مقالات

تحصیل در آمریکا یا اروپا ؟ کدام بهتر است؟

تحصیل در آمریکا یا اروپا

تحصیل در آمریکا بهتر است یا کانادا؟ جواب این سوال قطعا به برنامه مورد نظر و بودجه شما برای تحصیل در خارج از کشور بستگی داره. تحصیل در آمریکا مطمئناً گرون تر از اروپاست. دوره کارشناسی ارشد در آمریکا طولانی تر از دوره کارشناسی ارشد در کشورهای اروپاییه. فرصت های شغلی و گزینه های اقامت در دانشگاه ها و کالج ها هم در این دو کشور با هم متفاوه.

تفاوت های دانشگاه های آمریکایی و اروپایی

به دلیل وجود گزینه های بسیار زیاد برای ادامه تحصیل در اروپا و آمریکا، انتخاب یک برنامه تحصیلی مشخص می تونه دشوار باشه. برای کمک به شما در محدود کردن این گزینه های متعدد – تو این قسمت به 4 تفاوت اصلی بین دانشگاه های آمریکا و اروپا اشاره می کنیم.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا برای ایرانیان

در آمریکا تحصیل کنید

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا یا کانادا

طول دوره های تحصیلی در اروپا و آمریکا

به طور معمول، برنامه های دانشگاهی در آمریکا چهار سال طول می کشن در حالی که اکثر برنامه های کارشناسی در اروپا رو می شه تو سه سال تکمیل کرد. بنابراین بسته به برنامه ‌تحصیلی تون و مدت زمانی که می ‌خواید تو دانشگاه باشید، می تونید در مورد تحصیل در امریکا یا اروپا تصمیم گیری کنید.

کلاس های آموزش عمومی

در اکثر برنامه های آموزشی آمریکا، فارغ از رشته ای که توش تحصیل می کنید، توصیه می شه که دانشجو در کلاس های انتخابی یا آموزش عمومی شرکت کنه. باور موجود پشت این کلاس ‌ها اینه که به مهارت ‌هایی مثل تفکر انتقادی و نوشتن کمک می کنن و دانشجو تو این کلاس ها در معرض موضوعات مختلفی قرار می‌ گیره که با کلاس ‌های اصلیش متفاوتن. در صورتی که تو دانشگاه های اروپایی کلاس های آموزش عمومی کمتری ارائه می شه. این به این دلیله که دانشگاه های اروپایی انتظار دارن که دانشجو این مهارت ها رو تو دبیرستان یاد بگیره و درک روشنی از اونچه می خوان تو کالج یا دانشگاه دنبال کنه داشته باشه.

فرصت برای تصمیم گیری

بسیاری از دانشجوها تو دانشگاه های آمریکا مجبور نیستن فوراً رشته تحصیلی خوشون رو انتخاب و اعلام کنن – دانشجو می تونه تا سال دوم صبر کنه. این امکان به دانشجو زمان می ‌ده تا تو کلاس ‌های مختلف بیزینس، پزشکی، ارتباطات و موارد دیگه شرکت کنه – و به این ترتیب مسیر که می‌ خواد دنبال کنه رو پیدا کنه. تو دانشگاه ‌های اروپایی، دانشجو معمولاً در زمان اپلای برای دانشگاه، از قبل می ‌دونه که دقیقا چه رشته و گرایشی رو می ‌خواد دنبال کنه. این برای بسیاری از دانشجوها می تونه مفید باشه، چون از همون ابتدا می ‌دونن می خوان رو چی تمرکز کنن.

تحصیل در ایتالیا

بیشتر بخوانید: راهنمای تحصیل در ایتالیا

جو دانشگاه های آمریکا و اروپا

بسیاری از دانشگاه های آمریکایی به فرهنگ دانشگاهی  شون افتخار می کنن. این فرهنگ شامل ورزش و فعالیت های فوق برنامه ایه که تو محوطه دانشگاه ارائه می شه. بسیاری از دانشجوها تو تیم ها و باشگاه های ورزشی عضو هستند و این مسئله به ایجاد روابط بین افراد کمک می کنه. برای بسیاری از موسسات آموزشی دولتی در ایالات متحده، تیم های ورزشی بخش بزرگی از فرهنگ کالج هستن. بسیاری از دانشجوها در روزهای بازی و مسابقه دور هم جمع می شن تا تیم شون رو تشویق کنن و این به ارتقای روحیه جمعی دانشگاه کمک می کنه.

در مورد دانشگاه های اروپایی، پردیس ها معمولا در قلب شهر قرار دارن. این به این معنیه که دانشجو در مقایسه با زندگی دانشگاهی، بیشتر با زندگی شهری ادغام می ‌شه. بنابراین اگه شما کسی هستید که تجربیات واقعی زندگی رو بیشتر ترجیح می ده، پس مطالعه در قلب یک شهر اروپایی برای شما مناسب خواهد بود.

تحصیل در مقطع کارشناسی در اروپا یا آمریکا

بسیاری از دانش آموزان در سراسر جهان پس از اتمام دوره دبیرستان تصمیم می گیرن برای تحصیل به خارج از کشور نقل مکان کنند. همه می دونن که محبوب ترین مقاصد تحصیلی بین المللی آمریکا یا اروپا هستن، اما کدوم برای گرفتن مدرک لیسانس مطلوب تره؟

دوره‌های کارشناسی در آمریکا معمولاً یک سال (4 سال) بیشتر از بسیاری از برنامه‌های اروپاییه و دانشجوهایی که برای دانشگاه های اروپایی اپلای می‌ کنن معمولاً باید بدونن که می‌خوان چی بخونن، در حالی که تو آمریکا دانشجو یک تجربه آکادمیک گسترده رو با هدف تخصص در یک رشته تحصیلی در پایان تحصیل دنبال می‌ کنه.

برنامه های کارشناسی و تجربه تحصیل در آمریکا اغلب با اروپا متفاوته. دانشجویانی که در آمریکا تحصیل می کنن، قبل از چیز مکان رو انتخاب می ‌کنن در حالی که در اروپا باید به چیزهای دیگه ای فکر کنن – نوع کلاس‌ هایی که می‌خوان توشون شرکت کنن و مدت زمانی که می‌ خوان تو دانشگاه باشن.

دوره های آموزش عمومی تو آمریکا اغلب به طور مستقیم با رشته دانشجو مرتبط نیستن، اما برای فارغ التحصیلی الزامین. این دوره ها روی مهارت هایی مثل نوشتن و تفکر انتقادی تأکید دارن و دانشجو رو در معرض موضوعات مختلف قرار می دن.

تحصیل در نروژ

بیشتر بخوانید: راهنمای تحصیل در نروژ

تحصیل در مقطع لیسانس در اروپا می تونه مزایای عملی بیشتری برای دانشجو داشته باشه، مزایایی مثل صرفه جویی در هزینه و زمان دانشجو. بسیاری از برنامه ‌های تحصیلی در کشورهای اروپایی پس از سه سال مدرک لیسانس اعطا می ‌کنن و شهریه کمتری نسبت به دانشگاه های آمریکا دریافت می‌ کنن. به عنوان مثال، شما می‌تونید در آلمان به صورت رایگان تحصیل کنید یا در فرانسه باید فقط ۲۵۵ یورو (280 دلار آمریکا) در سال بپردازید.

در حالی که تحصیل در اروپا اغلب هزینه کمتری داره، اما این بدان معنا نیست که کیفیت پایین تری داره. بسیاری از دانشگاه های اروپایی در رتبه بندی آموزش عالی جهان در میان دانشگاه های برتر جهان قرار دارن.

همچنین فرصت انتخاب موضوع از ابتدا به شما امکان می ‌ده تا عمیقاً روی آن حوزه‌ مورد نظرتون تمرکز کنید و خودتون رو برای بازار کار یا برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آماده کنید.

البته انتقاد موجود در این زمینه اینه که برنامه‌های سه ساله اروپایی بیش از حد ساختارمند هستن و به دانشجو آزادی زیادی برای کاوش نمی‌ دم. در حالیکه در آمریکا، دانشجویان دوره لیسانس معمولاً تا زمانی که یک یا دو سال از تحصیل شون نگذره، مجبور نیستن رشته خودشون رو اعلام کنن.

تفاوت دیگه ای که تحصیل در آمریکا با تحصیل در اروپا داره، اینه که تو برنامه‌های هنرهای لیبرال آمریکا، بیشتر از اینکه به تحصیلات حرفه‌ای یا فنی توجه بشه، تحصیلات عمومی تری در زمینه علوم انسانی و علوم تجربی به دانشجویان ارائه می ‌شه.

یک تفاوت بزرگ دیگه که بین برنامه های کارشناسی اروپا و آمریکا وجود داره فرهنگ زندگی تو دانشگاهه. بسیاری از دانشگاه های آمریکا یک مکان بزرگ و عمومی رو ارائه می دن که دانشجو می تونه توش زندگی کنه، درس بخونه و اوقات فراغت خودش رو بگذرونه. با این حال، تنها چند دانشگاه اروپایی می تونن این تجربه رو ارائه بدن.

اگرچه دانشجوها می ‌تونن تعداد فزاینده‌ای از برنامه ‌های آموزش به زبان انگلیسی رو تو اروپا پیدا کنن، اما مسئله تدریس به زبان انگلیسی هنوز در برخی کشورها (به عنوان مثال آلمان و فرانسه) چندان رایج نیست. بنابراین، دانشجویان بین المللی ممکنه مجبور بشن مدتی رو برای یادگیری زبان کشورهای اروپایی صرف کنن، که می تونه باعث طولانی تر شدن دوره تحصیل شون بشه.

در مجموع، شروع سریع تر دوره های تخصصی و برنامه ‌های هنرهای لیبرال کمتر ممکنه تحصیل در مقطع کارشناسی در اروپا رو برای دانشجویان بین ‌المللی که می ‌دونن می خوان رو چه تخصصی تمرکز کنن، به گزینه مناسب تری تبدیل کنه، اما برای کسانی که هنوز در ایم مورد مطمئن نیستن و بدشون نمیاد که زمان بیشتری رو برای تحصیل صرف کنن، سیستم تحصیلی آمریکا یک سیستم کامله.

تحصیل در فرانسه

بیشتر بخوانید: راهنمای تحصیل در فرانسه

کارشناسی ارشد در اروپا یا آمریکا

برنامه های کارشناسی ارشد آمریکا از نظر مدت زمان، مکان و فرهنگ با برنامه های اروپایی متفاوتن.

طبق گزارش یونسکو، آمریکا محبوب ترین کشور برای دانشجویان بین المللیه و 19 درصد از کل دانشجویان بین المللی رو به خودش اختصاص داده. این آمار برای کانادا 3 درصده. بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و ایتالیا هم در اروپا مجموعا 26 درصد از دانشجویان بین المللی رو جذب می کنن.

در حالی که اروپا دارای برخی از قدیمی ترین دانشگاه های جهانه و در ارائه آموزش های نوآورانه برتری داره، آمریکا در صدر نمودارهای اقتصادی قرار گرفته و ارائه دهنده متخصص آموزش در رشته های مختلفه.

در حالی که برنامه های کارشناسی ارشد در اروپا به خوبی شناخته شده هستن، آمریکا همچنان در مطالعه تخصصی بیزینس، پزشکی، مهندسی و سایر موارد در دنیا پیشتازه.

تقریباً چهار دانشگاه از پنج دانشگاه برتر جهان آمریکایی هستند (مثلاً شامل پرینستون، ییل و هاروارد). با این حال، این نشون نمی ده که کارشناسی ارشد تو اروپا ارزش کمتری داره. به عنوان مثال، سه دانشگاه برتر برای برنامه های کارشناسی ارشد در امور مالی، HEC Paris (فرانسه)، ESADE (اسپانیا) و ESCP Europe (پروژه مشترک در فرانسه، بریتانیا، آلمان، اسپانیا و ایتالیا) هستن. علاوه بر این، اروپا هم به وجود دانشگاه هایی مثل آکسفورد، کمبریج و سوربن می باله.

یکی از تفاوت های عمده بین برنامه های کارشناسی ارشد اروپا و آمریکا اینه که اکثر برنامه های کارشناسی ارشد اروپا فقط یک سال طول می کشن. در حالیکه برنامه های کارشناسی ارشد آمریکایی معمولاً بیش از یک سال و نیم تا دو سال طول می کشن. این معمولاً به این دلیله که تحصیلات تکمیلی در آمریکا روی نیاز به یک دوره کارآموزی میان ترم تأکید می کنه و اغلب اون رو اجباری می کنه. در اروپا، دانشجو به انجام این کار تشویق می‌ شه ، اما این مسئله همیشه اجباری نیست. با این حال، مدارک یک ساله و دو ساله رو می شه هم تو آمریکا و هم تو اروپا پیدا کرد.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها