مقالات

تحصیل MBA در آمریکا 2022 – راهنمای جامع دانشجویان بین المللی

تحصیل MBA در آمریکا

MBA در آمریکا

تحصیل MBA در آمریکا می تونه به فرصت های حرفه ای متنوعی برای دانشجویان بین المللی منجر بشه. ایالات متحده یک مکان بسیار عالی برای تحصیل MBA  هست و میزبان بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی این رشته است. طبق بررسی رتبه بندی جهانی MBA فایننشال تایمز، 51 مورد از 100 برنامه برتر MBA در جهان تو دانشگاه های آمریکا برگزار می شه.

تحصیل MBA در آمریکا برای ارائه یک رویکرد علمی تر و تحلیلی تر به مدیریت کسب و کارها ایجاد شد. حالا تحصیل MBA  تو آمریکا به برنامه ای تبدیل شده که می تونه حقوق قبلی دریافتی شما را بیش از 100٪ افزایش بده! بر اساس انتخاب و سلیقه شخصی، دانشجویان بین المللی می تونند تحصیل MBA در آمریکا رو به صورت MBA تمام وقت، MBA آنلاین، MBA نیمه وقت یا MBA اجرایی انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا برای ایرانیان

دلایل محبوبیت تحصیل MBA در آمریکا

موقعیت های شغلی در آمریکا

کارفرماها برای استخدام استعدادهای برتر برای همکاری تو موقعیت های مشاوره، بانکداری سرمایه گذاری، فناوری یا تولید، چشم به دانشکده های MBA دوختن. اینجا می تونید میانگین حقوق در آمریکا برای مشاغل MBA رو مشاهده کنید.

اکثر برنامه های 2 ساله MBA در آمریکا یک دوره کارآموزی ارائه می دن که راه خوبی برای قرار گرفتن در معرض دید بین المللی در صنعتیه که علاقه مند به ورود به اون هستید و همچنین می تونید مطمئن باشید که درآمد خوبی در ازای تلاش های خودتون به دست خواهید آورد.

بورسیه های دانشگاه های MBA در آمریکا

دانشگاه های آمریکا در زمره ثروتمندترین دانشگاه های جهان قرار دارن. میزان کمک ها در دانشگاه های هاروارد و استنفورد به میلیاردها دلار می رسه و فارغ التحصیلان موفق و سخاوتمندانه مبالغ هنگفتی رو به دانشگاه خودشون اهدا می کنند. این مبالغ به کمک مالی و کمک هزینه تحصیلی بیشتر برای دانشجویان بین المللی شایسته تبدیل می شن.

تنوع فرهنگی در ایالات متحده

درست مانند جامعه گسترده ‌تر آمریکا، کالج‌های MBA در ایالات متحده مجموعه ای از فرهنگ‌ های مختلف هستن. با توجه به تعاملات آکادمیک و اجتماعی که در محوطه دانشگاه براتون اتفاق میفته، در چند روز اول تحصیل MBA در آمریکا احساس تنهایی نخواهید کرد.

ویزای دانشجویی آمریکا

اگه از یک دانشگاه معتبر آمریکایی پذیرش بگیرید و مدارک مورد نیاز ویزای دانشجویی F1 رو داشته باشید، روند تأیید ویزا نسبتاً سادست.

همچنین گزینه ای هم برای تمدید اقامت تون در آمریکا پس از اتمام دوره MBA وجود داره، حتی اگه هنوز شغل تمام وقت پیدا نکرده باشید.

تحصیل MBA در آمریکا

بیشتر بخوانید: راهنمای تحصیل MBA و DBA در کانادا

تمایل بیشتر کارفرماها به ارائه مجوز کار

بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگه (به عنوان مثال در اروپا) که توشون تناسب فرهنگی ممکنه باعث بشه بسیاری از کارفرماها تمایل کمتری به حمایت از مجوز کار برای دانشجویان بین ‌المللی MBA داشته باشند، کارفرمایان آمریکایی که چندین دهه می شه که نیروی کارشون رو از کالج‌ های ایالات متحده استخدام می ‌کنند، روش کارآمدتری برای ثبت ویزای کار H1B برای دانشجویان بین المللی دارن.

اگه بتونید ارزش خودتون رو تو مصاحبه های شغلی MBA به کارفرماها ثابت کنید، کارتون خیلی راحت خواهد بود. با این حال، مسائلی مثل سقف ویزای H1B، هنوز وجود داره.

شرایط تحصیل MBA در آمریکا

واجد شرایط بودن متقاضیان خارج از کشور برای تحصیل MBA در آمریکا توسط عوامل مختلفی تعیین می شه. موارد زیر برخی از مهم ترین ویژگی ها و شرایطیه که یک دانشجوی بین المللی برای تحصیل mba در آمریکا باید ازشون آگاه باشه:

• برای تصیل MBA در آمریکا باید 16 سال تحصیلی رو پشت سر گذاشته باشید. این یعنی اینکه شما باید یک دوره آموزشی پایه یا یک برنامه چهار ساله لیسانس رو به پایان رسونده باشید.

• نمرات GMAT/GRE: برای پذیرش در اکثر مراکز آموزشی MBA در ایالات متحده، نمره GMAT قوی مورد نیازه. با این حال، برخی از دانشگاه ها ممکنه آزمون های GRE یا مشابه رو هم بپذیرند.

• متقاضیانی که انگلیسی رو به عنوان زبان اول صحبت نمی کنند باید مدرکی مبنی بر توانایی زبانی ارائه بدن. دانشجویان بین المللی می تونند با استفاده از نمرات آیلتس و تافل برای تحصیل MBA در آمریکا اقدام کنن. نمره تافل 100 قابل قبول در نظر گرفته می شه. برای آیلتس هم نمره 6.5 مورد نیازه.

• تجربه کاری: متقاضیان برای تحصیل MBA در امریکا باید حداقل سه سال تجربه حرفه ای داشته باشن. البته این شرط بین دانشگاه های مختلف متفاوته و به برنامه MBA انتخاب شده توسط شما بستگی داره.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل MBA در امریکا

هنگام درخواست برای تحصیل MBA در آمریکا، دانشجویان بین المللی باید یک سری مدارک دیگ هم ارائه بدن:

مدارک تحصیلی و ریز نمرات: شما باید یک نسخه اسکن شده از تمام ریز نمرات خودتون تو تمام مراکز آموزشی که توشون تحصیل کردید رو به زبان انگلیسی ارسال کنید.

نتایج آزمون ها: نتایج آزمون هایی که تو قسمت قبلی بهشون اشاره شد باید مستقیماً به مراکز آموزشی MBA در آمریکا ارسال بشه.

توصیه نامه ها: دو توصیه نامه تحصیلی و یک توصیه نامه حرفه ای می تونه برای تحصیل MBA در آمریکا خیلی به شما کمک کنه، اگرچه برخی از دانشگاه ها ممکنه فقط دو تا توصیه نامه نیاز داشته باشن.

رزومه: یک رزومه به روز رسانی شده که تجربه و مهارت های حرفه ای شما رو به طور کلی شرح می ده.

انگیزه نامه تحصیلی: برخی از دانشگاه ها ممکنه یک انگیزه نامه تحصیلی یا بیانیه هدف یا همون SOP رو از شما درخواست کنن. این نامه باید شامل توضیح مختصری در مورد اینکه چرا می خواید برنامه تحصیلی مورد نظر رو دنبال کنید و اینکه چرا این دانشگاه رو انتخاب می کنید، باشه.

• کپی ویزای تحصیلی آمریکا

• عکس در اندازه پاسپورت

تحصیل MBA در آمریکا

بیشتر بخوانید: بیانیه شخصی (Personal Statement) +  نمونه

فرآیند پذیرش تحصیل MBA در آمریکا

فرآیند اپلای و پذیرش تحصیل MBA در آمریکا به سه مرحله تقسیم می شه:

پیش درخواست (Pre-application): تو این مرحله باید همه آزمون های استاندارد رو انجام بدید و تمام مدارک مورد نیازتون رو جمع آوری کنید.

درخواست (Application): تو این مرحله درخواست تکمیل شدتون رو ارسال می کنید و الزامات پذیرش رو بارگذاری می کنید.

پس از درخواست (Post-application): پس از پذیرش، تو این مرحله ارائه مدارک مورد نیاز بیشتر و پرداخت هزینه ها انجام می شه.

اکثر مراکز آموزشی MBA در آمریکا فرآیند اپلای رو به چند مرحله مختلف تقسیم می کنن که تو هر مرحله متقاضیان باید شرایط خاصی رو رعایت کنن. برای متقاضیان تحصیل MBA در آمریکا بسیار مهمه که این مهلت‌ ها رو برای ارسال اپلیکسشن بدونن و ازشون آگاه باشن.

دانشگاه های برتر برای تحصیل MBA در آمریکا

طبق رتبه بندی فایننشال تایمز، مراکز و دوره های زیر بهترین موارد برای تحصیال MBA در آمریکا هستن که برنامه های MBA معتبر بین المللی رو ارائه می دن.

Harvard B-School (بخشی از دانشگاه هاروارد)

متقاضیان می تونن در یک برنامه دو ساله MBA در  Harvard B-School ثبت نام کنند. این یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین برنامه های MBA در ایالات متحده است. داوطلبان در مدرسه بازرگانی هاروارد با استفاده از شبیه‌ سازی‌ های چند رسانه ‌ای، دوره ‌های روش موردی و پروژه‌ های میدانی آموزش داده می‌ شن که به دانشجو اجازه می ‌ده تا مفاهیم تجاری رو تو یک موقعیت واقعی به کار ببرند. اینجا لیستی از برخی از برنامه های MBA دانشکده بازرگانی هاروارد آورده شده:

• MBA امور مالی

• MBA مسئولیت اجتماعی شرکت

• MBA مدیریت اطلاعات

• MBA کارآفرینی

این دانشکده طبق رتبه بندی Times Greater Education (THE) در رتبه دوم قرار داره و به ترتیب به نمرات TOEFL و GMAT 109 و 730 نیاز داره.

Stanford University

دانشکده فارغ التحصیلان بیزینس در دانشگاه استنفورد، که در سال 1891 تأسیس شد، بین 10 دانشگاه برتر در رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS قرار داره. این دانشگده یک برنامه MBA استثنایی رو به دانشجویان خارج از کشور ارائه می ده. تفکر طراحی، پروژه های رهبری گروه های کوچک، یادگیری مبتنی بر تیم، یادگیری تجربی و مطالعات موردی، همه بخشی از برنامه تحصیل MBA در دانشگاه استنفورد هستند. برای کسانی که علاقه مند به تحصیل MBA در آمریکا هستند، این تخصص ها در دانگشاه استنفورد در دسترس هستند:

• MBA حسابداری

• MBA مدیریت جهانی

• MBA اقتصاد مدیریت

• MBA مدیریت جهانی

• MBA امور مالی

تحصیل MBA در آمریکا

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی اپلای آمریکا پاییز ۲۰۲۳

Massachusetts Institute of Technology

مؤسسه فناوری ماساچوست در سال 1861 تأسیس شد. این مؤسسه تحقیقاتی خصوصی مستقر در کمبریج، ماساچوسته. در ادامه لیستی از برنامه های تخصصی MBA ارائه شده توسط موسسه ارائه شده:

• MBA امور مالی

• MBA کارآفرینی و نوآوری

این دانشکده طبق رتبه بندی Times Greater Education (THE) در رتبه پنجم قرار داره. متقاضیان باید نمرات تافل و GMAT به ترتیب 90 و 720 رو کسب کنن.

The University of Chicago

دانشگاه شیکاگو در ایالات متحده در سال 1890 تأسیس شد. تو این دانشگاه، دانشجویان تشویق می شن تا با کمک معلمان مجرب به تحقیق و یادگیری بپردازند. در ادامه به برخی از محبوب ترین برنامه های MBA در دانشگاه شیکاگو اشاره می شود:

• MBA حسابداری

• MBA امور مالی تحلیلی

• MBA اقتصاد سنجی و آمار

• MBA اقتصاد

• MBA کسب و کار بین المللی

این دانشکده طبق رتبه بندی Times Greater Education (THE) در رتبه دهم قرار داره و به نمرات TOEFL و GMAT به ترتیب 100 و 570 نیاز داره.

The University of Pennsylvania

دانشگاه پنسیلوانیا که گاهی با نام دانشگاه پن هم شناخته می شه، در سال 1755 تاسیس شد و یکی از قدیمی ترین موسسات تحقیقاتی جهان به شمار می ره. این دانشگاه توسط بنجامین فرانکلین تأسیس شده و به دانشجویان بین المللی برنامه های متنوعی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می ده. B-School این دانشگاه، مدرسه وارتون، برنامه های MBA متعددی رو در ایالات متحده ارائه می ده. در ادامه لیستی از برخی از محبوب ترین برنامه های MBA در دانشگاه پنسیلوانیا آمده است:

  • MBA حسابداری
  • MBA علوم اکچوئری
  • MBA تجزیه و تحلیل کسب و کار
  • MBA کارآفرینی و نوآوری

این دانشکده طبق رتبه بندی Times Greater Education (THE) در رتبه سیزدهم قرار داره و به ترتیب به نمرات TOEFL و GMAT  100 و 730 و نیاز داره.

برخی دیگر از دانشگاه های ایالات متحده با رتبه 50 تا 100 عبارتند از: دانشگاه کرنل، دانشگاه کارولینای شمالی، دانشکده مدیریت کلوگ، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دانشکده بازرگانی کلمبیا یا دانشگاه کلمبیا، دانشگاه نورث وسترن و غیره.

تحصیل MBA در آمریکا

بیشتر بخوانید: اپلای کارشناسی آمریکا

تحصیل MBA در آمریکا بدون سابقه کار

اگر به دنبال تحصیل MBA در آمریکا هستید اما تجربه کاری ندارید، چند گزینه وجود دارد که می توانید در نظر بگیرید. در ادامه لیستی از دانشگاه ‌هایی در ایالات متحده اورده شده که می‌ تونید توشون بدون اینکه قبلاً کار کرده باشید و سابقه کاری داشته باشید، MBA بخونید

•      Wharton School در University of Pennsylvania

•      Chicago Booth School of Business در University of Chicago

•      Haas School of Business در University of California Berkeley

•      Sloan School of Management در Massachusetts Institute of Technology    

•      Seton Hall University

•      New Jersey Institute of Technology

•      Gannon University

•      Long Island University

•      Stern School of Business, New York University

نحوه اپلای برای تحصیل MBA در آمریکا

بهترین نقطه برای شروع فرایند اپلای تحصیل MBA در آمریکا، انتخاب دانشگاهه. وقتی دارید دنبال دانشگاه مناسب تو آمریکا می گردید خوبه به این نکات توجه داشته باشید:

برای شروع به طول برنامه تحصیل MBA در آمریکا توجه کنید. دوره های MBA تمام وقت در ایالات متحده معمولاً دو سال طول می کشن، اما بسیاری از برنامه ها دارای گزینه های یک ساله و سریع هم هستند. همچنین برنامه های پاره وقت تحصیل MBA در آمریکا هم امکان انعطاف پذیری شرکت در کلاس های عصر و/یا آخر هفته رو برای انطباق با برنامه شلوغ زندگی فراهم می کنن.

 برنامه های تسریع شده MBA (Accelerated MBA Programs) یکی از مواردیه که اخیرا به تحصیلات MBA در ایالات متحده اضافه شده. برنامه های تسریع شده تحصیل MBA در آمریکا که برای دانش آموزانی با پیشینه تحصیل در زمینه کسب و کار (یا توانایی جبران زمان از دست رفته از طریق خودآموزی) طراحی شده، ممکنه بین 12 تا 18 ماه طول بکشند. البته به دلیل تأکید این برنامه ها بر روی سرعت، زمان بسیار کمتری رو صرف بررسی مطالب مقدماتی می کنند و بسیاری از فرصت ها رو برای کسب درجه تخصص حذف می کنند.

پس از انتخاب برنامه مورد نظر

فرآیند اپلای برای تحصیل MBA در آمریکا رو آغاز کنید. همون طور که اشاره شد در واقع سه مرحله برای چرخه پذیرش وجود داره: قبل از درخواست، درخواست و پس از درخواست. برخی از دانشکده های بازرگانی هم با در نظر گرفتن کردن سه مهلت یا ددلاین مختلف، مراحل اپلای برای تحصیل MBA در آمریکا رو بخش بندی می کنند.

آگاهی از زمان برگزاری هر مرحله به دانشجوها اجازه می ده تا بدونند چه زمانی باید GMAT شوم رو تکمیل کنند، توصیه نامه ها شون رو دریافت کنند و سایر مطالب مورد نیاز برای اپلای و پذیرش رو آماده کنند. در صورتی که فرصت مصاحبه برای برنامه های تحصیل MBA در آمریکا رو دارید، حتما از این فرصت استفاده کنید.

مثل بسیاری از فرآیندهای اپلای و درخواست دیگخ، رزومه شما، توصیه نامه ها و درخواست تکمیل شده مورد نیازه. مقالات، ریز نمرات و نمرات GMAT هم اهمیت بالایی دارن. متقاضیان تحصیل MBA در آمریکا باید سعی کنن یک برنامه اپلای قوی در تمام مواد مورد ارزیابی  ارائه بدن. هرچه این موراد تو برنامه اپلای شما قوی تر باشن، شانس پذیرش در یک برنامه تحصیلی MBA در ایالات متحده آمریکا برای شما بیشتر خواهد بود.

تحصیل MBA در آمریکا

کلام آخر

اگه می‌ خواید در زمینه مدیریت بیزینس کار کنید، تحصیل MBA در آمریکا می‌ تونه بهترین انتخاب برای شما باشه. داشتن مدرک MBA از یک مرکز آموزشی مدیریت سطح بالا در ایالات متحده می تونه به شما کمک کنه درآمد بیشتری داشته باشید و بازده بیشتری از سرمایه خودتون به دست بیارید.

سوالات متداول تحصیل MBA در آمریکا

کدوم رشته تخصصی MBA منجر به مشاغل پردرآمد در آمریکا می شه؟

پردرآمدترین رشته های MBA در آمریکا عبارتند از مدیریت استراتژیک، مدیریت پروژه، امور مالی شرکت، تجزیه و تحلیل تجاری، مدیریت عملیات و اقتصاد.

هزینه تحصیل MBA در آمریکا برای دانشجویان بین المللی چقدره؟

هزینه تحصیل MBA در آمریکا از 45000 تا 77000 دلار آمریکا در سال متغیره.

دانشجوهای بین المللی MBA می تونن تو آمریکا کار کنن؟

شما واجد شرایط درخواست ویزای H-1B هستید، که ویزای کاری برای مهاجران با مهارت بالاست. این رایج ترین راه برای موندن و کار در آمریکا برای فارغ التحصیلان MBA هست. برای درخواست ویزای H-1B باید حامی کارفرما داشته باشید.

آیا GMAT برای تحصیل MBA در آمریکا اجباریه؟

بله، GMAT برای تحصیل MBA در آمریکا اجباریه. GMAT بخش مهمی از فرآیند پذیرشه. تنها در صورتی که کسی تجربه کاری خیلی خوبی داشته باشه، ممکنه براش استثنا در نظر گرفته بشه و بتونه به تحصیل MBA در آمریکا بدون GMAT بپردازه.

آیا GRE برای تحصیل MBA در آمریکا پذیرفته می شه؟

در حالی که GMAT به طور خاص برای متقاضیان مدرسه بازرگانی طراحی شده، GRE آزمونیه که می تونه دانشجوها رو در برنامه های تحصیلات تکمیلی تقریباً در همه رشته ها، از جمله MBA، پذیرش کنه. به طور سنتی تو آمریکا، GMAT به GRE اولویت داره.

کدوم برنامه MBA برای تحصیل در آمریکا بهتره؟

کالج های برتر MBA در ایالات متحده آمریکا:

  • شماره 1. دانشگاه هاروارد
  • شماره 2. دانشگاه استنفورد
  • شماره 3. دانشگاه شیکاگو
  • شماره 4. دانشگاه پنسیلوانیا
  • شماره 5. موسسه تکنولوژی ماساچوست
  • شماره 6. دانشگاه نورث وسترن
  • شماره 7. دانشگاه کلمبیا
  • شماره 8. دانشگاه پرینستون

تحصیل MBA در آمریکا سخته؟

از دانشجوهای بالقوه این سوال براشون پیش میاد که آیا تصحیل MBA در آمریکا برای یک دانشجوی متوسط ​​خیلی سخته؟ پاسخ به احتمال زیاد خیر هست. اما، همینطور که احتمالاً در طول تحصیل MBA در آمریکا خواهید آموخت، به هر حال نگرش شما بیش از 50 درصد از موفقیت حرفه ای شما رو تشکیل می ده.

GMAT راحت تره یا GRE؟

کارشناسان اعتقاد دارن که اگرچه بخشی از GMAT نسبت به GRE برای اکثر شرکت کنندگان در آزمون سخت تره، اما GMAT ممکنه برای کسانی که مسائل منطقی رو به سؤالات هندسه ترجیح می دن آسون تر باشه چون سؤالات هندسه بیشتری در GRE وجود داره.

کدوم رشته MBA در ایالات متحده تقاضای بیشتری داره؟

مدیریت عمومی. در بین تمام برنامه های تخصصی  MBAدر آمریکا، مدیریت عمومی به طور مستمر یکی از محبوب ترین ها بوده و هست. دانشجویان مدیریت عمومی انواع مهارت ها و دیدگاه های مدیریتی رو یاد خواهند گرفت که می تونن در سازمان های مختلف در هر صنعتی از منابع انسانی و بازاریابی گرفته تا سیستم ها و UX اعمال بشن.

آیا دانشگاه هاروارد GRE رو برای تحصیل MBA می پذیره؟

هیچ حداقل نمره GMAT یا GRE برای درخواست وجود نداره و دانشگاه هاروارد ترجیحی نسبت به اینکه تو کدوم آزمون شرکت کنید نداره. اگه به پروفایل دانشجوهایی MBA هاروارد نگاه کنید، می بینید که دانشجویانی با طیفی از نمرات GMAT و GRE در خال تحصیل MBA در این دانشگاه هستن. لطفا توجه داشته باشید که کد HBS برای GMAT HRLX892 و کد HBS برای GRE 4064 هست.

آیا تافل برای تحصیل MBA در آمریکا لازمه؟

در اکثر برنامه های برتر MBA، داوطلبان بین المللی برای نشون دادن مهارت انگلیسی شون باید تو آزمون TOEFL® (تست انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی) یا آیلتس (سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی) یا PTE Academic (تست پیرسون انگلیسی آکادمیک) شرکت کنن.

کدوم رشته MBA برای کار به عنوان مدیر عامل بهتره؟

تحصیل در MBA عمومی در یک دانشگاه عالی کسب و کار، مسیر خوبی برای مدیران اجرایی مشتاقه. با این حال، اگه در حال حاضر تحصیلات بازرگانی کامل دارید، کسب مدرک MBA در امور مالی یا رشته های مرتبط دیگه هم می تونه یک رویکرد موثر باشه.

طول دوره تحصیل MBA در آمریکا چند ساله؟

به طور کلی، دوره های MBA در ایالات متحده 2 سال طول می کشن، اما چندین برنامه هم دارای گزینه های یک ساله و سریع هستند.

برای تحصیل MBA در آمریکا باید تو جه آزمون هایی شرکت کنم؟

• نمره GMAT/GRE یکی از مهم ترین معیارها برای هر مدرسه بازرگانیه و متقاضی باید نمره مناسبی تو این آزمون ها داشته باشه (میانگین نمره GMAT باید بالای 730 باشه/ محدوده نمره GRE باید از 150 تا 165 باشه)

• گذروندن آزمون های مهارت زبان مانند آیلتس و تافل هم ضروریه.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امید
امید
1 سال قبل

آیا امکان پذیرش فول فاند هم فراهم هست یا بورسیه ای وجود داره که کمک کنه برای mba؟ یا تماما شهریه پردازه؟