رایگان در ایتالیا تحصیل می کنن. برخی از این بورسیه ها کل شهریه دانشگاه، هزینه مسکن  و هزینه های زنگی رو هم پوشش می دن. برخی از دانشگاه ها ه کمک هزینه تحصیلی ارائه می دن و برخی دیگه با مشارکت سایر نهادها مانند بانک های خصوصی یا سایر سازمان های دولتی، به پرداخت بخشی از هزینه های تحصیل در ایتالیا کمک می کنن.

آیا تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی گرونه؟

در ایتالیا، متوسط ​​هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در موسسات دولتی بین 900 یورو (1000 دلار آمریکا) تا 4000 یورو (4800 دلار آمریکا) در سال هزینه داره. هزینه های سالانه در دانشگاه های خصوصی معمولاً بین 6000 تا 20000 یورو (7200 دلار آمریکا تا 24100 دلار آمریکا) متغیره.

شرایط تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی چیه؟

شرایط عمومی برای متقاضیان تحصیل در ایتالیا:

• فرم درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا

• عکس در ابعاد پاسپورت

• گذرنامه

• مدرک ثبت نام یا پیش ثبت نام دانشگاه

• مدرک اسکان در ایتالیا

• مدرک معیشت (حداقل 510 دلار یا 449 یورو در ماه)

آیا دانشجویان بین المللی می تونند حین تحصیل در ایتالیا کار کنن؟

به طور خلاصه، یک دانشجوی خارجی می تونه در ایتالیا کار کنه مشروط بر اینکه: دانشجو فقط به عنوان کارمند کار کنه (نمی تونه یک کسب و کار خوداشتغالی راه اندازی کنه). دانشجو نباید از سقف ساعات مقرر طبق قانون، یعنی 1040 ساعت در سال برای کار تجاوز کنه. مثلاً می تونه به مدت 12 ماه به صورت پاره وقت (20 ساعت در هفته) کار کنه.

تحصیل در ایتالیا

بیشتر بخوانید: نحوه برقراری تماس با استاد راهنما برای اپلای PhD

تحصیل در ایتالیا ارزشش رو داره؟

ایتالیا یک مقصد مقرون به صرفه برای دانشجویان بین المللیه. ایتالیا یکی از مقرون به صرفه ترین کشورهای اروپاییه که می تونید برای تحصیل در خارج از کشور انتخاب کنید. این شامل هزینه های زندگی هم می شه. همچنین می تونید با دریافت بورسیه تحصیل در ایتالیا، به تامین هزینه تحصیل خودتون در ایتالیا کمک کنید.

می تونم بدون آیلتس تو ایتالیا تحصیل کنم؟

ایتالیا یکی از کشورهای اروپاییه که می تونید برای تحصیل در دانشگاه هاش بدون آیلتس پذیرش بگیرید.

پیدا کردن کار در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی سخته؟

تعداد مشاغل در ایتالیا محدوده و بسیاری از فارغ التحصیلان مجبور می شن این کشور رو ترک کنن تا در جای دیگه کار پیدا کنن. البته اگه در زمینه های خاصی مهارت دارید و به زبان ایتالیایی و همچنین انگلیسی هم مسلط هستید، می تونید برای پیدا کردن کار تو ایتالیا مزیت رقابتی داشته باشید.

دانشجو چقدر می تونه تو ایتالیا درآمد داشته باشه؟

میانگین حقوق پاره وقت برای دانشجویان بین المللی در ایتالیا: حداقل دستمزد در هر ساعت 7 یورو هست. بنابراین بر این اساس می تونید تا 140 یورو در هفته و 560 یورو در ماه درآمد کسب کنید.

کدوم رشته ها برای تحصیل در ایتالیا بهترینه؟

محبوب ترین دوره ها برای تحصیل در ایتالیا:

•علم و تکنولوژی

•هنر و طراحی

•مطالعات اجتماعی

•آموزش

• علوم انسانی

•پزشکی

آیا دانشگاه های ایتالیا به زبان انگلیسی تدریس می کنن؟

دانشگاه های ایتالیا برنامه های تحصیلی رو به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی ارائه می دن. با این حال، اکثر برنامه های تحصیلی انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد (مدرک کارشناسی ارشد و دوره های دکترا) در دسترس هستن.

آیا می تونم تو ایتالیا به زبان انگلیسی تحصیل کنم؟

در حال حاضر بیش از 500 برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی در ایتالیا وجود داره.و هر سال، گزینه های بیشتری برای تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی ارائه می شه.

تحصیل در ایتالیا

بیشتر بخوانید: رزومه تحصیلی

چطور می تونم برای تصحیل در ایتالیا بورس تحصیلی بگیرم؟

بهترین بورسیه های تحصیلی در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی:

1. Invest your Talent in Italy

2. EDISU Piemonte Scholarships

3. Bologna University Study Grants

4. Bocconi Merit and International Awards

5. Politecnico de Milano Merit-Based Scholarships

6. Politecnico di Torino International Scholarships

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا چقدره؟

هزینه های کلی زندگی برای دانشجویان بین المللی در ایتالیا بین 700 تا 1000 یورو در ماهه. این هزینه ها عبارتند از: اسکان، غذا، حمل و نقل عمومی، سفر محلی و/یا سرگرمی.

کدوم دانشگاه در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی بهتره؟

• دانشگاه بولونیا

• دانشگاه پادوآ

• دانشگاه ساپینزا رم

• دانشگاه میلان

• دانشگاه ناپل فدریکو دوم

• دانشگاه پیزا

• دانشگاه تورین

• دانشگاه ترنتو

آیا می توانم در حین تحصیل خانوادم رو به ایتالیا بیارم؟

ویزا برای اعضای خانواده همراه (“familiari al seguito”) به شهروندان غیر اتحادیه اروپا اجازه می ده تا به همراه اعضای خانواده خودشون وارد ایتالیا بشن. حتی کسانی که دارای ویزای تحصیلی هستن در موارد و شرایطی که قانون پیش بینی کرده می تونن برای همراهی اعضای خانواده شون درخواست ویزا کنن.

هزینه ویزای ایتالیا چقدره؟

56.20 دلار

هزینه فعلی ویزای ایتایلا 56.20 دلاره. دقت داشته باشید که هزینه پردازش ویزا غیر قابل استرداده، صرف نظر از اینکه ویزا صادر بشه یا نه.

دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی چه مدت می تونند در ایتالیا بمونن؟

دانشجویان بین المللی (غیر اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا) که در ایتالیا تحصیل می کنن یا می خوان در ایتالیا تحصیل کنن، این گزینه رو دارن که پس از اتمام تحصیلات خودشون تا 12 ماه تو این کشور بمونن.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها