مقالات

تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا – راهنمای جامع 2022 بخش اول

اپلای دکتری آمریکا

تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا – اطلاعات کلیدی

  • تعدا دانشگاه ها 4500+
  • قدیمی ترین دانشگاه دانشگاه هاروارد (1636)
  • تعدا دانشجویان بین المللی 976853ّ
  • طول دوره دکتری 4-6 سال
  • هزینه دکتری آمریکا 28000-40000 دلار آمریکا
  • سال تحصیلی آگوست تا می

آمریکا بی دلیل بزرگ ترین و محبوب ترین مقصد برای تحصیل دکترا نیست. رویکرد ایالات متحده برای تحصیلات تکمیلی اساساً با اروپا متفاوته و شامل برنامه ‌های ساختاریافته تریه که شامل آموزش جامع در کنار تحقیقات هم هست. اگه تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا هدف شماست، این راهنما حتما می تونه بهتون کمک کنه.

هدف راهنمای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا اینه که به شما کمک کنه ویژگی ها و شرایط تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا رو درک کنید و با فرایند اپلای برای تحصیل دکترا در آمریکا آشنا بشید.

بیشتر بخوانید: ساختار دوره دکترا در آمریکا

نحوه اپلای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا

اپلای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا برای خود برنامه های تحصیلی دکترا انجام می شه، نه برای کل دانشگاه.

سه نکته کلیدی وجود داره که باید هنگام اپلای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا مد نظر داشته باشید.

  • پذیرش دکتری آمریکا رقابتیه. برنامه ‌های دکترا در امریکا فقط تعداد محدودی ظرفیت در هر گروه دانشجویی دارن و از فرآیند اپلای برای انتخاب بهترین نامزدهای تحصیل دکترا در آمریکا استفاده می شه.
  • روند اپلای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا کل نگر خواهد بود. عناصر فردی مثل نمرات آکادمیک یا نمرات آزمون ورودی همگی توی پذیرفته شدن نقش دارن، اما برنامه های تحصیلات تکمیلی ایالات متحده عموما به دنبال داوطلبانی با شخصیت مناسب و پتانسیل شخصی هم هستن.
  • پروپوزال تحقیقاتی شما نسبت به کشورهای دیگه اهمیت کمتری خواهد داشت. این مسئله به این دلیله که شما ایده های تحقیقاتی خودتون رو قراره در طول دوره دکتری آمریکا پیدا کنید و توسعه بدید.

از بسیاری جهات اپلای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا بیشتر شبیه درخواست برای انتخاب شدن تو یک دوره آموزشی کارشناسی بسیار رقابتیه. به جای تلاش برای اثبات شایستگی خودتون برای یک پروژه تحقیقاتی یا موقعیت خاص، باید بیشتر به دنبال نشون دادن این باشید که می تونید تو یک برنامه مطالعاتی طولانی مدت که منجر به یک کار تحقیقاتی می شه مشارکت داشته باشید و پیشرفت کنید.
دانشگاه‌ ها این ویژگی ها رو به روش های متعددی ارزیابی می کنن.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا برای ایرانیان

مدارک اپلای دکتری آمریکا

مدارک مورد نیاز برای اپلای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا

دانشگاه ها و مراکز تحصیلات تکمیلی آمریکا روش های پذیرش رو خودشون تعیین می کنن، اما معمولا باید انتظار داشته باشید که بیشتر (اگه نه همه) موارد زیر تو پروسه اپلای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا از شما خواسته بشه:

ریز نمرات تحصیلی

دانشگاه ها علاوه بر نمرات نهایی (یا پیش بینی شده) شما، می خوان سوابق دقیق تری از کارهایی که در طول دوره لیسانس و/یا فوق لیسانس انجام دادید، از جمله واحدهای جداگانه ای که مطالعه کردید و نمرات شما رو مشاهده کنن.

بیانیه شخصی (personal statement)

این نوشته باید دلیل یا دلایل علاقه شما به برنامه خاص ارائه شده برای دکتری آمریکا که دارید براش اپلای می کنید و مناسب بودن شما برای این برنامه رو نشون بده. بیانیه شخصی شما باید در مورد علایق و فعالیت ها و دستاوردهای فوق برنامه شما هم توضیح بده: دانشگاه های آمریکا می خوان شواهدی رو ببینن که نشون می ده شما یک فرد چند وجهی نرمال و کامل هستید و علاوه بر سوابق تحصیلی شما، شخصیت اخلاقی تون رو هم در نظر می گیرن.

توصیه نامه

توصیه نامه های برنامه های دکتری آمریکا کمی با توصیه نامه هایی که برای جاهای دیگه نوشته می شه متفاوته. دانشگاه های ایالات متحده از فردی که توصیه نامه تحصیلی برای اپلای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا رو می نویسه انتظار دارن که فعالانه و مشتاقانه شما رو برای تحصیلات تکمیلی توصیه کنه.

نمرات آزمون ورودی

آزمون های ورودی فارغ التحصیلان یک شرط بسیار رایج در آمریکاست. معمولاً از شما انتظار می ره که حداقل تو یک امتحان شرکت کنید – در ادامه اطلاعات بیشتری در این مورد بهتون خواهیم داد.

Research Statement

این مورد همیشه برای تحصیل و اپلای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا ضروری نیست. اگر هم لازم باشه، بسیار ساده تر از یک پیشنهاد تحقیق کامل خواهد بود. شما فقط باید یک حس کلی از علایق تحقیقاتی خودتون و مسیرهای احتمالی که ممکنه بخواید دنبال کنید رو ارائه بدید. جزئیات خاص پروژه شما بعداً تو برنامه تحصیل دکتری آمریکا توسعه داده می شه و به عنوان بخشی از research prospectus شما ارائه می شه.

مقاله

برنامه های دکتری آمریکا در برخی موضوعات ممکنه از شما بخوان که یک مقاله کاربردی خاص رو در مورد یک موضوع مرتبط تکمیل کنید. این مقاله می تونه تو جلسه مصاحبه شما مورد بحث قرار بگیره.

CV یا رزومه تحصیلی

درخواست شما باید با یک رزومه تحصیلی با فرمت مناسب پشتیبانی بشه که تاریخچه تحصیلی و حرفه ای شما رو شرح می ده.
دانشگاه ها هنگام ارزیابی شما، همه عناصر درخواست شما رو در نظر می گیرن، بنابراین مطمئن شید که به خودتون زمان کافی رو می دید تا یک اظهارنامه شخصی خوب و توصیه نامه های مناسب تهیه کنید. تصور نکنید که سوابق تحصیلی درخشان به تنهایی برای تضمین پذیرش تو یک برنامه دکتری آمریکا کافیه.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع ویزای تحصیلی آمریکا

دانشجوهای دکتری در آمریکا

شرایط تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا

برای اپلای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا لزوماً نیازی به مدرک کارشناسی ارشد ندارید. این به این دلیله که برنامه‌های تحصیلات تکمیلی آمریکا به طور مؤثری تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا رو با هم ترکیب می ‌کنن.

اما اگه مدرک کارشناسی ارشد دارید، ممکنه بتونید براش اعتبار دریافت کنید و زمان کمتری رو در مرحله دوره آموزشی برنامه دکتری آمریکا صرف کنید. تصمیم نهایی در این مورد توسط دانشکده تحصیلات تکمیلی شما گرفته می شه، که تصمیم می گیره مدرک تحصیلی فعلی شما چقدر با دوره دکتری تون مرتبطه.

معدل تحصیلی

دانشگاه های آمریکا از سیستم میانگین نمرات (GPA) برای سنجش عملکرد تحصیلی استفاده می کنن. این معدل از طریق تمام ارزیابی ‌هایی که در طول دوره تکمیل می ‌کنید شکل می ‌گیره.

برنامه های تحصیلات تکمیلی ایالات متحده ممکنه یک معادل معدل برای شما بر اساس نمرات نهایی و ریز نمرات تون محاسبه کنن. معدل به خودی خود درخواست دکتری آمریکا رو موفق یا خراب نمی‌ کنه و بعیده که برنامه ‌های دکتری در آمریکا حداقل استانداردی رو برای پذیرش تعیین کنن.

بیشتر بخوانید: ویزای همراه آمریکا 2022

آزمون های پذیرش دکتری آمریکا

اکثر دانشگاه های امریکا از آزمون ورودی برای ارزیابی مناسب بودن کاندیدا برای دوره دکترا در آمریکا استفاده می کنن. این آزمون ها مهارت های شما رو در سواد (literacy)، حساب، تفکر انتقادی و انواع مختلف استدلال آزمایش می کنن. گرفتن یه نمره خوب تو این آزمون ها نشون می ده که شما از نظر آکادمیک قادر به انجام کارهای پیشرفته در سطح دکترا هستید.

دانشگاه‌ ها معمولاً خودشون آزمون ‌ها رو اجرا نمی‌ کنن (اگرچه ممکنه مقالات یا وظایف دیگری رو به عنوان بخشی از فرآیند اپلای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا برای شما تعیین کنن). در عوض دانشگاه ها معمولا از تست های شناخته شده استفاده می کنن. متداول ترین این تست ها آزمون سوابق تحصیلات تکمیلی (GRE) هست که در دو نسخه ارائه می شه:

  • آزمون جنرال GRE که توانایی های استدلال و تحلیل عمومی شما رو می سنجه. برنامه های مختلف دکتری آمریکا ممکنه به جنبه های خاصی از امتیاز GRE شما توجه کنن. به عنوان مثال، یک برنامه دکتری علوم انسانی ممکنه بیشتر به استدلال عمومی و سواد شفاهی شما توجه داشته باشه تا استدلال کمی و حسابی شما.
  • آزمون GRE Subject که وسعت دانش شما رو در یک موضوع دانشگاهی خاص ارزیابی می کنه. این آزمون ها در رشته های زیست شناسی، شیمی، ادبیات انگلیسی، ریاضیات، فیزیک و روانشناسی موجودن.

برنامه‌ های دکتری آمریکا معمولاً حداقلی برای نمره آزمون تعیین نمی ‌کنن، اما ممکنه جزئیات نمراتی رو که متقاضیان موفق معمولاً کسب می‌ کنن، به عنوان یک معیار منتشر کنن.

برخی از رشته های دکترا در آمریکا ممکنه از آزمون های ورودی دیگه ای به جای (یا علاوه بر) GRE استفاده کنن. رایج ترین این آزمون ها عبارتند از:

  • GMAT – برای مدارک DBA و سایر برنامه های کسب و کار و مدیریت
  • LSAT – برای برنامه های JD (دکترای حقوق آمریکا)
  • MCAT – برای برنامه های MD (دکترای پزشکی آمریکا)
  • DAT – برای برنامه های دندانپزشکی

تست های زبان

طیف گسترده ای از زبان ها در ایالات متحده صحبت می شن، اما انگلیسی به صورت بالفعل زبان ملی این کشوره و در آموزش عالی هم استفاده می شه. برای اپلای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا باید نشون بدید که توانایی شما در برقراری ارتباط و درک این زبان برای تحصیلات تکمیلی کافیه.

رایج ترین راه برای انجام این کار، شرکت در یک آزمون زبان انگلیسی شناخته شده، مانند آیلتس یا تافله. ارائه مدرکی دال بر اینکه مدرک دانشگاهی تون رو به زبان انگلیسی تکمیل کردید هم ممکنه قابل قبول باشه.

مهلت اپلای دکتری آمریکا

مهلت اپلای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا

برنامه های تحصیلات تکمیلی ایالات متحده دارای مهلت های اپلای مشخصی هستن که به تاریخ شروع کلاس های تدریس شده مربوط می شن. معموله که فرصت های اپلای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا بین آگوست و دسامبر برای پذیرش در مقطع دکترا در پاییز سال بعد باز بشن.

هزینه های اپلای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا

برای هر درخواست تحصیلات تکمیلی که ارسال می کنید باید هزینه بپردازید. این هزینه پردازش و بررسی مدارک شماست. هزینه های معمول درخواست برای اپلای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا بین 50 تا 100 دلاره.

همچنین باید مبلغی رو هم برای هزینه هر آزمون ورودی اپلای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا و ویزای دانشجویی آمریکا اختصاص بدید.

تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا – راهنمای جامع 2022 بخش دوم

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها