مقالات

ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس – راهنمای جامع 2022

تحصیل در آمریکا بدون مدرک زبان

ایالات متحده آمریکا به عنوان محبوب ترین مقصد تحصیل در خارج از کشور در جهان، چیزای زیادی برای ارائه به شما جهت ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس داره.

اما آمریکا فقط محبوب ترین گزینه برای تحصیلات بین المللی نیست. یکی از بزرگ ترین ها هم هست. با 50 ایالت و بیش از 4300 مرکز ارائه دهنده آموزش عالی، دست شما برای انتخاب برای ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس کاملا بازه.

اینجاست که این راهنما می تونه براتون مفید باشه. تو این راهنما توصیه ‌های دقیقی رو در مورد هر اطلاعاتی که برای ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس نیاز دارید گردآوری کردیم.

فرصت های ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس در سال 2022

بیش از 4300 دانشگاه و سایر  مراکز ارائه دهنده آموزش عالی در آمریکا وجود داره. حدود 1700 مرکز امکان ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس رو فراهم می کنن. این یعنی هنوز موسسات بسیار متنوعی برای انتخاب وجود دارن.

برنامه های تحصیلات تکمیلی آمریکا به دلیل رویکرد جامع خودشون به تحصیلات تکمیلی، ترکیبی از دانش موضوعی پیشرفته و فرصت های تحقیقاتی به همراه توسعه مجموعه ای از مهارت های قابل انتقال، شهرت جهانی دارن.

بیشتر بخوانید: ادامه تحصیل در آمریکا 2022

ادامه تحصیل در آمریکا

دلایل ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس

دانشگاه های در سطح جهانی – موسسات آمریکایی تو لیست های رتبه بندی جهانی دانشگاه ها حکمرانی می کنن – از 50 دانشگاه برتر در لیگ آموزش عالی تایمز، 23 دانشگاه در ایالات متحده قرار دارن!

چشم انداز بین المللی – آمریکا محبوب ترین مقصد برای دانشجویان بین المللیه، و این اتفاق دلیل خوبی هم داره – موسسات آموزشی آمریکا گستره بی نظیری از مدارک تحصیلی و رشته های رو برای انتخاب ارائه می دن.

فرصت های تامین مالی – درسته که ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس لزوما ارزان نخواهد بود، اما فرصت های بورسیه و تامین مالی زیادی هم برای دانشجویان با استعداد وجود داره.

ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در آمریکا

قدیمی ترین دانشگاه  دانشگاه هاروارد  (1636)

تعداد دانشجویان بین المللی 976853

طول دوره 2 سال

متوسط ​​هزینه ها 20000 – 35000 دلار (در دانشگاه های دولتی)

سال تحصیلی  سپتامبر تا ژوئن

 

ساختار دوره کارشناسی ارشد در آمریکا

ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد مشابه بسیاری از کشورهای دیگست. کارشناسی ارشد در آمریکا هم یک دوره و مدرک تحصیلات تکمیلیه که پس از یک دوره کارشناسی مرتبط ارائه می شه. برخی دوره های فوق لیسانس در آمریکا فرصت مطالعه یک موضوع دانشگاهی رو با عمق بیشتر فراهم می کنن. برخی دیگه هم آموزش فنی یا حرفه ای پیشرفته ارائه می دن.

تفاوت اصلی بین ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس و معادل های بین المللی دیگه ساختار این دوره هاست.

در دانشگاه های ایالات متحده با ارزیابی های منظم و وظایف آموزشی، در جهت به دست آوردن مدرک خودتون تلاش خواهید کرد. اما اغلب آموزش های عمومی تری هم دریافت می کنید. این ترکیب آموزش های تخصصی و عمومی شما رو به یک فارغ التحصیل کامل تر تبدیل می کنه، با طیف وسیعی از مهارت های قابل انتقال که مکمل تخصص موضوعی شما هستن.

دوره کارشناسی ارشد در آمریکا چقدر طول می کشه؟

ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس معمولاً حدود دو سال تحصیلی تمام وقت طول می کشه (اگرچه برخی از دوره ها کوتاه تر هستن).

این مدت طولانی تر از برخی دیگه از کشورها (مثلا بریتانیا) ست، اما نشون دهنده تأکید بیشتر بر آموزش ساختاریافته و ارزیابی منظم در برنامه تحصیلات تکمیلی ایالات متحده است.

در بیشتر موارد، بیشتر زمان شما در طول تحصیلات تون صرف فرصت ‌های توسعه بیشتر و کسب مهارت ‌های قابل انتقال می ‌شه.

ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس همچنین ممکنه مدت زمان مورد نیاز برای دستیابی به مدرک دکترا در همون رشته رو هم برای شما کوتاه تر کنه.

تجربه ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس

از برخی جهات، مدارک کارشناسی ارشد آمریکایی بسیار شبیه به کشورهای دیگه هستن. با این تفاوت که شما در سطح پیشرفته ‌تری مطالعه خواهید کرد و انتظار می‌ ره بتونید مستقل ‌تر فکر و مطالعه کنید.

اما، همونطور که اشاره شد، شما نسبت به سایر فارغ ‌التحصیلان بین ‌المللی در کشورهای دیگه، تجربه بسیار ساختارمندتری خواهید داشت. ارزیابی ‌ها بیشتر خواهد بود و شما تشویق می‌ شید (یا ملزم می‌ شید) آموزش های تکمیلی رو هم پشت سر بگذارید.

تجربه روزانه شما از ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس به نوع برنامه ای که در اون ثبت نام می کنید بستگی داره.

می تونیم این دور ها رو به دو دسته کلی تقسیم کنیم: برنامه های آکادمیک و برنامه های حرفه ای.

نحوه ارزیابی تحصیلی

 

دوره های کارشناسی ارشد در ایالات متحده آمریکا معمولاً در ماژول های مختلف سازماندهی می شن. برخی اجباری و برخی انتخابی خواهند بود. نمره نهایی شما با ترکیب وزنی از نمراتی که در این واحدهای فردی (از جمله پروژه پایان نامه یا کارآموزی) دریافت می کنید، تعیین می شه.

این سیستم مشابه سیستم مورد استفاده در سایر مراکز آموزش عالی در سراسر جهانه. اما چیزی که ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس رو منحصر به فرد می کنه، تاکید بر ارزیابی مستمر و استفاده از سیستم میانگین نمره (GPA) است (در ادامه در موردش توضیح می دیم).

برنامه های کارشناسی ارشد در کشورهایی مثل انگلستان بیشتر احتمال داره که دانشجویان رو در پایان دوره ها ارزیابی کنن. اما سیستم آموزشی ایالات متحده از ارزیابی و بازخورد منظم و مستمر حمایت می کنه.

جزئیات شیوه های ارزیابی بین رشته ها و دوره های مختلف متفاوته. معمولاً می ‌تونید انتظار داشته باشید که مجموعه ‌ای از وظایف دوره ‌های معمولی رو علاوه بر تکالیف اساسی‌ تر تجربه کنید. برخی از برنامه های تحصیلات تکمیلی هم ممکنه بخشی از نمره شما رو بر اساس شرکت شما در جلسات گروهی تعیین کنن.

بیشتر بخوانید: ادامه تحصیل در آمریکا دندانپزشکی

تحصیل در آمریکا برای ایرانیان

میانگین نمرات یا GPA چیه؟

اکثر دوره های کارشناسی ارشد و برنامه های تحصیلات تکمیلی در ایالات متحده از سیستم میانگین نمرات (GPA) برای منعکس کردن عملکرد دانشجو استفاده می کنن.

به زبان ساده، میانگین نمرات، میانگین وزنی تمام نمراتیه که تو دوره تحصیلی خودتون دریافت می کنید. وزن هر نمره به اهمیتش در دوره تحصیلی شما بستگی داره که معمولاً با تعداد ساعات کلاس های برگزار شده برای اون درس مطابقت داره.

در صورت استفاده از بورسیه یا کمک هزینه برای ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس، حفظ یک معدل قوی می تونه مهم باشه. بورسیه ها ممکنه یک سری شرایط عملکردی رو برای حمایت مالی جهت ادامه یا تمدید طول دوره تحصیلی شما تعیین کنن.

ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس – هزینه ها و بورسیه ها

به عنوان یک راهنمای تقریبی، ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس در یک دانشگاه دولتی هزینه ای در حدود 20000 تا 35000 دلار در سال برای دانشجویان بین المللی خواهد داشت. با این حال، همونطور که از کشوری به وسعت آمریکا انتظار می ره، بین برنامه ها و موسسات آموزشی مختلف در این زمینه تفاوت های زیادی وجود داره.

همچنین مهمه بدونید که تعداد نسبتا کمی از دانشجویان کارشناسی ارشد در آمریکا هزینه کامل دوره تحصیلی خودشون رو پرداخت می کنن. بسیاری از اون ها از دانشگاه خودشون یا سازمان های دیگه بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنن.

اپلای برای ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس

اپلای برای ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس می تونه یک فرآیند بسیار گسترده باشه. دانشگاه ‌ها می ‌خوان مطمئن بشن که دانشجوها در برنامه ‌های تحصیلات تکمیلی مناسب قرار می‌ گیرن و بنابراین زمان و تلاش زیادی رو برای فرآیند پذیرش خودشون صرف می‌ کنن. از شما هم انتظار دارن که همین طور با فرایند اپلای برخورد کنید.

البته این به این معنی نیست که ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس دشوارتره. اما شما باید اطلاعات و جزئیات بیشتری در مورد مدارک موجود خودتون نسبت به اون چه در کشورهای دیگه از شما خواسته می شه ارائه بدید.

همچنین به یاد داشته باشید که در کنار انتخاب دانشگاه باید ویزای دانشجویی آمریکا رو هم بگیرید.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا با مدرک دیپلم

چه زمانی باید برای ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس اپلای کنم؟

باید سعی کنید فرایند اپلای برای ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس رو زودتر شروع کنید – زمان ایده آل قبل از پایان سال دوم برنامه کارشناسی شماست.

در بیشتر موارد باید قبل از ثبت نام، برنامه کامل خودتون رو تا پایان ماه مارس سال تحصیلی ارسال کنید. (اگه مستقیماً در حال ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستید، این زمان می شه آخرین سال برنامه تحصیلی شما در مقطع کارشناسی).

برخی از موسسات آموزشی اپلای در دسامبر سال قبل رو هم می پذیرن. اگه می خواید برای برخی از بورسیه ها و سایر ترتیبات کمک هزینه تحصیلی در نظر گرفته بشید، رعایت این مهلت زودتر می تونه براتون مفید باشه.

چطور باید برای ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس اپلای کنم؟

اپلای برای ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس به طور مستقیم به موسسات آموزشی ارائه می شه.

هیچ محدودیتی برای تعداد دوره هایی که می تونید به طور همزمان براشون اپلای کنید وجود نداره. اما به خاطر داشته باشید که مراکز تحصیلات تکمیلی ایالات متحده اغلب برای اپلای شما مطالب و مدارک تکمیلی زیادی رو درخواست می کنن. اکثر این فرایندها هزینه اداری هم خواهند داشت.

بنابراین بهتره فهرست کوتاه تری از موسسات رو برای اپلای انتخاب کنید.

مدارک لازم برای اپلای کارشناسی ارشد آمریکا

پذیرش در یک برنامه تحصیلات تکمیلی در ایالات متحده مستلزم داشتن مدرک کارشناسیه. این مدرک باید در زمینه ای مشابه با کارشناسی ارشد شما باشه، اما ممکنه لازم نباشه دقیقاً تو همون رشته باشه.

هر دانشگاه ها حداقل الزامات مد نظر خودش رو تعیین می کنه. دانشگاه های گزینشی تر الزامات سخت گیرانه تری خواهند داشت.

نتیجه و معدل مدرک شما هر چی که باشه، معمولاً باید قبل از استفاده ازش برای برنامه های تحصیلات تکمیلی آمریکا به معدل GPA تبدیل بشه.

چه مدارک دیگه ای باید همراه با درخواستم ارسال کنم؟

دانشگاه های آمریکا برای اپلای و ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس از شما بیشتر از  تنها یک مدرک لیسانس می خوان. ممکنه لازم باشه ریز نمرات کامل دانشگاهی و همچنین توصیه نامه تحصیلی و بیانیه شخصی هم ارسال کنید. در صورتی که انگلیسی زبان اول شما نیست، ممکنه از شما نمره آزمون زبان هم خواسته بشه.

برنامه های تحصیلات تکمیلی انتخابی تر اغلب به نمرات آزمون های پذیرش برای ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس نیاز دارن و در صورتی که تو لیست نهایی قرار بگیرید، برخی از شما می خوان تو یک جلسه مصاحبه هم شرکت کنید.

برنامه های آکادمیک همچنین ممکنه از شما بخوان که یک بیانیه تحقیق رو هم همراه با درخواست خودتون ارسال کنید. این امر به ویژه در صورتی که برای یک برنامه تحصیلات تکمیلی با فرصت ادامه تحصیل در مقطع دکترا درخواست می دید، بسیار محتمل خواهد بود.

در ادامه بیشتر در مورد برخی از این الزامات و مدارک توضیح می دیم.

تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان

ریز نمرات تحصیلی

زیر نمرات تحصیلی در واقع خلاصه ای از ویژگی های مدرک کارشناسی شماست. این مدرک شامل اطلاعاتی در مورد ماژول ها یا درس هاییه که مطالعه کردید و عملکرد شما رو هم تو اون ها نشون می ده.

دانشگاه های آمریکایی اغلب این مدرک رو هم علاوه بر مدرک کلی لیسانس شما درخواست می کنن. ریز نمرات به مسئولین گزینش امکان می ‌ده ببینن که تجربه شما تو دوره کارشناسی تون چقدر با دوره کارشناسی ارشدی که براش اپلای می‌ کنید مرتبطه. این مدرک همچنین نشون می ده که شما به عنوان یک دانشجو چطور پیشرفت کردید. برنامه های رقابتی تر همچنین ممکنه از شما بخوان که بهشون نشون بدید نتایج شما در مقایسه با سایر دانشجویان همگروه تون چطور بوده.

به عنوان یک قاعده، دانشگاه دوره لیسانس شما باید بتونه در صورت درخواست، مدرک ریز نمرات مناسبی رو برای شما تهیه کنه. اما ممکنه برای انجام این کار به زمان احتیاج داشته باشه. اگه هنوز مدرک کارشناسی خودتون رو تکمیل نکردید، دانشگاه شما باید بتونه نتیجه پیش بینی شده رو ارائه بده.

مدرک ریز نمراتی که ارائه می کنید باید به طور رسمی تأیید شده باشه. ارسال نمرات یا سایر اطلاعات توسط خودتون قابل قبول نخواهد بود و ممکنه فرایند اپلای شما برای ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس رو به تاخیر بندازه.

بخش مهمی از کارنامه تحصیلی یا ریز نمرات شما تبدیل نتیجه مدرک کارشناسی شما به میانگین نمره یا GPA هست.

دانشگاه های آمریکا ممکنه خودشون این کار رو انجام بدن (بر اساس دانش خودشون از سیستم نمره دهی در کشور شما). یا ممکنه از دانشگاه دوره کارشناسی شما بخوان این کار رو انجام بده.

در شرایطی که هیچ یک از گزینه ‌ها امکان‌ پذیر نباشه، ممکنه مجبور شید برای ارزیابی اعتبار مدرک توسط یک نهاد شخص ثالث تأیید شده توسط دانشگاه هزینه کنید تا تبدیل GPA برای شما انجام بشه.

آزمون های پذیرش فارغ التحصیلان

آزمون های پذیرش فارغ التحصیلان یکی از الزامات رایج تر در سیستم آموزشی ایالات متحده نسبت به سایر کشورهاست. این آزمون ها به دانشگاه شما اجازه می دن تا مهارت های عمومی مثل استدلال انتزاعی، حل مسئله و تفکر انتقادی رو ارزیابی کنه.

دو مورد از رایج ترین این آزمون ها عبارتند از Graduate Record Examination (GRE) و Graduate Management Admissions Test (GMAT).

• آزمون عمومی GRE مختص هیچ رشته خاصی نیست (اگرچه این آزمون برای برخی از انواع رشته های خاص هم ارائه می شه).

• GMAT به طور کلی با برنامه های کاربردی برای مدرک MBA در دانشکده های بازرگانی مرتبطه.

دانشگاه آینده شما به شما اطلاع می ده که چه آزمونی مورد نیازه. برخی از برنامه ها ممکنه هم نمره GRE و هم GMAT رو قبول کنن. البته نیازی نیست شما تو هر دوی این امتحانات شرکت کنید مگر اینکه برای چندین موسسه با اولویت آزمون های مختلف برای ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس اپلای می کنید.

توصیه نامه های علمی و شخصی

برنامه های کارشناسی ارشد در ایالات متحده به احتمال زیاد از افرادی که شما رو به عنوان دانشجو می شناسن درخواست توصیه نامه می کنن.

معمولاً از شما خواسته می شه دو یا سه توصیه نامه ارائه بدید. سعی کنید طیفی از افراد رو برای توصیه انتخاب کنید که بتونن در مورد جنبه های مختلف شخصیت و تجربیات شما صحبت کنن.

به عنوان یک قاعده، شما باید حداقل یک توصیه نامه تحصیلی با تجربه مرتبط به عنوان یک دانشجوی کارشناسی داشته باشید. یک انتخاب خوب در این مورد می تونه استاد راهنمای پایان نامه یا استاد یک ماژول انتخابی مرتبط با علایق تحصیلات تکمیلی شما باشه.

افراد دیگه می تونن سایر دانشگاهیان یا افرادی باشن که می تونن در مورد شخصیت شما در زمینه های متفاوتی صحبت کنند (مثلا یک همکار).

مصاحبه ها

مصاحبه ها برای پذیرش در برنامه های MBA یا سایر دوره های بسیار رقابتی کمی رایج تره، اما گاهی اوقات ازشون برای ارزیابی داوطلبان ادامه تحصیل در امریکا در مقطع فوق لیسانس برای سایر رشته ها هم استفاده می شه.

از اینکه از شما خواسته می شه تو مصاحبه شرکت کنید، نترسید. این همیشه نشونه خوبیه و فرصت خوبی برای شما خواهد بود تا در مورد سایر جنبه های برنامه خودتون صحبت کنید.

همچنین ممکنه با شنیدن این موضوع که لزوماً مجبور نیستید برای مصاحبه ادامه تحصیل در امریکا در مقطع فوق لیسانس به آمریکا سفر کنید، خیال تون راحت تر بشه. بسیاری از دانشگاه ها مایلن از طریق اسکایپ با شما مصاحبه کنن.

برخی از دانشگاه ها هم ممکنه یک برنامه مصاحبه فارغ التحصیلان رو ترتیب بدن. این شامل ملاقات با یک فارغ التحصیل از برنامه آینده شما، در کشور محل اقامت خودتون می شه. این شخص قبل از گزارش مجدد به دانشگاه، در مورد درخواست و اهداف شما باهاتون صحبت خواهد کرد. گپ زدن با چنین افرادی همچنین می تونه یک فرصت عالی برای پرسیدن سؤالات تون در مورد چگونگی تحصیل برای این مدرک کارشناسی ارشد در امریکا باشه.

آزمون های زبان

ایالات متحده آمریکا از نظر زبانی کشور متنوعیه، اما اکثر برنامه های کارشناسی ارشد در دانشگاه های آمریکا به زبان انگلیسی ارائه می شن.

اگر انگلیسی زبان اول شما نیست، ممکنه نیاز به ارائه نمره از یک آزمون زبان معتبر داشته باشید.

هر دو آزمون زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (TOEFL) و سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) معمولاً توسط مراکز تحصیلات تکمیلی آمریکا پذیرفته می شن.

دانشگاه آینده شما می ‌تونه به شما اطلاع بده که کدوم آزمون رو ترجیح می ‌ده و اینکه حداقل نمره یا نمرات مورد نیاز چی هستن.

دانشجوهایی که قبلاً یک برنامه تحصیلی ارائه شده به زبان انگلیسی رو تکمیل کردن ممکنه نیازی به ارائه نمره آزمون اضافی نداشته باشن، اما شما باید حتما در این مورد با موسسه آموزشی مورد نظر خودتون مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: تحصیل پزشکی در آمریکا

ادامه تحصیل در امریکا در مقطع فوق لیسانس – ویزا

ایالات متحده ممکنه یک سیستم مهاجرتی نسبتاً سختگیرانه داشته باشه، اما این کشور سالانه پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان بین المللیه. در واقع، بیش از 900000 نفر در خارج از کشورشون در ایالات متحده تحصیل می کنن. این بیشتر از مجموع دانشجوهای بین المللی بریتانیا و فرانسه است!

به شرطی که یک دانشجوی واقعی باشید، برای اخذ ویزا جهت ادامه تحصیل در امریکا در مقطع فوق لیسانس به مشکلی بر نخواهید خورد.

تحصیل در آمریکا بدون مدرک زبان

برای ادامه تحصیل در امریکا در مقطع فوق لیسانس به چه ویزایی نیاز دارم؟

وزارت امور خارجه آمریکا دو نوع مختلف ویزای دانشجویی اعطا می کنه:

• ویزای M-1 برای برنامه های آموزش حرفه ای غیر آکادمیک

• ویزای F-1 برای حضور در دانشگاه ها و سایر موسسات آموزش عالی

برای ادامه تحصیل در امریکا در مقطع فوق لیسانس شما به ویزای F-1 نیاز دارید.

ویزای دانشجویی F-1 چیه؟

اگه هدف شما ادامه تحصیل در امریکا در مقطع فوق لیسانس که توسط یک موسسه ایالات متحده اعطا می شه باشه، به ویزای F-1 نیاز دارید.

این امر حتی اگه زمان اقامت شما در ایالات متحده در طول تحصیل تون تحت یک ویزای موجود دیگه (مثلا ویزای بازدیدکننده B) باشه هم صدق می کنه و شما حتما باید ویزای F-1 رو برای ادامه تحصیل در امریکا در مقطع فوق لیسانس دریافت کنید.

در شرایط عادی، ویزای F1 برای مدت زمان برنامه شما، اونطوری که توسط موسسه آموزش عالی شما تعریف شده، معتبر خواهد بود.

ویزای F1 معمولا فقط به دانشجویانی که در برنامه های تمام وقت به منظور ادامه تحصیل در امریکا در مقطع فوق لیسانس شرکت می کنن اعطا می شه.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها