مقالات

ادامه تحصیل در آمریکا 2022

ادامه تحصیل در آمریکا

این راهنمای گام به گام در مورد شرایط ادامه تحصیل در آمریکا به شما کمک می کنه تا در مورد دانشگاه های آمریکا تحقیق کنید، تصمیم بگیرید کجا اپلای کنید و فرآیندهای اپلای، پذیرش و ورود رو درک کنید.

وقتی تصمیم به ادامه تحصیل در آمریکا می ‌گیرید، در واقع یک تصمیم فوق العاده برای آینده خودتون می‌ گیرید و می خواید به جمع بیش از یک میلیون دانشجوی بین‌ المللی در حال ادامه تحصیل در آمریکا ملحق بشید. دلایل زیادی برای ادامه تحصیل در آمریکا وجود دارده، از جمله حمایت شغلی و تنوع فرهنگی.

اگه یک دانشجوی بین المللی هستید که به دنبال کمک برای تصمیم گیری در مورد دانشگاه مورد نظرتون هستید، به مطالعه راهنمای ما در مورد ادامه تحصیل در آمریکا ادامه بدید – ما تمام اصول اولیه نحوه تحصیل در ایالات متحده و اپلای برای کالج ها و دانشگاه های این کشور رو بررسی خواهیم کرد.

نحوه ادامه تحصیل در آمریکا

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، سفر شما به آمریکا با انتخاب دانشگاهی که می خواید در اون تحصیل کنید و برنامه علمی که می خواید دنبال کنید آغاز می شه. ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع کاردانی معمولاً دو سال طول می کشه. مدرک لیسانس معمولاً به سه تا چهار سال تحصیل در ایالات متحده نیاز داره. و در صورتی که می خواید پس از گرفتن مدرک لیسانس به تحصیل خودتون تو آمریکا ادامه بدید، می تونید تحصیلات تکمیلی رو در نظر بگیرید.

گزینه های برنامه های تحصیلات تکمیلی یا کارشناسی ارشد عبارتند از: مدرک کارشناسی ارشد (دو سال ادامه تحصیل در آمریکا ) و دکترا (سه سال یا بیشتر). برنامه های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکترا بر یک موضوع دانشگاهی خاص متمرکز هستن، در حالی که مقاطع کاردانی و کارشناسی معمولاً عمومی تر هستن.

در مورد دانشگاه ها و کالج های آمریکا تحقیق کنید

برای ادامه تحصیل در آمریکا از کجا باید شروع کنیم؟

می تونید تحقیقات خودتون رو در مورد نحوه تحصیل در ایالات متحده به صورت آنلاین تو سایت College Navigator وزارت آموزش ایالات متحده آغاز کنید، جایی که می تونید مدارک کاردانی، کارشناسی و تحصیلات تکمیلی (یعنی کارشناسی ارشد و دکترا) رو جستجو کنید. سایت ‌های دیگه، مثل Big Future، راه‌ هایی رو برای جستجوی کالج‌ ها و دانشگاه ‌های ایالات متحده در مقطع کارشناسی با توجه به برنامه ‌ها یا ویژگی ‌های مختلف ارائه می‌ کنن.

بسیاری از کشورها فهرست‌ های رسمی دولتی دارن که دانشگاه‌ های برتر اون کشورها رو رتبه ‌بندی می ‌کنن، اما در ایالات متحده، هیچ رتبه بندی استاندارد عمومی برای کالج ها وجود نداره. در عوض، چندین شرکت خصوصی وجود دارن که کالج ها رو ارزیابی و رتبه بندی می کنن.

در مورد لیست های رتبه بندی محبوب کالج ها برای ادامه تحصیل در آمریکا می تونیم به پرینستون ریویو و آموزش عالی تایمز اشاره کنیم. دانشجویان خارجی در ایالات متحده می تونن از این رتبه بندی ها استفاده کنن تا ببینن کدوم کالج ها آموزش با کیفیتی ارائه می دن. اما به یاد داشته باشید: رتبه بندی نباید تنها معیاری باشه که برای انتخاب دانشگاه ازش استفاده می کنید.

مشاورین اپلای فور فری می‌ تونن به شما کمک کنن دانشگاه ‌هایی رو برای ادامه تحصیل در آمریکا پیدا کنید که از دانشجویان سراسر جهان استقبال می ‌کنن – و همچنین با اهداف علمی و حرفه‌ای شما هم هماهنگ هستن.

بیشتر بخوانید: ادامه تحصیل در آمریکا دندانپزشکی

تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان

با مشاور دانشگاه تماس بگیرید

صحبت با یک کارشناس آموزش عالی ایالات متحده می تونه به شما کمک کنه تا در مورد نحوه ادامه تحصیل در آمریکا و پیدا کردن کالج هایی که با علایق تحصیلی، ترجیحات شخصی و برنامه های حرفه ای شما مطابقت دارن، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

EducationUSA، شبکه وزارت امور خارجه ایالات متحده، دارای بیش از 400 مرکز مشاوره آموزشی در بیش از 170 کشور جهانه، بنابراین شما می تونید برای کسب اطلاعات بیشتر از یک مرکز نزدیک منطقه خودتون بازدید کنید.

همچنین ممکنه وبینارهای مجازی با کارشناسان دانشگاه هم برگزار بشه که در این صورت می تونید به صورت آنلاین از خونه خودتون در اون ها شرکت کنید.

یک برنامه دانشگاهی رو انتخاب کنید

برای بسیاری از دانشجویان بین المللی در ایالات متحده، رشته (یا تمرکز تحصیلات آکادمیک شما) ممکنه مهم ترین عامل در انتخاب کالج برای ادامه تحصیل در آمریکا باشه. در صورتی که علایق علمی متعددی دارید، ممکنه بتونید یک برنامه دو رشته ای رو در یک کالج یا دانشگاه خاص تکمیل کنید. یا، ممکنه تصمیم بگیرید که یک رشته فرعی هم به تحصیلات تون اضافه کنید (یک تمرکز آکادمیک ثانویه که به حدود نیمی از کل واحد های اخذ شده برای یک رشته اصلی نیاز داره).

اگه در مورد رشته ای که می خواید در ایالات متحده تحصیل کنید مطمئن نیستید، نگران نباشید: در آمریکا، اکثر دانشجوها نظر خودشون رو در مورد رشته مورد نظرشون در طول دوران تحصیل در کالج تغییر می دن و 40٪ از دانشجویان مقطع کارشناسی ادامه تحصیل در آمریکا رو یک سال بدون اینکه هیچ رشته ای رو انتخاب کرده باشن دنبال می کنن.

البته ملاحظات آکادمیک مهم هستن، اما وقتی به ادامه تحصیل در آمریکا فکر می کنید، نوع تجربه دانشگاهی مورد نظرتون رو هم باید در نظر بگیرید. سعی کنید چنین سوالاتی رو از خودتون بپرسید:

• می خوام در یک دانشگاه بزرگ تحصیل کنم یا یک کالج کوچک؟

• آیا باید به یک کالج دولتی برم یا یک کالج خصوصی؟

• آیا در محوطه دانشگاهی که در حومه شهره خوشحال تر خواهم بود، یا یک شهر کوچک یا یک شهر بزرگ؟

• می خوام در چه زمینه ای مطالعه کنم؟

• به چه نوع فعالیت های دانشجویی علاقه مندم؟

نحوه پاسخ دادن به این سؤالات مهم به شما کمک می کنه تا در مورد ادامه تحصیل در آمریکا تصمیمی کاملاً آگاهانه بگیرید و در حین تحقیق در مورد کالج های ایالات متحده، این اولویت ها رو تو ذهن تون داشته باشید.

علاوه بر این، می ‌تونید مکان هر کالج در ایالات متحده، آب و هوا، آزمون ‌های مورد نیاز (آزمون ‌های استاندارد آکادمیک و مهارت انگلیسی)، هزینه ‌ها، بورسیه ‌ها، خدمات دانشجویی بین‌ المللی، امکانات دانشگاه، و دوره ‌های کارآموزی و نرخ استخدام فارغ التحصیلان کالج ‌های هدف رو هم بررسی کنید و دانشگاه هایی رو برای ادامه تحصیل در آمریکا انتحاب کنید که نیازهای شما رو برآورده می کنن.

برای رتبه‌ بندی برنامه ‌های تحصیلات تکمیلی، فهرست‌ هایی مثل بهترین مراکز تحصیلات تکمیلی US News & World Report وجود داره که می ‌تونن به شما تو شناسایی برنامه‌ های با کیفیت کمک کنن. اما درست مثل مدارک لیسانس، شما باید فراتر از رتبه بندی نگاه کنید و چند سوال کلیدی رو از خودتون بپرسید:

• چه زمانی می تونم برنامه تحصیلات تکمیلی خودم رو شروع کنم؟ آیا دانشگاه در پاییز (آگوست – سپتامبر)، بهار (ژانویه – فوریه) یا حتی تابستان (مه – ژوئن) دانشجویان جدید پذیرش می کنه؟

• آیا اپلای به آزمون های استانداردی مثل GRE یا GMAT نیاز داره؟

• آیا مسکن دانشجوی تحصیلات تکمیلی یا متاهل در محوطه دانشگاه موجوده؟

• آیا می تونم در حین حضور در برنامه، یک دوره کارآموزی یا co-op بگذرونم؟

• آیا خدماتی برای دانشجویان بین المللی وجود داره؟

بیشتر بخوانید: ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس

اپلای برای ادامه تحصیل در آمریکا

بعد از اینکه برنامه ای رو که می خواید برای ادامه تحصیل در آمریکا دنبال کنید انتخاب کردید و لیست کوتاهی از دانشگاه ها رو برای انتخاب تهیه کردید، زمان اپلای رسیده.

برای اپلای تحصیلی برای یک دانشگاه در ایالات متحده، درخواست شما می تونه به صورت آنلاین، یا از طریق وب سایت هر دانشگاه یا از طریق یک سیستم شخص ثالث مثل Common App (که تقریباً 900 کالج اون رو می پذیرن) تکمیل بشه. مهم نیست که کدوم روش رو انتخاب می کنید، به هر حال باید مدارک خاصی که توسط دانشگاه لیست شدن رو براشون ارسال کنید.

اپلای و درخواست ویزای دانشجویی آمریکا

شرایط ادامه تحصیل در آمریکا

مقطع کارشناسی

هر دانشگاه در ایالات متحده معیارهای پذیرش خودش رو داره، اما به هر حال چندین شرط مشترک برای ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی وجود داره. به طور کلی، دانشگاه های آمریکا از متقاضیان دانشجویان بین المللی موارد زیر رو می خوان:

  • ریز نمرات
  • نمرات آزمون استاندارد
  • SAT یا ACT
  • نمرات آزمون مهارت انگلیسی (TOEFL، IELTS، iTEP، PTE Academic)
  • مقاله
  • توصیه نامه تحصیلی
  • کپی پاسپورت معتبر شما

برخی از کالج ‌ها و دانشگاه‌ ها هم ممکنه به مدرکی مبنی بر تامین مالی برای دانشجویان بین‌ المللی نیاز داشته باشن. علاوه بر این، برخی از کالج ها ممکنه نیاز به مصاحبه هم داشته باشن.

به خاطر داشته باشید که مهلت اپلای کالج مهمه. برای کالج‌ های منتخب ‌تر که دانشجویان رو از طریق اقدام اولیه (early action) یا تصمیم‌ گیری زود هنگام (early decision) پذیرش می ‌کنن، ممکنه لازم باشه درخواست ‌های خودتون رو تا نوامبر یا دسامبر ارسال کنید.

بیشتر بخوانید: ادامه تحصیل داروسازی در آمریکا

مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

شرایط ادامه تحصیل در آمریکا برای دانشجویان بین المللی متقاضی برنامه های تحصیلات تکمیلی مشابه برنامه های کارشناسیه، با چند تفاوت مهم:

  • ریز نمرات تحصیلی دوران لیسانس شما
  • نمرات آزمون استاندارد
  • GRE/GMAT
  • TOEFL، IELTS، iTEP، یا PTE Academic
  • بیانیه هدف (Statement of Purpose)
  • پروپوزال تحقیق
  • توصیه نامه تحصیلی
  • کپی پاسپورت معتبر شما

• اثبات مالی – باید بودجه ای رو برای پوشش کامل هزینه ادامه تحصیل در آمریکا نشون بدید (با کم کردن بورسیه های موجود) – مگر اینکه به طور جداگانه برای کمک هزینه تحصیلی یا کمک هزینه تحصیلی درخواست بدید.

همچنین ممکنه از متقاضیان ادامه تحصیل در آمریکا خواسته بشه تا یک مصاحبه درون دانشگاهی یا ویدئویی (از طریق کنفرانس ویدئویی یا موارد مشابه) با کمیته پذیرش برنامه انجام بدن.

همه کالج ها و دانشگاه های آمریکا درخواست های اپلای برای دوره های کارشناسی ارشد و دکترا رو به صورت آنلاین، معمولاً از طریق وب سایت های خودشون می پذیرن. اما Common APP برای متقاضیان تحصیل در این دوره ها وجود نداره.

هزینه های ادامه تحصیل در آمریکا رو برآورد کنید

در ایالات متحده، هزینه کالج به صورت سالانه دریافت می شه و این هزینه ها، شهریه کالج، هزینه های زندگی، کتاب ها و لوازم و بیمه درمانی رو پوشش می ده.

به زبان ساده، ادامه تحصیل در آمریکا گرونه. اما ممکنه بورسیه های تحصیلی دانشگاهی، ورزشی، هنری و حتی خدماتی یا کمک های مالی مبتنی بر نیاز (مانند کمک های مالی برای دانشجویان بین المللی) وجود داشته باشه، بسته به دانشگاه یا دانشکده.

برنامه‌ های تحصیلات تکمیلی معمولاً کوتاه ‌تر از دوره‌ های کارشناسی هستن (مثلاً یک تا دو سال برای مقطع کارشناسی ارشد)، با هزینه ‌های مشابه، و شاید حتی کمتر در سال. در حالی که دانشجویان مقطع کارشناسی معمولاً ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی خودشون رو با حمایت خانواده تأمین می کنن، اکثر دانشجویان بین المللی تحصیلات عالی در ایالات متحده هزینه تحصیل خودشون رو برای مدرک تحصیلات تکمیلی، خودشون تأمین می کنن یا از دانشگاهی که قصد تحصیل در اون رو دارن کمک مالی دریافت می کنن.

بیشتر بخوانید: ادامه تحصیل دامپزشکی در آمریکا

درخواست کمک مالی

اگه بودجه محدودی برای ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خودتون دارید، حتما از مشاوران کالج هایی که براشون اپلای می کنید در مورد انواع بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی برای دانشجویان خارجی در ایالات متحده سوال کنید. اگه برای یک برنامه کارشناسی ارشد اپلای می کنید، ممکنه بورسیه های شایستگی علمی و/یا دستیاری هم وجود داشته باشه. برای برنامه های دکترا، کمک هزینه های دستیاری و کمک هزینه تحصیلی هم می تونه یک گزینه باشه.

وقتی صحبت از پرداخت هزینه های کالج می شه، برخی دانشگاه ها رو بر اساس کل هزینه هاشون رد نکنید. بررسی کنید و ببینید آیا این کالج ها برای پوشش هزینه های ادامه تحصیل در آمریکا کمک مالی به دانشجویان بین المللی ارائه می دن یا خیر.

پیشنهاد پذیرش رو قبول کنید

در صورتی که برای ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع لیسانس در چندین دانشگاه اپلای کردید، دریافت خبرهای خوب در مورد اینکه یک یا چند دانشگاه شما رو پذیرفتن بسیار هیجان انگیزه. در این شرایط شما باید یک تصمیم بزرگ بگیرید و انتخاب کنید که کدوم دانشگاه رو برای ادامه تحصیل در آمریکا انتحاب می کنید.

در مورد کالج‌ های early decision، قبل از ۱ ژانویه متوجه می شید که برای ادامه تحصیل در آمریکا پذیرفته شدید یا نه. اگه برای یک برنامه کارشناسی که مهلت اپلایش در ژانویه یا فوریه است، درخواست دادید، معمولاً اواخر مارس یا اوایل آوریل متوجه نتیجه خواهید شد. در مورد موسساتی که پذیرش دوره ای (rolling admission) ارائه می دن، بسته به زمان اپلای شما، احتمالاً ظرف چند هفته از تصمیم کالج مطلع خواهید شد.

در صورتی که چندین پیشنهاد برای پذیرش دارید، نهایی کردن انتخاب می تونه چالش برانگیز باشه. برای تصمیم گیری به اطلاعاتی که از زمان اپلای تا حالا کسب کردید توجه کنید – از جمله هرگونه تعامل با نمایندگان، دانشجویان یا فارغ التحصیلان. اگه می تونید، به دنبال دانش آموزان فعلی این دانشگاه ها باشید، به طور ایده آل از کشور خودتون، تا در هنگام تصمیم گیری نهایی برای ادامه تحصیل در آمریکا، نظرات اون ها رو هم دریافت کنید.

بعد از اینکه تصمیم خودتون رو گرفتید، به نامه پذیرش یا ایمیل خودتون برگردید. مراحل بعدی برای پذیرش، نحوه دریافت فرم I-20 مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی آمریکا و تاریخ ورود به محوطه دانشگاه برای شروع کلاس ها از این طریق مشخص خواهد شد. در مورد بسیاری از کالج های ایالات متحده، پرداخت شهریه (و احتمالاً هزینه مسکن) در یک مهلت خاص برای رزرو کردن جای شما برای ادامه تحصیل در آمریکا ضروریه.

برای ویزای دانشجویی اقدام کنید

بعد از اینکه تصمیم بسیار مهم در مورد محل تحصیل در ایالات متحده رو گرفتید، گام بعدی دریافت ویزای دانشجویی خواهد بود. سه نوع اصلی ویزا برای انتخاب وجود داره که هر کدوم شرایط خودشون رو دارن. تو مقاله مربوط به ویزای دانشجویی آمریکا به طور کامل در مورد انواع، نحوه اپلای و هزینه های ویزای تحصیلی آمریکا توضیح داده شده که می تونید برای راهنمایی بیشتر در مورد این مرحله از ادامه تحصیل در آمریکا بهش مراجعه کنید.

مشاوران اپلای فور فری که خودشون دانشجوهایی هستن که مثل شما قبلا این مسیر رو طی کردن و الان مشغول ادامه تحصیل در آمریکا هستن، می تونن به عنوان راهنمای شما در مسیر اخذ ویزای دانشجویی آمریکا عمل کنن و به شما کمک کنن تا نحوه ادامه تحصیل در آمریکا برای دانشجویان بین المللی رو یاد بگیرید و شما رو برای فرآیند ویزای دانشجویی و مصاحبه سفارت آماده کنن.

بیشتر بخوانید: ادامه تحصیل پرستاری در آمریکا

برای ادامه تحصیل در آمریکا آماده شوید

در حالی که شما در حال انجام مقدمات ویزای تحصیلی خودتون هستید، وقتشه که به ورود واقعی به دانشگاه و ادامه تحصیل در آمریکا فکر کنید! کالج یا دانشگاه مورد نظرتون به شما می گه که چه زمانی باید برای شروع ترم تحصیلی یا یک گرایش اختیاری وارد دانشگاه بشید. زودتر رسیدن بهتر از دیر رسیدنه: خوبه که قبل از اولین روز شروع کلاس ‌های دانشگاه، تا حد امکان زمان برای آماده‌ سازی برای ادامه تحصیل در آمریکا اختصاص بدید.

وقتی که به این مرحله می رسید، رزرو بلیط باید یکی از اولویت هاتون باشه. علاوه بر تارخ شروع ترم تحصیلی و تاریخ های جلسات معارفه، دو تاریخ دیگه هم برای برنامه های سفر شما با هدف ادامه تحصیل در آمریکا اهمیت بسیار بالایی دارن: (1) مقررات مهاجرت از شما می خواد که حداکثر 30 روز قبل از تاریخ شروع برنامه ذکر شده در I-20 شما (و نه زودتر) به ایالات متحده برسید. (2) باید حتما تا تاریخ شروع برنامه I-20 وارد آمریکا بشید.

قبل از سوار شدن به هواپیما، دوباره بررسی کنید که تمام مدارک مورد نیاز برای ارائه در مرز (I-20، مدارک مالی، نامه پذیرش، رسید هزینه SEVIS، پاسپورت با ویزای دانشجویی F-1) رو همراه خودتون دارید. این مدارک رو در یک جای مشخص نگه دارید تا بتونید به راحتی بهشون دسترسی داشته باشید. ایده خوبیه که نسخه ‌های رسمی ریز نمرات، سوابق پرداخت برای رزرو صندلی تحصیلی، داروها و سایر موارد ضروری رو به همراه این مدارک تو کیف دستی خودتون داشته باشید.

آماده شدن برای مصاحبه ویزای آمریکا

مسکن برای دانشجویان بین المللی

بسته به دانشگاه مورد نظرتون، احتمالاً در مورد گزینه ها و تکالیف خودتون برای مسکن دانشجویی قبل از عزیمت به آمریکا مطلع خواهید شد. بسیاری از دانشگاه ‌ها مسکن ‌های درون دانشگاهی رو در خوابگاه ‌ها ارائه می ‌کنن یا گزینه ‌های داخل و خارج از دانشگاه از جمله آپارتمان‌ ها، مجتمع ‌ها، خانه ‌های مشترک و غیره رو هم ارائه می دن. قبل از ترک کشورتون برای ادامه تحصیل در آمریکا، در مورد هر کدوم از این گزینه ها به دقت تحقیق کنید و گزینه ای رو انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازها و سبک زندگی شما مطابقت داره.

مشاوران اپلای فور فری آماده هستن تا حتی در طول ادامه تحصیل در آمریکا اطلاعات مفید و لازم رو در اختیار شما قرار بدن تا روند تحصیل شما رو تسهیل کنن. این اطلاعات می تونه شامل مسکن دانشجویان بین المللی، طرح های بیمه درمانی، گزینه های کاری در محوطه دانشگاه، فعالیت ها و سازمان های دانشجویی و موارد مهم دیگه بشه که ممکنه تو نگاه اول بهشون به اندازه کافی توجه نکرده باشید.

بیشتر بخوانید: ادامه تحصیل پزشکی در آمریکا

ملزومات برای ادامه تحصیل در آمریکا

دانشجویان بین المللی در ایالات متحده ممکنه متوجه بشن که زندگی در دانشگاه های آمریکا در مقایسه با زندگی در خونه خودشون بسیار متفاوته. قبل از ورود، تهیه فهرستی از ملزومات برای همراه داشتن می تونه مفید باشه. می تونید این موارد رو در نظر بگیرید:

• تلفن همراه: با ارائه دهنده خدمات تون بررسی کنید که آیا تلفن همراه شما در ایالات متحده کار می کنه و به شما امکان برقراری تماس رو می ده یا نه. اگه اینطور نیست، ممکنه مجبور شید یک طرح تلفن و تماس ایالات متحده رو خریداری کنید.

• حساب بانکی: در مورد بانک های نزدیک دانشگاه تحقیق کنید تا بتونید یک حساب بانکی در ایالات متحده باز کنید. برخی از بانک‌ ها ممکنه به دانشگاه شما وابسته باشن و مزایایی مثل تخفیف دانشگاه یا پیشنهادات ویژه برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در آمریکا رو دارن ارائه بدن.

•یک آداپتور برای وسایل الکترونیکی: شارژرها یا کابل های برق برخی از وسایل الکترونیکی شما ممکنه با پریزهای برق ایالات متحده کار نکنن. کابل های خودتون رو عوض کنید یا یک آداپتور با خودتون بیارید.

• مدارک مهم: مطمئن شید که تمام مدارک مهم مورد نیاز برای زندگی خودتون به عنوان یک دانشجوی بین المللی، مانند اطلاعات بیمه درمانی، کپی ویزای دانشجویی و فرم I-20، پاسپورت، توصیه نامه ها و نمرات آزمون رو همراه تون دارید.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها